19:28:18 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2024-10-24 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-16 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-24 X-dag ordinarie utdelning BBROOM 0.00 SEK
2024-05-23 Årsstämma 2024
2024-04-30 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-27 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-26 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-14 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 X-dag ordinarie utdelning BBROOM 0.00 SEK
2023-05-04 Årsstämma 2023
2023-04-27 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-28 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-21 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-05 X-dag ordinarie utdelning BBROOM 0.00 SEK
2022-05-04 Årsstämma 2022
2022-04-21 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-11 Bokslutskommuniké 2021

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
New Bubbleroom Sweden är ett e-handelsbolag inom mode. Bolaget är idag en producent samt distributör av kläder och accessoarer. Utbudet är brett och inkluderar exempelvis kläder, underkläder, skor och accessoarer. Bolagets största marknad är Sverige men bolagets kärnmarknad utgörs av hela Norden. Bubbleroom grundades 2015 och har sitt huvudkontor i Borås.
2024-07-16 08:00:00

STARK TILLVÄXT OCH MARGINAL

Delårsrapport
Andra kvartalet 2024 (april-juni) proforma*

  • Nettoomsättningen ökade med 6,6% och uppgick till 134,8 MSEK (126,5).
  • Bruttomarginalen uppgick till 69,1% (67,7).
  • Andelen egna varumärken utgjorde 71,5% (70,0) av sortimentsmixen.
  • Justerad EBITDA uppgick till 6,3 MSEK (3,3).
  • EBITDA uppgick till 6,3 MSEK (2,4).
  • Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till 28,4 MSEK (27,7).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 3,8 MSEK (0,3).
  • Periodens resultat uppgick till 3,7 MSEK (-0,0).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,24 kronor (-0,00).

Delårsperioden (januari-juni) proforma*

  • Nettoomsättningen ökade med 4,3% och uppgick till 234,4 MSEK (224,6).
  • Bruttomarginalen uppgick till 67,4% (67,1).
  • Andelen egna varumärken utgjorde 71,5% (70,1) av sortimentsmixen.
  • Justerad EBITDA uppgick till 1,3 MSEK (0,3).
  • EBITDA uppgick till -0,2 MSEK (-0,5).
  • Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till 17,3 MSEK (22,5).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -5,0 MSEK (-4,6).
  • Periodens resultat uppgick till -5,3 MSEK (-5,5).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,34 kronor (-0,35).

*) Dotterbolaget Bubbleroom AS avvecklades under det fjärde kvartalet 2023 och all verksamhet redovisas
därefter i New Bubbleroom Sweden AB. För att ge rättvisande jämförelsesiffror redovisas därför proformasiffror
för 2023 vilka motsvarar tidigare rapporterade konsoliderade siffror. För vidare information se not 3.

New Bubbleroom Sweden AB
Andra kvartalet 2024 (april-juni)

  • Nettoomsättningen uppgick till 134,8 MSEK (118,6).
  • Periodens resultat uppgick till 3,7 MSEK (-1,3).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,24 kronor (-0,08).

New Bubbleroom Sweden AB
Delårsperioden (januari-juni)

  • Nettoomsättningen uppgick till 234,4 MSEK (210,2).
  • Periodens resultat uppgick till -5,3 MSEK (-8,7).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,34 (-0,56) kronor.


Kommentar från VD

VÅR UPPDATERADE STRATEGI OCH VÅRA INVESTERINGAR GER ÖNSKAD EFFEKT

Vi är stolta att avsluta det första halvåret 2024 med ett starkt andra kvartal, både vad gäller omsättning och lönsamhet. Vi har under kvartalet fortsatt arbetet med att skapa ett attraktivt kunderbjudande genom att ytterligare förfina vårt sortiment och lansera ett flertal affärsdrivande initiativ. I kvartalet ser vi en stark omsättningstillväxt drivet av de löpande förbättringar vi har genomfört under året, och under juni månad lanserades även vår kundklubb vilken vi förväntar oss vara en stark drivkraft framåt. Arbetet med att bygga en robust operationell plattform fortsatte under kvartalet genom att omlokalisera stora delar av vårt returflöde till våra lokaler i Viared samt genom lanseringen av en digital returprocess. Det är även glädjande att rapportera att vårt byte av affärssystem har gått över all förväntan vilket möjliggjort det ökade fokuset på att utveckla vår verksamhet och vår affär. Resultatet för det första halvåret, tillsammans med resultatet av de affärsinitiativ vi därefter lanserat, visar att vi är på helt rätt väg på vår förändringsresa.

Fortsatt tillväxt och nära dubblerad lönsamhet i viktigt kvartal
Det andra kvartalet är ett säsongsmässigt viktigt kvartal och därmed är det extra glädjande att vi för kvartalet uppvisar en omsättningstillväxt på 6,6% jämfört med samma period 2023, en rekordstark bruttomarginal på 69,1% (67,7) och ett starkt justerat EBITDA-resultat på 6,3 MSEK (3,3). Vi ser det som bevis på att de löpande förbättringar vi jobbat med under årets sex första månader har börjat ge resultat både vad gäller omsättning och lönsamhet. Vi har även ökat försäljningsandelen av egna varumärken under kvartalet, vilken uppgick till 71,5% jämfört med 70,3% under det andra kvartalet 2023. Arbetet med att optimera sortimentet fortgår, vilket är en förutsättning för att bibehålla en stark bruttomarginal och säkra att vi har ett attraktivt kunderbjudande.

Operationella förbättringar för stärkt kostnadseffektivitet och en bättre kundresa
Vi har fortsatt arbetet med att förstärka våra operationella processer där vi under kvartalet lanserat tre stora förbättringar. Under maj månad omlokaliserades stora delar av returhanteringsprocessen till våra egna lokaler i Viared, något som ger oss positiva effekter både ur ett affärs- och hållbarhetsperspektiv. Vidare lanserade vi i juni en digital returprocess, vilket ger oss mer data och snabbare information om de artiklar som returneras, och som över tid kan hjälpa oss att minska vår returgrad. Slutligen har vi tagit större kontroll över vår kundresa genom hemtagning av kundservice, där vi i juni anställt två nya medarbetare.

Accelererad affärsutveckling och fysisk varumärkesaktivering
Arbetet med att utveckla vår affärsmodell och förstärka kunderbjudandet har fortsatt i högt tempo under kvartalet, med lanseringen av både kundklubb och kundrecensioner. Två initiativ med fokus på ökat kundvärde och som ger oss möjlighet att lära känna våra kunder bättre och få mer feedback på våra produkter.
I tillägg har vi under en period om två veckor i maj drivit en pop-up butik i Åhlens City i Stockholm, vilket gav en bra möjlighet att exponera vårt sortiment i en fysisk butik, stärka vårt varumärke och få direkt feedback från våra kunder.

Bubbleroom 2024
Arbetet mot lönsam tillväxt fortgår och det är glädjande att vi visar styrkan i vår affärsmodell genom ett starkt resultat för det andra kvartalet som bevisar att vår strategi fungerar och att våra investeringar ger avkastning. Det ger oss positiv energi att fortsätta det ihärdiga arbetet med att ständigt utveckla sättet vi arbetar på, våra operationella processer och vårt kunderbjudande. Det arbetet kommer att fortsätta i högt tempo under de kommande kvartalen, där vi genom våra engagerade medarbetare fortsätter att driva utvecklingen framåt med full kraft och fullt fokus.

Jag vill passa på att önska Bubblerooms kunder och medarbetare en fantastisk sommar och tacka för ert engagemang och förtroende.

Magnus Månsson, VD
Borås, 16 juli 2024

Denna rapport finna att ladda ner på https://ir.bubbleroom.com/investerare/finansiella-rapporter/