Bifogade filer
Prenumeration
Boulogne-Billancourt – 8 september 2025 – asmodee, en global ledare inom sällskapsspel, har i dag lanserat sitt nya varumärke asmodee Kids. Varumärket asmodee Kids kommer att föra samman asmodees mest ikoniska spel och anpassa deras mekanik och spelupplägg för barn, samtidigt som kärnan i de ursprungliga spelen bibehålls.
Varje spel har utformats i samarbete med specialister på barns utveckling och testats i skolor och samhällsmiljöer för skärmfri underhållning. Varje spel är utformat för att vara högst 30 minuter långt och är fullspäckat med underhållande innehåll. De första utgåvorna från asmodee Kids blir My First Unlock!® som lanseras i september, följt av Splendor Kids® i oktober 2025 och Dixit Kids® i januari 2026.
Thomas Koegler, vd för asmodee, säger: ”Brädspel är mer än bara underhållning. Och medan vi sätter underhållningen i centrum för upplevelsen, eftersom det är vad barn vill ha, får de också utveckla fokus, anpassningsförmåga och känslomässiga färdigheter. asmodee Kids innebär att barn och föräldrar kan njuta av våra mest ikoniska spel tillsammans.”
”Vi är så glada över att få inspirera nästa generations spelare”, säger Benoit Forget, chef för asmodee Kids. ”Vi bygger en engagerande och utvecklingsmässigt lämplig ingång till brädspelsvärlden, en ingång som främjar kreativitet, social anknytning och livslångt spelande.”
Ny forskning visar på kognitiva och sociala fördelar med brädspel för barn och tonåringar
Nyheten kommer samtidigt som vetenskaplig forskning från Game in Lab, asmodees forskningsfinansieringsprogram, visar att umgänge över brädspel kan leda till kognitiva och sociala fördelar för barn.
Med stöd av asmodee fann Game in Lab genom flera forskningsrapporter att:
- En enda brädspelssession kan bidra till att öka tonåringars fokus: Äldre tonåringar som spelade snabba spel som Dobble®/Spot-It® fick en förbättring av uppmärksamheten som var 8 % större än de som tittade på videor (Dr Léa Martinez, 2023).
- Brädspel kan hjälpa yngre barn med läsning och matematik: Regelbundna spelsessioner i skolan kunde kopplas till en 10-procentig förbättring av läsförmågan och en 17-procentig förbättring av räkneförmågan hos barn i åldern 6–12 år (Pr. Moya-Higueras, 2019 till 2023).
- Att spela spel ger även sociala fördelar: För barn med uppmärksamhetsstörningar minskade beteendeproblemen till 34 % och för alla barn förbättrades självkontrollen med 17 % (Pr. Moya-Higueras et al, 2019 till 2023).
Micha Le Bourhis, hållbarhetschef på asmodee, kommenterar: ”Efter sju år av stöd till vetenskaplig forskning om spelande ser vi nu tydliga bevis på dess inverkan, vilket ger oss en fördjupad förståelse av den positiva roll som spel kan ha för den kognitiva utvecklingen. Det är ett steg framåt när det gäller att erkänna hur spelande bidrar till både personlig utveckling och kollektivt välbefinnande.
SLUT
Om Game in Lab
Game in Lab är ett program som skapats gemensamt av asmodee och Innovation Factory, en fransk ideell organisation som specialiserar sig på kollektiv, intelligensbaserad innovation. Game in Lab stöder vetenskaplig kunskap och samhällsutbyte. Organisationen driver ett nätverk av tvärvetenskapliga forskare och spelproffs och ger ekonomiskt stöd till forskningsprojekt och doktorander. Game in Labs uppdrag är att främja forskning om brädspel, att uppmuntra spridning av vetenskaplig kunskap till spelproffs och allmänheten samt att leda en blandad gemenskap av forskare, yrkesverksamma och brädspelsentusiaster.