2024-05-15 07:30:00

VD Peter Zonabend kommenterar:

Vi har inlett året med en stark organisk tillväxt vilket kommer ifrån kraftigt höjda hyror tack vare att i princip samtliga av våra hyresavtal är indexerade. Samtidigt har vi haft en god kostnadskontroll vilket ger ett ökat driftnetto. Detta visar sig i synnerhet när vi granskar ett jämförbart bestånd. Vi arbetar aktivt med våra hyresgäster. Vi ser en kvittens på kvalitén i vår portfölj då vi bibehåller en mycket låg vakansgrad och en hög genomsnittlig avtalslängd. Framför allt ser vi en stor efterfrågan efter nyetablering och vi hoppas att kunna öka vår portfölj med flera nyutvecklade fastigheter med kvalitativa hyresgäster.

Vi ser en ljusning på kapitalmarknaden. I syfte att få en längre och mer diversifierad förfallostruktur refinansierade vi i februari vår obligation som skulle förfalla 2025 med en ny grön obligation som förfaller i februari 2027. Obligationen var kraftigt övertecknad och vi upplever tillgången på kapital, både från obligationsmarknaden och bankerna som god. De förbättrade finansieringsmöjligheterna har börjat stabilisera avkastningskraven något och därmed börjar vi skönja något ökande fastighetsvärden.

All nybyggnation följer vårt gröna ramverk och vi strävar även att byggnationen ska vara taxonomilinjerad. Även om vi både kräver och uppskattar att våra byggnader är certifierade hoppas vi att även värderare och finansiärer ska sätta större värde på ett gott hållbarhetsarbete.

Vi har även arbetat hårt med att ta oss an CSRD rapporteringen. Ett stort implementeringsarbete kvarstår och ambitionen med CSRD är god även om det kommer ta tid innan alla bolag kommer rapportera jämförbara nyckeltal och använda den data som tas fram till att driva sund hållbar förändring.

Vi fortsätter att utvärdera förvärvsmöjligheter då vi är fast övertygade om att dagligvaruankrade fastigheter kommer att vara en god investering även i framtiden.

Perioden 1 januari – 31 mars 2024

• Hyresintäkterna ökade till 72,6 Mkr, en ökning med 12,1 procent.
  • Driftnettot uppgick till 53,6 Mkr, en ökning med 4,1 procent.
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 19,1 Mkr, en ökning med 6,3 procent.
  • Värdeförändringar för förvaltningsfastigheter uppgick till 25,5 Mkr (-0,4 Mkr).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 33,9 Mkr (12,2 Mkr).
  • Fastighetsvärdet har ökat från 4 265,9 Mkr vid ingången av året till 4 395,1 Mkr den 31 mars, vilket motsvarar en ökning på 3,2 procent.
  • Vårt WAULT-värde är fortsatt högt på 5,2 år, vilket kan jämföras med 5,4 år samma period föregående år. Våra långa kontrakt med stabila hyresgäster ger oss en trygghet och arbetsro att blicka framåt i en utmanande marknad.

Väsentliga händelser under perioden

•  Arwidsro har den 20 februari 2024 emitterat ett nytt, grönt obligationslån om 400 Mkr med en löptid om 3 år och en rörlig ränta om 3 månader STIBOR + 475 baspunkter.