Måndag 25 November | 10:19:59 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-11 18:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-01 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-26 - Årsstämma
2024-04-26 - X-dag ordinarie utdelning BRAIN 0.00 SEK
2024-04-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-29 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-30 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-31 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-31 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-12 - X-dag ordinarie utdelning BRAIN 0.00 SEK
2023-05-11 - Årsstämma
2023-02-28 - Bokslutskommuniké 2022
2023-02-15 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-11-30 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-31 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-31 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-12 - X-dag ordinarie utdelning BRAIN 0.00 SEK
2022-05-11 - Årsstämma
2022-02-28 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-30 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-31 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-04-16 - X-dag ordinarie utdelning BRAIN 0.00 SEK
2021-04-15 - Årsstämma
2021-02-26 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-27 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-28 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-07-01 - X-dag ordinarie utdelning BRAIN 0.00 SEK
2020-06-30 - Årsstämma
2020-05-29 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-28 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-08 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-30 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-17 - Årsstämma
2019-04-08 - X-dag ordinarie utdelning BRAIN 0.00 SEK
2019-02-28 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-16 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-27 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-07-25 - Extra Bolagsstämma 2018
2018-05-09 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-19 - X-dag ordinarie utdelning BRAIN 0.00 SEK
2018-04-18 - Årsstämma
2018-02-16 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-23 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-10 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-06-29 - Årsstämma
2017-05-15 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-24 - Extra Bolagsstämma 2017
2017-04-12 - X-dag ordinarie utdelning BRAIN 0.00 SEK
2017-02-14 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-10 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-25 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-10 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-14 - Årsstämma
2016-03-27 - X-dag ordinarie utdelning BRAIN 0.00 SEK
2016-01-28 - Bokslutskommuniké 2015
2015-10-22 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-26 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-28 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-03-27 - X-dag ordinarie utdelning BRAIN 0.00 SEK
2015-03-26 - Årsstämma
2015-01-27 - Bokslutskommuniké 2014
2014-10-20 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-19 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-06-26 - X-dag ordinarie utdelning BRAIN 0.00 SEK
2014-06-25 - Årsstämma
2014-04-14 - Extra Bolagsstämma 2014

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHälsovård
IndustriMedicinteknik
BrainCool är verksamt inom medicinteknik. Bolaget utvecklar produkter som används inom medicinsk kylning av hjärnan. Teknologin är utvecklad som kylkuddar som appliceras på olika delar av patientens kropp, där systemet kontrollerar kroppstemperaturen. Produkterna används vid behandling av olika allvarliga tillstånd innefattande stroke, hjärtstopp, samt hjärnskakning och migrän. BrainCool grundades 2010 och har sitt huvudkontor i Lund.
2023-05-31 08:35:00
  • BrainCool tecknar mångårigt avtal med det globala medtech-bolaget ZOLL®, för USA och DACH-regionen, om leveranser av BrainCool™ System.
  • Avtalet omfattar en initial fast order på 350 system och ett betydande antal kylplattor med leverans 2024–2025 (ordervärde minst 100 mkr).
  • Avtalet innebär att BrainCool avvecklar den egna amerikanska försäljningsorganisationen med årliga kostnadsbesparingar på 25 mkr. 
  • Den kraftigt ökade volymen medför väsentliga skalfördelar som ger betydligt lägre produktionskostnader per enhet.
  • Högre intäkter och lägre kostnader innebär att BrainCool bedöms kunna visa ett positivt resultat 2024 och bedöms även säkerställa försäljningsmålet om minst 100 mkr år 2025.
  • Samarbetet med ZOLL® är ett distributions- och partneravtal som sträcker sig till 2030. De initiala volymerna kan utökas både vad gäller system och kylplattor om Zolls försäljning utvecklas bättre än förväntat.
  • Försäljning till ZOLL® under avtalets löptid förväntas signifikant överskrida den initiala ordern.

BrainCool AB (publ) har tecknat ett distributions- och partneravtal för USA, DACH-marknaden (Tyskland, Österrike och Schweiz) och Nederländerna med det globala bolaget ZOLL®. Avtalet sträcker sig till 2030 och avser BrainCools egenutvecklade produkt BrainCool™ System/IQool™ System. Leveranser av systemen värt minst 100 mkr under en 18–24 månadersperiod omfattar initialt minst 350 enheter samt ett betydande antal engångsprodukter i form av kylplattor. Leveransstart sker den 1 april 2024.
 
VD Martin Waleij kommenterar:
- ”Leveransavtalet med ZOLL® är en milstolpe och ett verkligt genombrott för BrainCool. ZOLL® är en stor och global aktör inom intensivvårdsprodukter. Kombinationen av långt avtal och en initial fast order är viktig, då det ger BrainCool stabilitet och möjlighet att omedelbart skala upp produktionen. Samarbetet vittnar också om våra produkters konkurrenskraft vilket även öppnar nya möjligheter för BrainCool som helhet då det ger genklang på marknaden och i branschen. Avtalet ger utrymme för ett omfattande program som sänker produktionskostnaderna. Jag vill dessutom understryka att försäljningspotentialen är väsentligt högre långsiktigt då leveranser kan utökas och marknaden penetreras”.
 
Leveransavtalet med ZOLL® är ömsesidigt exklusivt och innebär fasta order med kvartalsvisa leveranser. Avtalet gäller enbart för marknaderna i USA, Tyskland, Schweiz och Österrike där ZOLL® har en egen stark organisation för försäljning och support. Det ger BrainCool tillgång till redan etablerade försäljningskanaler vilket är en styrka.

Målet är att etablera BrainCool™ System/IQool™ System som standard och marknadsledare inom segmentet kylning av neurologisk feber. Neurologisk feber definieras som hög, återkommande och svårbehandlad feber där kylbehandling ofta pågår i 5-10 dygn, i vissa fall längre. ZOLL® har ingen egen produkt inom segmentet. Cirka tre miljoner patienter drabbas årligen av neurologisk feber i USA. Antalet patienter i EU är i samma storleksordning. Marknaden för kylbehandling i USA växer kraftigt. Amerikanska Society of Neurocritical Care har utfärdat riktlinjer som innebär att behandling med kyla bör användas vid neurologisk feber.

Den omedelbara konsekvensen av avtalet är att merparten av BrainCools USA-organisation för marknadsföring och försäljning kommer att avvecklas och verksamheten överföras till ZOLL® den 1 juni 2023 då avtalet träder i kraft. Från samma tidpunkt räknar ZOLL® med att starta marknadsföringen och bearbeta de olika marknaderna.

BrainCool bedömer att de årliga kostnadsbesparingarna uppgår till 25 mkr i förhållande till nuvarande affärsplan då kostnader för marknadsföring, försäljning, personal och frakt kraftigt reduceras. Utöver dessa kostnadsbesparingar kommer även produktionskostnaden per enhet att minska, tack vare de kraftigt ökade volymerna. BrainCool ändrar samtidigt sin globala strategi till försäljning i stor skala via väl utvalda distributörer och minskar fokus på försäljning i egen regi.

Med utökade produktionsvolymer kan BrainCool dra nytta av skalfördelar som i kombination med fortlöpande effektiviseringar ger betydligt lägre kostnader per enhet. Investeringar kommer bland annat ske i helautomatisk produktion av engångsartiklar. Detta påverkar marginal och lönsamhet positivt från och med 2024. Målet är att BrainCool ska visa ett positivt resultat redan under 2024. Avtalet bedöms även säkerställa försäljningsmålet om minst 100 mkr år 2025.

Den ökade produktionen kommer i allt väsentligt finansieras genom medel från Exportkreditnämnden (EKN) och bankfinansiering.

VD Martin Waleij kommenterar:
”Avtalet med ZOLL® ger även utrymme för utökade leveranser under perioden 2024–2025 i det fall försäljningen överstiger de initiala beställningarna. Fler marknader kan också komma att läggas till. Det finns också en potential att sälja fler engångsprodukter per system än vad som avtalats. Samtidigt får BrainCool ökade resurser och större trovärdighet att långsiktigt penetrera andra marknader som inte omfattas av avtalet. Vi förstärker också våra varumärken för kommande produkter.”