2024-06-14 10:07:00

Luxbright AB (”Luxbright” eller ”Bolaget”) meddelade den 13 juni 2024 att Bolaget, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 11 juni 2024, beslutat att genomföra en nyemission av högst 16 766 639 aktier med en emissionslikvid om högst ca 15 MSEK med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Teckningsperioden löper mellan den 26 juni - 10 juli, med en teckningskurs om 0,90 kr per aktie.

Analyst Groups syn på kapitalanskaffningen

Vi ser positivt på företrädesemissionen och den satsning som Luxbright nu genomför. Det som särskilt utmärker sig är det höga teckningsåtagandet från huvudägarna, där ingen ersättning utgår, vilket sänder ett starkt signalvärde då det indikerar en stark framtidstro hos huvudägarna i Luxbright. Dessutom genomförs emissionen utan rabatt, med en teckningskurs som motsvarar gårdagens stängningskurs (13 juni) om 0,9 kr per aktie, vilket är ovanligt i rådande marknadsklimat och ytterligare ett styrketecken. Det är värt att notera att emissionen genomförs utan en finansiell rådgivare, vilket understryker huvudägarnas starka engagemang i Bolagets framtida resa, samtidigt som det markant håller emissionskostnaderna nere, vilket, i kombination med avsaknad av rabatt och garantiersättning innebär att Bolaget får mer rörelsekapital, vilket i sin tur gynnar aktieägarna. Analyst Group ser även positivt på övertilldelningsoptionen i form av den riktade emissionen, vilken därmed kan öka den finansiella flexibiliteten ytterligare.

Sammantaget anser Analyst Group att den höga nivån av teckningsåtagande visar på ett starkt förtroende från huvudägarna och ingjuter förtroende. Att emissionen dessutom genomförs utan rabatt är ett styrketecken, särskilt i nuvarande marknadsklimat, då många andra bolag på de svenska smålistorna tvingas erbjuda emissioner med rabatter överstigande 50 % och med betydligt lägre teckningsåtaganden, ofta med kostsamma emissionsgaranter till följd.

Läs Analyst Groups kommentar här

Om Analyst Group: Ett av Sveriges främsta analyshus med fokus på små och medelstora börsbolag.
Läs mer om Analyst Group

Det här ett pressmeddelande från Analyst Group angående publicering av kommentar på Luxbright. Läsare kan anta att Analyst Group har mottagit ersättning för att framställa kommentaren. Uppdragsgivaren har inte haft någon möjlighet att påverka de delar där Analyst Group har haft åsikter om Bolaget, framtida värdering eller annat som skulle kunna tänkas utgöra en subjektiv bedömning.