15:10:05 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2024-10-24 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-07 Ordinarie utdelning BHG 0.00 SEK
2024-05-06 Årsstämma 2024
2024-04-25 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-02 Extra Bolagsstämma 2024
2024-01-26 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-26 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-25 Extra Bolagsstämma 2023
2023-07-20 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-04 Ordinarie utdelning BHG 0.00 SEK
2023-05-03 Årsstämma 2023
2023-04-27 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-01-27 Bokslutskommuniké 2022
2023-01-13 Extra Bolagsstämma 2022
2022-10-27 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-20 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-06 Ordinarie utdelning BHG 0.00 SEK
2022-05-05 Årsstämma 2022
2022-04-27 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-01-28 Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-22 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-06 Ordinarie utdelning BHG 0.00 SEK
2021-05-05 Årsstämma 2021
2021-04-27 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-01-29 Bokslutskommuniké 2020
2020-10-29 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-23 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-06 Ordinarie utdelning BHG 0.00 SEK
2020-05-05 Årsstämma 2020
2020-04-23 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-31 Bokslutskommuniké 2019
2019-12-19 Extra Bolagsstämma 2019
2019-10-29 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-18 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-16 Ordinarie utdelning BHG 0.00 SEK
2019-05-15 Årsstämma 2019
2019-04-25 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-01-31 Bokslutskommuniké 2018
2018-10-29 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-20 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 Kvartalsrapport 2018-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
BHG Group är en återförsäljare av bygg- och heminredningsprodukter. Produktsortimentet består av egna och externa varumärken och innefattar inredningsprodukter, lösningar för kök och badrum, samt verktyg och maskiner för trädgård och utemiljö. Störst andel av försäljningen sker online, där bolagets kunder huvudsakligen återfinns inom Norden. BHG Group gick tidigare under namnet Bygghemma och har sitt huvudkontor i Malmö.
2024-01-11 12:00:00

I linje med tidigare kommunicerad strategi har BHG Group (BHG) under det senaste året implementerat flera strukturella förändringar för att skapa en skalbar, effektiv och mer flexibel verksamhet. Målet är att gruppera verksamheten i våra tre segment (Home Improvement, Value Home och Premium Living), vilket möjliggör avsevärda synergier, ökat kundfokus samt skapar förbättrade möjligheter för internationell tillväxt med Norden som bas.

Genom tilläggsförvärvet av Kitchentime (KT) och genom att LampGallerian (LG) konsolideras in i Nordic Nest Group (NN) adderas två specialister inom de för NN viktiga produktkategorierna kök, matlagning och belysning. KT och LG kommer, liksom NNs övriga varumärken, att integreras fullt ut i NNs befintliga infrastruktur i Kalmar med förbättrade skalfördelar som följd, i linje med BHGs strategi att fokusera på konsolidering och lönsam tillväxt i våra tre segment. Förvärvet av Kitchentime görs genom en inkråmsöverlåtelse där NN förvärvar rättigheterna till varumärket mot en köpeskilling om 30 Mkr samt varulagret mot en maximal köpeskilling om 35 Mkr. Transaktionen kommer att genomföras 1 april 2024.

  • NN är idag Nordens ledande aktör inom premiumsegmentet som helhet genom varumärkena Nordic Nest och Svenssons. I tillskott till sin ledande position i Norden har NN en betydande och snabbt växande marknadsandel i Tyskland och övriga Europa liksom i Asien, i det där växande segmentet nordisk design.
  • KT är en av marknadsledarna i Norden inom matlagnings-, serverings- och köksprodukter, vilka är marknader och produktkategorier där NN redan har en ledande position.
  • LG har sedan BHG förvärvade bolaget 2019 vuxit kraftigt och lönsamt på sin svenska hemmamarknad och genom omfattande och skalbar internationell expansion. Genom att integrera LG i NN kommer affärsmodellen bli ännu mer effektiv. LG har tidigare rapporterats som en del av BHGs Value Home-segment men kommer efter att ha integreras in i NN rapporteras som en del av Premium-segmentet från och med 1 januari 2024.

”Med Nordic Nest och Svenssons har vi byggt upp den globalt starkaste aktören inom skandinaviska premiummöbler och heminredning. Nu kommer de viktiga kategorierna belysning, kök och matlagning att stärkas ytterligare med Kitchentime och LampGallerian. Vi ser en stor kundgrupp som gärna köper köks-, matlagnings- och belysningsprodukter från specialister. I en mer mogen onlinemarknad är det viktigt att alla varumärken/sajter har ett tydligt erbjudande till kunden. Med den tillkommande omsättningen får vi ännu bättre skalfördelar i den befintliga verksamheten i allt från logistik till kommersiella funktioner” säger Nordic Nests Vd Bank Bergström.

”Vår strategiska ambition är att konsolidera in våra bolag i färre men större plattformar för att därigenom uppnå skaleffekter och förenkla vår struktur. Att addera Kitchentime och LampGallerian till Nordic Nest Group är helt i linje med vår strategi. Vi konsoliderar verksamheten i Premium-segmentet och stärker vårt kunderbjudande. Efter konsolideringen omsätter Nordic Nest Group 2,3 Mdkr proforma på basis av rullande tolv månader per 30 september 2023” säger BHG Groups Vd Gustaf Öhrn.