Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Mid Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
Den starka försäljningsutvecklingen under tredje kvartalet och oktober fortsatte i november. Boozt förväntar nu en nettoomsättningstillväxt om 13-15 % och ett justerat rörelseresultat om 370-390 miljoner kronor för helåret 2023.
Boozt fortsätter fokusera på att stärka marknadspositionen som Nordens ledande varuhus trots den utmanande marknaden med fortsatt svagt konsumentsentiment. Under Black Friday veckan välkomnade Boozt och Booztlet mer än 125 000 nya kunder och efterfrågan på alla geografiska marknader ökade jämfört med föregående år. Mer än 50 % av bolagets sålda varor under perioden var i de nyare kategorierna Barn, Sport, Skönhet och Heminredning. Utvecklingen visar, än en gång, att styrkan i varuhuskonceptet, att kunna leverera en bekväm och relevant kundupplevelse under pågående högsäsong kvarstår. Kategorierna med mode för Kvinnor och Män såg också en ökad efterfrågan vilket drevs av bolagets mycket lojala kunder, varav många valde att bli medlemmar i Boozt Club under Black Friday veckan. Boozt Club har nu fler än 650 000 medlemmar.
På Boozts logistikcenter i Ängelholm har den höga belastningen hanterats väl. Med fler än 20 000 hanterade produkter per timme sattes nya produktionsrekord under den mest intensiva perioden (att jämföras med cirka 15 000 hanterade produkter per timme föregående år).
VD- och medgrundaren av Boozt, Hermann Haraldsson säger: “Vi är väldigt glada att se att vi har förmågan att vidhålla momentum trots den utmanande marknaden och att våra kunder fortsätter att köpa in i vårt varuhuskoncept. Det genomsnittliga ordervärdet fortsätter att öka och antalet kunder som köper i mer än en kategori är rekordhögt. Detta är ett bevis på vårt relevanta erbjudande i alla kategorier men också att vårt beslut om att investera i en stark lagerposition inför högsäsongen var korrekt.
Uppdaterad prognos för 2023
Med en månad kvar av året så uppgraderar Boozt sin prognos för 2023. Detta för att spegla minskad osäkerhet och ett starkt genomförande under november. Boozt förväntar nu en nettoomsättningstillväxt för 2023 om 13-15 % (tidigare 11-15 %) och et justerat rörelseresultat om 370-390 miljoner kronor (tidigare 350-390 miljoner kronor).