Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Programvara |
BrightBid Group (publ) delårsrapport för perioden 1 januari–30 juni 2024 är offentliggjord och finns tillgänglig på: https://ir.brightbid.com/investors/financial-reports/
Andra kvartalets resultat i korthet
- cARR växte med 20%, jämfört med föregående år, till 66 736 tkr (55 594).
- Nettoomsättningen under andra kvartalet uppgick till 17 667 tkr (13 517).
- Återkommande intäkter uppgick till 13 875 tkr (9 168) under kvartalet, en årlig ökning på 51%.
- EBITDA-resultatet uppgick till -6 241 tkr (-8 603). Senaste halvåret har EBITDA mer än halverats från -15,4 mkr i Q4 till nu -6,2 mkr i Q2, tack vare de exekverade kostnadssynergierna som tydligt sänkt kostnaderna. Justerat EBITDA-resultat uppgick till -6 241 tkr (-8 603)
- Resultat per aktie uppgick till -0,33 kr (-0,59).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -9 821 tkr (-4 705), vilket är 2,7 mkr bättre än föregående kvartal om -12,5 mkr.
- Likvida medel vid periodens slut uppgick till 45 169 tkr (4 967).
Händelser under kvartalet
- Extrastämman 10 april beslutade att godkänna styrelsens beslut om nyemission av aktier med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, samt att minska aktiekapitalet utan indragning av aktier. Det beslutades även att ändra bolagsordningen så att aktiekapitalet ska uppgå till lägst 80 mkr och högst 320 mkr. Bolagets aktiekapital blev 83 051 218 kronor fördelat på 24 213 183 aktier (före beslutet och registrering av de riktade nyemissioner vilket ändrade aktiens kvotvärde till 3,43 kronor per aktie.
- Årsstämman 17 maj valde en ny styrelse genom omval av Mikael Lindblom, Anders Gustafsson och Christos Stavropoulos samt nyval av Linus Wiebe, Henrik Garvner, Johan Dahlqvist och Anders F. Börjesson. Linus Wiebe valdes till styrelsens ordförande.
- Årsstämman beslöt också att byta namn på Speqta AB till BrightBid Group AB. Det nya namnet trädde i kraft i juli med en ny IR-sida ir.brightbid.com och en ny ticker: BRIGHT.
Händelser efter kvartalet
- I början av juli bytte bolaget nyhetsdistributör och pressrum till tjänsten MFN. För att fortsättningsvis kunna ta del av utskick, kan investerare prenumerera via pressrummet på MFN.se. https://mfn.se/all/a/brightbid
- Speqta AB (publ) bytte den 4 juli 2024 namn till BrightBid Group AB (publ) och ticker till BRIGHT. Framtida pressmeddelanden kommer endast att kommuniceras på svenska.
- Extrastämman 23 juli beslutades att godkänna styrelsens förslag om nytt incitamentsprogram 2024/2027, samt ändring av bolagsordningen.
VD kommentar
Under andra kvartalet fortsatte vi vår resa mot lönsamhet, vilket är vårt prioriterade mål och som syns tydligt i våra finansiella nyckeltal. Vi har fokuserat på att förbättra vår operativa effektivitet, samtidigt som vi har växt våra återkommande SaaS-intäkter. Vi har även stärkt vår kassa och antagit vår nya identitet som BrightBid Group.
Drastiskt förbättrad EBITDA. Vi ser nu tydliga effekter av våra exekverade synergier och förbättringar för att uppnå lönsamhet. På bara ett halvår har vår EBITDA förbättrats avsevärt från -15,4 mkr under Q4 till -6,2 mkr under detta kvartal. Dessutom rör sig vårt kassaflöde från den löpande verksamheten i rätt riktning och på ett halvår har det förbättrats från -17,8 mkr i Q4 till -9,8 mkr. Detta finansiella momentum är ett tydligt resultat av att vi nu styr bolaget mot break-even under 2025. Vi fortsätter med en kraftfull omställning för att nå positivt kassaflöde.
Ökning av återkommande SaaS-intäkter. Våra återkommande SaaS-intäkter visar på en stark tillväxt med +51% jämfört med föregående år och uppgick till 13,9 mkr under kvartalet. Denna tillväxt återspeglar det ökade värdet av våra tjänster för våra kunder och vår förmåga att upprätthålla en stadig utveckling trots en tuff marknad generellt.
Vägen framåt. Med stor entusiasm kan jag meddela att vi nu tar ett avgörande steg i vår resa mot att revolutionera automatisering av digital annonsering. Vår uppdaterade plattform, som nu kräver minimal mänsklig inblandning, kan utföra nästan alla steg som en digital specialist skulle göra, men med en unik kombination av AI och automation. Detta innebär att fler annonsörer nu kan lyckas med digital annonsering utan att kompromissa med kvaliteten. Under september kommer vi att lansera plattformen globalt även till byråer, vilket förväntas leda till stark tillväxt och ökad effektivitet per kund. Nästa uppdatering planeras till november, och vi ser fram emot att dela fler nyheter då.
Stärkt kassa och namnbyte. Detta kvartal markerade också ett betydande skifte när vi bytte namn från Speqta till BrightBid Group, vilket signalerar vårt förnyade fokus och vår strategiska inriktning. Den nya styrelsen bestående av entreprenöriell SaaS-expertis, är väl rustad att vägleda oss genom nästa fas av vår tillväxt. Genomförandet av en riktad nyemission på 55 Mkr under andra kvartalet har dessutom stärkt vår finansiella position, vilket gör att vi med tillförsikt kan genomföra våra planer. Detta kapitaltillskott stödjer våra mål att uppnå lönsamhet under 2025 och bibehålla tillväxten, samt säkerställer att vi är väl positionerade för att ta tillvara på nya möjligheter.
Gustav Westman, VD BrightBid Group AB (Publ)
Kommande rapporttillfällen
Bokslutskommuniké 2024: 19 februari 2025
Delårsrapport januari–september: 13 november 2024