Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Elektronisk utrustning |
FINANSIELLA NYCKELTAL FÖR PERIODEN
2024 | 2024 | 2023 | |
MSEK | Kvartal 2 | Kvartal 1 | Kvartal 2 |
Omsättning (från försäljning) | 8.6 | 7.9 | 6.6 |
Rörelseresultat före avskrivningar | +4.0 | +4.1 | +3.2 |
Nettoresultat | +2.7 | +3.0 | +2.1 |
Nettoresultat per aktie, SEK | +0.048 | +0.053 | +0.037 |
Kassaflöde | -5.3 | +3.2 | +2.6 |
Koncernens Likvida medel | 20.7 | 26.0 | 18.2 |
Eget kapital | 40.3 | 43.2 | 34.7 |
Eget kapital per aktie, SEK | 0.71 | 0.77 | 0.61 |
Koncernens Soliditet, % | 90.2% | 90.8% | 91.7% |
- Nettoomsättningen under andra kvartalet ökade med 28,8% jämfört med samma period 2023 tack vare nya kundavtal. Detta blir återigen vår bästa kvartalsomsättning hittills.
- Nettoresultatet ökade med 30,2% jämfört med samma period 2023. Nettoresultatet minskade samtidigt något jämfört med föregående kvartal, till stor del tack vare de satsningar som gjorts på försäljningsavdelningen.
- Periodens kassaflöde är negativt till största del tack vare genomförd utdelning i maj men även på grund av försenade kundinbetalningar som väntas komma in under nästkommande kvartal.
HÄNDELSER UNDER PERIODEN
- Den 25 april kommunicerades att AVTECH Sweden AB (publ) har ingått ett ett-årigt avtal med Air Caraïbes och French bee för AVTECHs avancerade vindupplänkningstjänst Aventus. Startdatum var i januari 2024 med ett förväntat årligt avtalsvärde i intervallet 0,2 till 0,4 MSEK beroende på flotta och EUR:s valutakursutveckling. Dessa två flygbolag tillhör samma grupp (Dubreuil Group) och med sin flotta om totalt ca 15 större Airbus A350 och A330 flygplan länkar de samman Paris med destinationer i Karibien, Guyana, Reunion Island, Franska Polynesien och destinationer i Nordamerika. Aventus-tjänsten, som använder de senaste högupplösta flygväderprognoserna från UK Met Office, ger exakt och skräddarsydd vind- och temperaturinformation under flygning till sina användare, inklusive Air Caraïbes och French bee. Detta leder till förbättrad flygeffektivitet, punktlighet och minskad arbetsbelastning för piloterna.
Clément Cibot, chef för Flight Ops Engineering Department för Air Caraïbes Atlantique & French Bee tillade: "Vi är mycket glada över denna förbättring med Aventus-systemet, som kommer att göra det möjligt för oss att använda den mest uppdaterade väderdatan i våra Flight Management-system ombord. Det är ett stort steg framåt för våra långdistansoperationer. De bästa flygbanorna kommer att beräknas med de allra senaste väderdata som finns tillgängliga, vilket innebär optimerad flygsäkerhet och bränsleförbrukning. Vi är mycket entusiastiska över denna nya teknologi som Aventus erbjuder oss och är mycket övertygade om den positiva inverkan den kommer att ha på våra operationer".
- Den 15 maj genomfördes AVTECH’s årsstämma. I samband med årsstämman avgick den tidigare styrelseledamoten Jonny Olsson på egen begäran och på stämman valdes nya ordinarie styrelseledamöter Martin Lagerqvist och Per Jensen.
Martin är född 1971 och utbildad elektroingenjör. Han är långvarig aktieägare i AVTECH, sedan innan börsnoteringen, och har lång erfarenhet av flera olika IT-branscher och arbetar som rådgivare inom IT-arkitektur till diverse bolag. Martin har tidigare grundat och arbetat i it- och e-handelsbolag. Är numera delägare i integrationsbolaget Connect Excellent Companies Sweden AB som fokuserar på integrationslösningar och egenutvecklad mjukvara för det ändamålet. Martin är även styrelseledamot i Connect Excellent Companies Sweden AB och Lideko AB.
Per Jensen är född 1960. Han är huvudägare och ansvarig för affärsutveckling inom Air Support AS i Danmark. Air Support är en av de tre stora leverantörerna av färdplaner till världens alla flygande farkoster. Per har mer än 30 års erfarenhet inom kommersiell luftfart och är engagerad i några mindre utvecklingsbolag med fokus på effektivisering av existerande flygverksamhet. Per är även utbildad pilot och innehar ett giltigt trafikflygcertifikat för både flygplan och helikopter. Per är styrelseledamot i följande bolag inom flygindustrin, ADSB Support (Flight tracking data), Tail log (EFB), Aeroplan (Compliance and SMS systems), Selca soft (App and web development), Mesh-Data (cost controlling for airlines), Asistim Gmbh Germany (Dispatch education and flight service provider) och Musketeer SA (Scheduling Software).
- Den 23 maj genomfördes en utdelning om 0,10 SEK per aktie, motsvarande totalt cirka 5,6 MSEK, i enlighet med årsstämmans beslut. ”Tack vare ett löpande positivt resultat samt en god finansiell styrka så föreslogs och godkändes på årsstämman en utdelning om 0,10 SEK per aktie. Även efter utdelningen har vi god finansiell likviditet och kommer kunna fortsätta investera i verksamheten för att ytterligare stärka vår position.", sade styrelseordförande Ingvar Zöögling.
- Den 28 juni kommunicerades att AVTECH Sweden AB (publ) och flygbolaget PLAY har ingått avtal om AVTECH’s Aventus och ClearPath-tjänster, med startdatum i april 2024 och ett förväntat årligt värde omkring 0,5 MSEK beroende på antal flygplan och EUR-valutakursutveckling.
AVTECH’s ClearPath- och Aventus-tjänster, som båda baseras på toppmoderna högupplösta flygväderprognoser från UK Met Office, levererar exakt och skräddarsytt taktiskt beslutsstöd i realtid till PLAY’s piloter för att förbättra effektiviteten för varje enskild flygning. Genom att ge sina flygbesättningar senaste väderdata och vägledning om de mest effektiva flyghöjderna kan PLAY dra maximal nytta av rådande vindar och temperaturer för att minska sina totala koldioxidutsläpp. Detta leder till förbättrat flygutförande och effektivitet, ökad situationsmedvetenhet och minskad arbetsbelastning för piloterna. Dessutom varnar systemet även för turbulens längs flygvägen vilket ökar komforten för alla passagerare som reser med PLAY.