Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
| Land | Sverige |
|---|---|
| Lista | Nordic SME Sweden |
| Sektor | Informationsteknik |
| Industri | Programvara |
Tredje kvartalet i sammandrag:
Juli – september 2025
- Antalet kunder ökade med 79 % och uppgår till 14 731 (8 209) st.
- ARR ökade med +45 % och uppgår nu till 30,3 (20,9) MSEK.
- Nettoomsättningen för Q3-25 uppgick till 4 013 (3 200) tkr.
- EBITDA uppgick till -1 885 (-3 013) tkr.
- Periodens resultat före skatt uppgick till -5 342 (-5 896) tkr.
- Resultat per aktie uppgick till -0,07 (-0,09) kr
- Kassaflödet från den löpande verksamheten var -2 702 (-4 567) tkr.
Januari – september 2025
- Nettoomsättningen uppgick till 11 503 (9 458) tkr.
- EBITDA uppgick till -7 621 (-10 494).
- Periodens resultat före skatt uppgick till -17 058 (-19 181) tkr.
- Resultat per aktie uppgick till -0,25 (-0,30) kr.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten var -8 629 (-13 010) tkr.
Väsentliga händelser under perioden
- Förvärvat AI-bolaget bakom Lerry & Lennart.
- Genomfört en riktad nyemission om 30 MSEK.
- Tecknat flera nya affärer med redovisningsbyråer i både Sverige och Finland, bland annat 9 i Finland.
- Ingått ett partnerskap med Accountec för att lansera Lerry.ai brett till deras 400 redovisningsbyråer.
- Sedan förvärvet stängt totalt 30 avtal per 30/9.
Väsentliga händelser efter periodens slut
- Henry Ivarsson har anställts som VP Sales.
Vd Mikael Lindblom har ordet:
Sommaren och början på hösten har varit intensiv. Briox går från klarhet till klarhet och det syns både på att antalet företag som använder våra tjänster ökar, och framförallt för att vi följer och levererar på vår plan Briox 100 (100 000 kunder och 100 % kundnöjdhet). Att marknaden nu också har fått upp ögonen för vår idé och all potential är glasklart. Vi välkomnar nu över 3 500 aktieägare som är med på vårt bolagsbyggande, vilket glädjer mig.
En stor milstolpe under det tredje kvartalet är att AI- assistenterna Lerry.ai och Lennart har blivit en del av Briox. Jag är imponerad av deras grundare Johanna, Elon och Robert och jag har fascinerats över deras vision och syn på redovisningsbranschen och sättet att ta till sig och applicera AI-teknologin. Potentialen i denna typ av affär är enligt mig större än min ursprungliga syn då jag primärt såg det som ett komplement till redovisningsbyråer och bokföringskontroller. Men min syn är att det för tillfället inte f inns någon bättre AI-lösning för redovisningskonsulter och ekonomer än Lerry.ai på marknaden, denna möjlighet måste vi utnyttja maximalt. Tillsammans med vår kärnaffär kommer vi ha ett konkurrenskraftigt erbjudande till marknaden. Jag ser med det sagt positivt på framtiden och de synergier vi kommer att skapa. Läs gärna mer om förvärvet och AI-teknologin längre fram i rapporten.
I rena siffror växte vår kundbas med 79 % och uppgår nu till 14 731 (8 209) kunder. Tillväxten jämfört med föregående år beror på många nya partneravtal i Finland samt lanseringen i Sverige. Lerry har bara efter några veckors lansering (t om 2025-09-30) avtal med 30 redovisningsbyråer som använder Lerry för cirka 600 av sina kunder. De använder vår AI-lösning för kontroll av bokföring och den specialiserade AI-chatten för rådgivning. Under kvartalet signerade vi ett partnerskap för Lerry med Accountec, som också är ett av de snabbast växande techföretagen inom redovisning i Sverige. Samarbetet har rivstartat med f lera avtal och kunder vilket är en bidragande faktor till ökningen under kvartalet. Min förhoppning är att vi kommer ha en stark avslutning på året. Även om vår förflyttning det gångna året med 79 % i tillväxt av antalet kunder är bra, känner jag att vi kan växa ännu snabbare. Jag kommer fortsätta ligga på hela vår säljstyrka och personal för att hålla tempot uppe.
Vår ARR uppgick vid kvartalets utgång till 30,3 (20,9) MSEK och motsvarar en ökning med 45 %. Vår nettoomsättning ökade till 4,0 (3,2) MSEK motsvarande 25 % tillväxt. Vi fortsätter att jobba med att konvertera våra partneravtal till faktiskt omsättning, viktiga framsteg har gjorts under kvartalet, även om jag är långt ifrån nöjd. Både när det gäller vår affär där soloföretaget köper vår lösning direkt digitalt, sk self service och för Lerry.ai så kommer intäkterna direkt, samtidigt som vår ARR ökar. Ledtiderna från signerat avtal till faktiskt omsättning blir mycket kortare. EBITDA uppgick till -1,9 (-3,0) MSEK och vi följer vår plan med att bli kassaflödespositiva.
För att stötta vår resa framåt gjordes en strategiskt riktad nyemission om 30 MSEK till en av våra största ägare, Monitor ERP Group. Monitor, med grundaren Jörgen Persson i spetsen, blev utsedd till Årets Företagare i Sverige 2024 av Företagarna och det är extra kul att Monitor ser den potential som jag också ser i Briox. Nu kommer vi kunna lägga in en ytterligare växel med en bra kassa. Tillsammans med det extra tillskottet har vi under kvartalet även erhållit en checkkredit om 5 MSEK vilket gör att vi har goda finanser.
Även om vi här summerar kvartalet kan jag inte låta bli att få berätta om vår nya VP Sales, Henry Ivarsson. Han kommer närmast från Einride och dessförinnan Medius. På båda bolagen var han starkt bidragande till deras respektive tillväxtresor. Jag har jobbat med Henry i mina tidigare bolag och vet vad han går för. Jag tror att Henry kommer att bli ett viktigt tillskott i Briox-familjen för att driva detta bolag till att bli min nästa Dollar Unicorn.
Jag är stolt över att få göra detta med alla inblandade, våra 3 500 aktieägare, styrelse, personal och partners. Ni är alla viktiga och vi bygger Briox och framtiden tillsammans. Nu laddar vi om för ett intensivt och roligt fjärde kvartal där nya rekord ska sättas.
Mikael Lindblom
CEO
Briox AB (publ)