Lördag 28 December | 11:57:02 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-03-27 16:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-21 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-13 - Årsstämma
2024-05-23 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-27 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-16 - X-dag ordinarie utdelning AVENT B 0.00 SEK
2023-06-15 - Årsstämma
2023-05-25 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-30 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-24 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-25 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-17 - X-dag ordinarie utdelning AVENT B 0.00 SEK
2022-06-16 - Årsstämma
2022-05-26 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-03-30 - Bokslutskommuniké 2021
2021-05-10 - Årsstämma

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Aventura Group är en digital varumärkes- och e-handelsgrupp fokuserad på den kinesiska konsumentmarknaden. Aventura Group utvecklar och investerar i varumärken och plattformar för att bygga varumärken i Kina. Nuvarande portfölj inkluderar dotterbolagen Aventura, TicToc Ventures, Aurora Beauty och Headway B2B. Aventura Group har sitt säte i Stockholm, och har kontor i Shanghai och Hong Kong.
2022-05-03 06:58:00

Aventura Group investerar 67 000 USD, motsvarande cirka 660 000 SEK, för en 20%-ig andel i Shekou Group Ltd ("Shekou"), ett snabbväxande direct-to-consumer (D2C) varumärke med bas i Hong Kong och Nya Zeeland och vision att erbjuda ett hållbart alternativ inom ultra-fast fashion. Aventura Group också åtagit sig att, på en ”best-effort”-basis, arrangera 400 000 USD, cirka 3,9 miljoner SEK, i rörelsekapital från en tredjepart innan 30 juni 2022. Skulle denna milstolpe inte uppnås, kommer ägarandelen att spädas ut till maximalt 12%.

Bakgrund 
Under 2021 har ett flertal e-handelstrender accelererat i Kina. ”Social Commerce”, d.v.s. försäljning genom sociala medier, har framträtt som den snabbast växande försäljningskanalen. Kinesiska bolag söker sig allt högre upp i värdekedjan, både genom att bygga egna varumärken, samt via direktförsäljning till konsumenter i väst. Samtidigt har hållbarhet hamnat i centrum för e-handelsbranschen, framför allt för bolag med internationella ambitioner. 
 
Shekou: hållbart alternativ inom ultra-fast fashion 
Shekou:s vision är att bli ett ledande hållbart alternativ inom ultra-fast fashion. Med en designstudio i Nya Zealand och produktion i Kina, säljer Shekou sina modeprodukter globalt via bolagets egna, primärt digitala, kanaler. Målkunden är 12-26-åringar i Nordamerika och Europa, som är aktiva på social media och söker trendriktig design till ett vettigt pris, men som också bryr sig om kvalitet, hållbarhet och transparens. 
 
Baserat på feedback från sina kunder, går Shekou från initialt designkoncept till färdig produkt inom sju dagar. Företagets mest sålda produkter är en badklädeskollektion, tillverkad med material tillverkade av återvunna plastflaskor. Den första kollektionen för unga män, vilken lanserades under 2021, är grundat på ett second-hand koncept. Alla produkter levereras i nedbrytbara förpackningar. 
 
Bolaget grundades i mitten av 2019 och försäljningen tog fart i sambad med att Covid-restriktioner trädde i kraft i början av 2020. Med begränsade resurser och på kort tid har Shekou lyckats bygga upp en stor närvaro på social media med 1,8 miljoner engagerade följare, i synnerhet på TikTok (1,3 miljoner) och Instagram (530 000). Hittills har bolaget genererat ca 8 miljoner USD, motsvarande ca 79 miljoner SEK, i försäljning från 128 000 kunder, primärt från anglosaxiska länder d.v.s. USA, Kanada, Storbritannien, Australien och Nya Zeeland. Bolaget uppnådde break-even under räkenskapsåret 2021. 
 
Transaktionen  
 Aventura Group ingår som strategisk ägare i Shekou med en finansiell och operativ roll. Partnerskapet innefattar en investering om 67 000 USD for en 20% ägarandel som slutförs i samband med en såddrunda på 100 000 USD. Aventura Group har också åtagit sig att, på en ”best-effort”-basis, arrangera 400 000 USD i rörelsekapital från en tredjepart innan 30 juni 2022. Skulle denna milstolpe inte uppnås, kommer Aventura Group:s ägarandel att spädas ut till maximalt 12%. 
 
"Den här transaktionen speglar värdet av Aventuras operativa platform för att komma in som en aktiv ägare i spännande D2C-bolag som använder Kina som hävstång. Det är enastående vad grundarteamet har åstadkommit på så kort tid och med så begränsade resurser. Med extra kapital har bolaget potential att följa i fotspåren av Kinas SHEIN och ta en framträdande position bland nästa generation av fast-fashion bolag, med fokus på hållbarhet”, kommenterar Gustav Åström, VD för Aventura Group.  

"Det känns väldigt bra att få med oss Aventura Group som en strategisk ägare och operativ partner under nästa fas av vår resa att omdefiniera den globala fast-fashion industrin. Vi sätter ett stort värde på Aventuras kompetens inom supply-chain, logistik och quality-control”, avslutar Brianna Ellin, VD och medgrundare på Shekou. 

För ytterligare information, vänligen kontakta: 
Gustav Åström, VD | +86 158-0086-2274 | gustav.astrom@aventura.group 
Emil Ponnert, Director, IR & Corporate Development | +46 70 3102715 | emil.ponnert@aventura.group 
 
Om Aventura Group 
Aventura Group AB (publ) är en Kina-fokuserad e-handels- och varumärkesaccelerator som skalar konsumentbolag i Kina. Sedan starten år 2011 har bolaget arbetat med ett brett utbud av internationella konsumentvarumärken, start-ups och investerare. Aventura Group AB är listat på Nasdaq First North Growth Market i Sverige och har sitt säte i Stockholm, med ytterligare kontor i Shanghai och Hong Kong. För mer information besök www.aventura.group. 
 
Augment Partners AB, tel. +46 8 604 22 55, e-post: info@augment.se är Bolagets Certified Adviser.