Bifogade filer
Prenumeration
Kalender
| Est. tid* | ||
| 2026-02-06 | 08:30 | Bokslutskommuniké 2025 |
| 2025-10-24 | - | Kvartalsrapport 2025-Q3 |
| 2025-08-22 | - | Kvartalsrapport 2025-Q2 |
| 2025-05-15 | - | X-dag ordinarie utdelning AVT B 0.10 SEK |
| 2025-05-14 | - | Årsstämma |
| 2025-04-25 | - | Kvartalsrapport 2025-Q1 |
| 2025-02-07 | - | Bokslutskommuniké 2024 |
| 2024-10-25 | - | Kvartalsrapport 2024-Q3 |
| 2024-08-23 | - | Kvartalsrapport 2024-Q2 |
| 2024-05-16 | - | X-dag ordinarie utdelning AVT B 0.10 SEK |
| 2024-05-15 | - | Årsstämma |
| 2024-04-26 | - | Kvartalsrapport 2024-Q1 |
| 2024-02-16 | - | Bokslutskommuniké 2023 |
| 2023-10-27 | - | Kvartalsrapport 2023-Q3 |
| 2023-09-28 | - | Extra Bolagsstämma 2023 |
| 2023-08-25 | - | Kvartalsrapport 2023-Q2 |
| 2023-05-12 | - | X-dag ordinarie utdelning AVT B 0.00 SEK |
| 2023-05-11 | - | Årsstämma |
| 2023-04-28 | - | Kvartalsrapport 2023-Q1 |
| 2023-02-17 | - | Bokslutskommuniké 2022 |
| 2022-10-28 | - | Kvartalsrapport 2022-Q3 |
| 2022-08-26 | - | Kvartalsrapport 2022-Q2 |
| 2022-05-20 | - | X-dag ordinarie utdelning AVT B 0.00 SEK |
| 2022-05-19 | - | Årsstämma |
| 2022-04-29 | - | Kvartalsrapport 2022-Q1 |
| 2022-02-10 | - | Bokslutskommuniké 2021 |
| 2021-10-28 | - | Kvartalsrapport 2021-Q3 |
| 2021-08-26 | - | Kvartalsrapport 2021-Q2 |
| 2021-05-21 | - | X-dag ordinarie utdelning AVT B 0.00 SEK |
| 2021-05-20 | - | Årsstämma |
| 2021-04-28 | - | Kvartalsrapport 2021-Q1 |
| 2021-02-12 | - | Bokslutskommuniké 2020 |
| 2020-10-30 | - | Kvartalsrapport 2020-Q3 |
| 2020-08-28 | - | Kvartalsrapport 2020-Q2 |
| 2020-05-11 | - | X-dag ordinarie utdelning AVT B 0.00 SEK |
| 2020-05-08 | - | Årsstämma |
| 2020-04-30 | - | Kvartalsrapport 2020-Q1 |
| 2020-02-12 | - | Bokslutskommuniké 2019 |
| 2019-10-16 | - | Kvartalsrapport 2019-Q3 |
| 2019-08-28 | - | Kvartalsrapport 2019-Q2 |
| 2019-05-23 | - | X-dag ordinarie utdelning AVT B 0.00 SEK |
| 2019-05-22 | - | Årsstämma |
| 2019-04-12 | - | Kvartalsrapport 2019-Q1 |
| 2019-02-12 | - | Bokslutskommuniké 2018 |
| 2018-10-16 | - | Kvartalsrapport 2018-Q3 |
| 2018-08-28 | - | Kvartalsrapport 2018-Q2 |
| 2018-05-25 | - | X-dag ordinarie utdelning AVT B 0.00 SEK |
| 2018-05-24 | - | Årsstämma |
| 2018-04-19 | - | Kvartalsrapport 2018-Q1 |
| 2018-02-12 | - | Bokslutskommuniké 2017 |
| 2017-10-16 | - | Kvartalsrapport 2017-Q3 |
| 2017-08-18 | - | Kvartalsrapport 2017-Q2 |
| 2017-05-16 | - | X-dag ordinarie utdelning AVT B 0.00 SEK |
| 2017-05-15 | - | Årsstämma |
| 2017-04-19 | - | Kvartalsrapport 2017-Q1 |
| 2017-02-10 | - | Bokslutskommuniké 2016 |
| 2016-10-21 | - | Kvartalsrapport 2016-Q3 |
| 2016-08-19 | - | Kvartalsrapport 2016-Q2 |
| 2016-06-07 | - | Årsstämma |
| 2016-06-07 | - | X-dag ordinarie utdelning AVT B 0.00 SEK |
| 2016-04-22 | - | Kvartalsrapport 2016-Q1 |
| 2016-02-12 | - | Bokslutskommuniké 2015 |
| 2015-10-23 | - | Kvartalsrapport 2015-Q3 |
| 2015-08-21 | - | Kvartalsrapport 2015-Q2 |
| 2015-06-09 | - | X-dag ordinarie utdelning AVT B 0.00 SEK |
| 2015-06-08 | - | Årsstämma |
| 2015-04-24 | - | Kvartalsrapport 2015-Q1 |
| 2015-02-13 | - | Bokslutskommuniké 2014 |
| 2014-10-24 | - | Kvartalsrapport 2014-Q3 |
| 2014-10-08 | - | Extra Bolagsstämma 2014 |
| 2014-08-22 | - | Kvartalsrapport 2014-Q2 |
| 2014-06-10 | - | X-dag ordinarie utdelning AVT B 0.00 SEK |
| 2014-06-09 | - | Årsstämma |
| 2014-04-25 | - | Kvartalsrapport 2014-Q1 |
| 2014-02-14 | - | Bokslutskommuniké 2013 |
| 2013-10-25 | - | Kvartalsrapport 2013-Q3 |
| 2013-08-23 | - | Kvartalsrapport 2013-Q2 |
| 2013-08-16 | - | Extra Bolagsstämma 2013 |
| 2013-06-11 | - | X-dag ordinarie utdelning AVT B 0.00 SEK |
| 2013-06-10 | - | Årsstämma |
| 2013-04-26 | - | Kvartalsrapport 2013-Q1 |
| 2013-02-15 | - | Bokslutskommuniké 2012 |
| 2012-11-23 | - | Kvartalsrapport 2012-Q3 |
| 2012-10-16 | - | Extra Bolagsstämma 2012 |
| 2012-08-24 | - | Kvartalsrapport 2012-Q2 |
| 2012-06-20 | - | Årsstämma |
| 2012-05-25 | - | Kvartalsrapport 2012-Q1 |
| 2012-03-26 | - | Bokslutskommuniké 2011 |
Beskrivning
| Land | Sverige |
|---|---|
| Lista | First North Stockholm |
| Sektor | Informationsteknik |
| Industri | Elektronisk utrustning |
AVTECH Sweden AB, en global leverantör av avancerade tjänster för flygoptimering och flygsäkerhet, är stolta över att meddela sitt deltagande i två svenska forskningsprojekt finansierade av Trafikverket: FriendlyTMA och CONTRA. Dessa initiativ syftar till att forma framtidens hållbara flygtrafik och adresserar två centrala utmaningar inom modern flygtrafikledning — ineffektiva inflygningar samt klimatpåverkan från kondensstrimmor (contrails). Genom banbrytande teknik och samverkan mellan industri, forskning och operativa aktörer ska projekten bidra till ett mer effektivt och miljövänligt flygsystem.
Båda projekten finansieras av Trafikverket och pågår mellan 2025 och 2028. De representerar nästa steg i en lång rad samarbetsinitiativ med målet att minska flygets miljöpåverkan, samtidigt som förutsägbarhet, säkerhet och effektivitet förbättras.
Att möta flygets centrala utmaningar
I dagsläget flyger flygplan ofta ineffektiva inflygningar till sina destinationer, vilket beror på att flygledare saknar avancerade beslutsstödsverktyg. Dessa suboptimala flygvägar leder till onödig bränsleförbrukning, förseningar och ökade utsläpp. Samtidigt uppmärksammas kondensstrimmor — tunna ismoln som bildas på hög höjd — alltmer som en betydande klimatpåverkande faktor, ibland med större effekt än flygets koldioxidutsläpp.
Friendly TMA fokuserar på att förbättra inflygningar genom dynamiska Standard Terminal Arrival Routes (STARs) som anpassas i realtid efter trafikbelastning, väderförhållanden och luftrumsbegränsningar. Syftet är att minska utsläpp, öka punktlighet och stärka systemets robusthet.
CONTRA tar sig an klimatutmaningen ur ett annat perspektiv genom att studera hur kondensstrimmor bildas och utveckla strategier för att minska deras påverkan – utan att kompromissa med säkerhet eller effektivitet. Projektet kommer att analysera hur strimmor uppstår, testa metoder för att undvika dem och utvärdera hur olika strategier påverkar flygningar i praktiken.
Kombinerad expertis och teknik
Båda projekten bygger på AVTECH:s expertis och teknikplattform, som dagligen används av över 2 200 jetflygplan världen över.
Dessutom bidrar Linköpings universitet med metodutveckling och avancerade algoritmer för optimering av inflygningsflöden, medan LFV (Luftfartsverket) tillför omfattande kunskap inom flygtrafikledning och luftfartsanalys. Tillsammans skapar dessa aktörer en stark grund för utvecklingen av framtidens hållbara flygtrafiksystem.
En gemensam vision för ett mer hållbart luftrum
”AVTECH är engagerade i att driva innovation som gör flyget smartare, renare och mer förutsägbart,” säger David Rytter, VD för AVTECH Sweden AB. “Vårt deltagande i FriendlyTMA och CONTRA speglar vårt engagemang för att förbättra effektiviteten och främja samarbete inom branschen. Dessa initiativ stärker inte bara vår position som en teknologidriven aktör, utan öppnar också upp nya långsiktiga affärsmöjligheter i takt med att flygindustrin ställer om mot ökad hållbarhet.”
Projekten, som pågår mellan 2025 och 2028, markerar ett viktigt steg mot en framtid där effektivitet och miljöansvar går hand i hand. Genom att förena forskning, operativ erfarenhet och industriell kompetens siktar AVTECH och dess partners på att göra luftrummet inte bara säkrare och mer effektivt – utan också mer hållbart.
För mer information, vänligen kontakta
David Rytter, VD, +46 (0) 8 544 104 80
Om AVTECH Sweden AB (publ)
AVTECH utvecklar produkter och tjänster för digitala flygtrafikledningssystem. Kunder är den globala flygindustrins olika aktörer såsom flygbolag, flygplatser, luftfartsverk, teknikföretag och flygplanstillverkare. Med hjälp av bolagets produkter och tjänster kan varje enskild flygning eller hela flygoperationen optimeras vad gäller ekonomi, buller och utsläpp, effektivitet, punktlighet och säkerhet. Huvudkontoret ligger i Stockholm. AVTECH Sweden AB (publ) är listat på NASDAQ First North Growth Market och har utsett Redeye AB till bolagets Certified Adviser.