Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
STÄRKTA MARGINALER OCH KOSTNADSFOKUS
Delårsrapport
Tredje kvartalet 2024 (juli-september) proforma*
- Nettoomsättningen ökade med 0,2% och uppgick till 92,0 MSEK (91,8).
- Bruttomarginalen uppgick till 63,2% (60,0).
- Andelen egna varumärken utgjorde 70,6% (67,2) av sortimentsmixen.
- Justerad EBITDA uppgick till -5,0 MSEK (-11,1).
- EBITDA uppgick till -5,0 MSEK (-12,1).
- Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till -42,5 MSEK (-32,1).
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -7,5 MSEK (-14,3).
- Periodens resultat uppgick till -7,7 MSEK (-14,5).
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,49 kronor (-0,93).
Delårsperioden (januari-september) proforma*
- Nettoomsättningen ökade med 3,1% och uppgick till 326,4 MSEK (316,4).
- Bruttomarginalen uppgick till 66,2% (65,1).
- Andelen egna varumärken utgjorde 71,2% (69,3) av sortimentsmixen.
- Justerad EBITDA uppgick till -3,7 MSEK (-10,7).
- EBITDA uppgick till -5,1 MSEK (-12,6).
- Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till -25,2 MSEK (-9,7).
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -12,5 MSEK (-18,8).
- Periodens resultat uppgick till -13,0 MSEK (-20,0).
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,84 kronor (-1,29).
*) Dotterbolaget Bubbleroom AS avvecklades under det fjärde kvartalet 2023 och all verksamhet redovisas
därefter i New Bubbleroom Sweden AB. För att ge rättvisande jämförelsesiffror redovisas därför proformasiffror
för 2023 vilka motsvarar tidigare rapporterade konsoliderade siffror. För vidare information se not 3.
New Bubbleroom Sweden AB
Tredje kvartalet 2024 (juli-september)
- Nettoomsättningen uppgick till 92,0 MSEK (94,0).
- Periodens resultat uppgick till -7,7 MSEK (-12,1).
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,49 kronor (-0,78).
New Bubbleroom Sweden AB
Delårsperioden (januari-september)
- Nettoomsättningen uppgick till 326,4 MSEK (304,1).
- Periodens resultat uppgick till -13,0 MSEK (-20,7).
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,84 (-1,33) kronor.
Kommentar från VD
TYDLIGT FÖRBÄTTRAT RESULTAT GENOM STÄRKTA MARGINALER OCH KOSTNADSFOKUS
Vi fortsätter att utveckla verksamheten och uppnår i kvartalet fortsatt både ökad omsättning och ett tydligt förbättrat resultat. I kvartalet mer än halverar vi det negativa resultatet på justerad EBITDA-nivå jämfört med 2023. Vi upplever fortsatt utmanande marknadsförhållanden, vilket medfört att vi under kvartalet har fokuserat på att förbättra marginalerna och ytterligare stärkt vårt kostnadsfokus. Vi har under kvartalet även arbetat vidare med flera av de affärsdrivande initiativen som vi lanserade under det andra kvartalet, och vi ser bland annat positiva effekter av både vår kundklubb och av att ha digitaliserat och optimerat returflöden. Vårt yttersta fokus kvarstår i att så snart som möjligt återgå till lönsamhet.
Förbättrat resultat genom marginalfokus och kostnadskontroll
Vi upplever fortsatt utmanande marknadsförhållanden och vi möter en kund som är något avvaktande i sitt köpbeteende. Därför har vi under kvartalet valt att prioritera stärkta marginaler, samtidigt som vi har fortsatt att optimera våra operationella kostnader. Det är därför glädjande att vi ser positiv effekt på såväl våra personalkostnader som externa kostnader. Vi uppvisar, trots utmanande marknadsförhållanden samt marginalstärkande aktiviteter, en omsättning som växer under kvartalet jämfört med samma kvartal 2023, om än i mindre takt än tidigare kvartal.
Kontinuerliga förbättringar av lanserade initiativ
Under det tredje kvartalet har vi fortsatt att utveckla och stärka vår affär genom att säkra utväxling på redan genomförda fundamentala investeringar, så som i nytt affärssystem, lansering av kundklubb etc. En del av dessa nya initiativ har säkrat att vi kommer närmare våra kunder. Exempelvis genom den framgångsrika insourcingen av vår kundservice samt genom lanseringen av vår kundklubb. Likaså upplever vi tydliga förbättringar vad gäller returer, efter att även returhanteringen har insourcats parallellt med att vår returprocess har digitaliserats. Vi är dock långt ifrån klara, utan kommer kontinuerligt att förbättra samtliga dessa initiativ, varför vi ser fram emot fortsatta kostnadsbesparingar såväl som ökat kundvärde framåt. Dessutom har vi fler kundfokuserade initiativ under det fjärde kvartalet som vi ser fram emot att lansera.
Bubbleroom 2024
Vårt fulla fokus är att så snart som möjligt nå lönsam tillväxt, varför det är väldigt positivt att se att vårt arbete ger resultat och att underliggande lönsamhet fortsätter att stärkas, vilket tar oss närmare vårt mål. Vår förändringsresa fortsätter in i det fjärde kvartalet, vilket likt det andra kvartalet normalt är ett säsongsmässigt starkt kvartal, och vi gör det med en förbättrad kostnadssituation och stärkta marginaler. Vi ser dessutom fram emot att fortsätta stärka vårt kunderbjudande genom det dedikerade arbete som våra engagerade medarbetare bidrar med varje dag.
Jag vill passa på att tacka Bubblerooms kunder för ert förtroende och våra medarbetare för ert dedikerade arbete och positiva energi som är grunden för att vi ska lyckas stärka vårt kunderbjudande ytterligare!
Magnus Månsson, VD
Borås, 24 oktober 2024
Denna rapport finna att ladda ner på https://ir.bubbleroom.com/investerare/finansiella-rapporter/