Prenumeration
Umida är en företags- och varumärkesgrupp som utvecklar, marknadsför och säljer drycker med och utan alkohol genom egna och externa varumärken. Historiskt har Systembolaget utgjort Umidas största försäljningskanal, men genom förvärvet av Ekobryggeriet, med en marknadsledande position inom premiumtonic, samt en framgångsrik lansering av Jolucas funktionsdrycker under H2-24 har Bolaget uppvisat en ökad försäljning av drycker inom dagligvaruhandeln, samt bevisat Bolagets förmåga att utveckla egna varumärken. Detta, i kombination med ett högt fokus på egna varumärken och ökade bruttomarginaler, förväntas Umida uppvisa stigande lönsamhet samt tillväxt under kommande år. För år 2025 estimeras ett EBITDA-resultat om 15 MSEK och baserat på en antagen EV/EBITDA-multipel om 11,5x härleds ett potentiellt nuvärde om 3,8 kr (3,8) per aktie i ett Base scenario.
Läs fullständig aktieanalys här
Om Analyst Group: Ett av Sveriges främsta analyshus med fokus på små och medelstora börsbolag.
Läs mer om Analyst Group
Det här ett pressmeddelande från Analyst Group angående publicering av aktieanalys på Umida Group. Läsare kan anta att Analyst Group har mottagit ersättning för att framställa aktieanalysen. Uppdragsgivaren har inte haft någon möjlighet att påverka de delar där Analyst Group har haft åsikter om Bolaget, framtida värdering eller annat som skulle kunna tänkas utgöra en subjektiv bedömning.