Tisdag 26 November | 05:23:01 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2026-01-27 07:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-24 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-18 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-04-25 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-01-29 07:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-24 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-07 - X-dag ordinarie utdelning BHG 0.00 SEK
2024-05-06 - Årsstämma
2024-04-25 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-02 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-01-26 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-26 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-25 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-07-20 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-04 - X-dag ordinarie utdelning BHG 0.00 SEK
2023-05-03 - Årsstämma
2023-04-27 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-01-27 - Bokslutskommuniké 2022
2023-01-13 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-20 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-06 - X-dag ordinarie utdelning BHG 0.00 SEK
2022-05-05 - Årsstämma
2022-04-27 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-01-28 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-22 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-06 - X-dag ordinarie utdelning BHG 0.00 SEK
2021-05-05 - Årsstämma
2021-04-27 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-01-29 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-29 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-23 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-06 - X-dag ordinarie utdelning BHG 0.00 SEK
2020-05-05 - Årsstämma
2020-04-23 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-31 - Bokslutskommuniké 2019
2019-12-19 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-10-29 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-18 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-16 - X-dag ordinarie utdelning BHG 0.00 SEK
2019-05-15 - Årsstämma
2019-04-25 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-01-31 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-29 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-20 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 - Kvartalsrapport 2018-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
BHG Group är en återförsäljare av bygg- och heminredningsprodukter. Produktsortimentet består av egna och externa varumärken och innefattar inredningsprodukter, lösningar för kök och badrum, samt verktyg och maskiner för trädgård och utemiljö. Störst andel av försäljningen sker online, där bolagets kunder huvudsakligen återfinns inom Norden. BHG Group gick tidigare under namnet Bygghemma och har sitt huvudkontor i Malmö.
2023-12-21 17:30:00

Under 2023 har BHG Group genomfört ett antal strukturella förändringar för att bygga en skalbar, effektiv och mer flexibel verksamhet. Målet är att ha färre plattformar, ett ökat kundfokus och bättre möjligheter att växa internationellt med Norden som bas.

Konsolideringen pågår i BHGs samtliga tre segment och vi genomför nu tre tydliga effektiviseringar som är ett resultat av det arbetet.

  • Vår danska verksamhet Frishop.dk (Frishop) som drivs av Camola ApS konsolideras in i vår befintliga plattform HYMA Skog & Trädgård AB med siterna hylte-lantman.com, duab.se, maskinklippet.se och dogger.se (HYMA). Frishop integreras i HYMAs existerande infrastruktur för bland annat lagerhantering i Falkenberg och IT-system. Frishop förblir en viktig kanal till den danska marknaden, men kommer kunna dra nytta av en stark infrastruktur i HYMA.
  • Lindström & Sondén AB med bland annat siterna vinkylen.se och myoutdoorkitchen.se (L&S) konsoliderar sin lagerstruktur och integrerar sitt lager med Hafa Brand Group AB i Halmstad. Därmed försvinner lagret i Klippan och vi får en mer kostnadseffektiv logistik.
  • Varulagret i ARC E-commerce AB, med siten outl1.se, har under året kunnat minskas till den punkt där deras två lager söder om Stockholm nu kan konsolideras till ett.

Åtgärderna innebär att BHGs erbjudande långsiktigt kan stärkas, men också att vi minskar kostnader för lokaler och personal. Totalt innebär dessa förändringar en minskad kostnad på cirka 30 Mkr på årsbasis 2024, hänförligt till i huvudsak avskrivningar av leasingtillgångar och personalkostnader. Den totala kostnaden för ovan åtgärder uppgår till 69 Mkr. Samtliga kostnader kommer att hänföras till det fjärde kvartalet.

Vi arbetar med en kombination av strukturella grepp och löpande konsolidering för att minska antalet plattformar för att göra BHG mer konkurrenskraftigt och lönsamt. Med färre och skalbara plattformar får vi en större flexibilitet och blir bättre på att möta kundernas önskemål. Detta är ett arbete som fortsätter, och det vi nu gör i Frishop, L&S och ARC E-commerce är i linje med vår strategi och viktiga steg mot den struktur vi vill ha på BHG” säger BHG Groups Vd Gustaf Öhrn.