Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Mid Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
Boozt AB offentliggör helårsrapporten för räkenskapsåret 2023 (1 januari 2023 – 31 december 2023), inklusive bolagsstyrningsrapport och hållbarhetsrapport.
Höjdpunkter från årsredovisningen:
- Nettoomsättningen uppgick till 7 755 miljoner kronor med en nettoomsättningstillväxt om 15 % (lokal valuta 11 %). Nettoomsättningstillväxten uppgick till 15 % i Boozt.com och till 15 % i Booztlet.com
- Helårets nettoomsättning i Norden ökade med 13 %, främst drivet av Danmark och Finland. Övriga Europa ökade med 42 %
- Det genomsnittliga ordervärdet ökade med 6 % till det rekordhöge 947 SEK för Boozt.com
- Justerat rörelseresultat uppgick till 400 miljoner kronor och justerad rörelsemarginal uppgick till 5,2 % från 4,2 %
- För 2024 förväntar vi oss fortsatt intäktsökning på 5-15 % och en justerad rörelsemarginal på 5,2-6,0 %.
Höjdpunkter från hållbarhetsrapporten:
- Boozt lämnade in sina koldioxidreduktionsmål för godkännande till Science Based Targets-initiativet (SBTi), målen utgör en riktning framåt för Boozt-gruppen. När målen har blivit godkända kommer de att publiceras på Boozts webbplats
- Utsläppsintensitet (CO₂e) per order (kg) i alla länder som Boozt levererar till var under 2023 0,44 kg CO₂e, vilket är en minskning med 10 % från 2022 (0,49 kg CO₂e). Boozts lokala och optimerade leveransmönster samt fossilfria leveransalternativ gjorde det möjligt att upprätthålla ett lågt CO₂e-utsläpp på 0,29 kg CO₂e per order i våra nordiska leveransländer
- 0,74 % av Boozts totala utsläpp av växthusgaser kommer från leverans och returer, vilket bevisar fördelen med ett lokalt placerat lager (hänvisar till GHG Scope 3 kategori: Uppströms transport och distribution)
- Första översiktliga granskningen av hållbarhetsrapporten.
Kommentar från medgrundare och vd, Hermann Haraldsson:
“Under 2023 fortsatte vi att utveckla Boozts koncept om ett nordiskt varuhus och vi såg till att Booztlet fick en imponerande nystart.
Vi lyckades få kunderna att köpa ur flera kategorier på Boozt.com och nu köper nästan 50 procent av kunderna varor ur två eller flera kategorier när de handlar hos oss. Detta leder inte bara till att den genomsnittliga kundkorgen ökar stadigt utan säkerställer även kundlojalitet.
Vi började även skörda frukten av investeringarna i automatisering. Kombinerat med ett fortsatt kostnadsfokus innebar detta att vi säkerställde effektivitetsförbättringar i försörjningskedjan, vilket i sin tur drev kostnadsnyckeltalen till de lägsta nivåerna någonsin.
För 2024 är strategin oförändrad och vårt fokus på att utveckla det nordiska varuhuset ytterligare förblir knivskarpt. “
Den fullständiga årsredovisningen inklusive bolagsstyrningsrapport och hållbarhetsrapport för 2023 hittas på www.booztgroup.com/reports-and-presentations.