Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
”Vi summerar ytterligare ett händelserikt verksamhetsår där vi lyckats med uppsatt tillväxtmål om drygt 30 % tillväxt samt väsentligt förbättrad EBITDA med ca 22 Mkr exklusive poster av engångskaraktär. Utöver det har vi även beslutat om investeringar i maskiner och robotar som medför en produktionskapacitetsökning motsvarande ca +500 % och en effektivare produktion. Detta helt i enighet med bolagets vision att bygga världens mest kostnadseffektiva fabrik av hållbara dofter för hemmet. Vi har också enligt plan fortsatt internationaliserat vår säljkår.” Viktor Garmiani, VD
Finansiell utveckling (Q4)
2023-02-01 – 2023-04-30
- Intäkterna uppgick till 28 493 (33 871) tkr
- Resultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -5 330 (-8 095) tkr
- Resultat efter avskrivningar (EBIT) uppgick till -5 858 (-8 584) tkr
- Resultatet före skatt uppgick till –6 749 (-8 888) tkr
- Resultatet efter skatt hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till -6 148 (-6 975) tkr
Finansiell utveckling (12 mån)
2022-05-01 – 2023-04-30
- Intäkterna uppgick till 215 052 (164 402) tkr
- Resultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 4 006 (-13 134) tkr
- Resultat efter avskrivningar (EBIT) uppgick till 2 096 (-14 886) tkr
- Resultatet före skatt uppgick till 1 795 (-16 401) tkr
- Resultatet efter skatt hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till 919 (-12 677) tkr
Nyckeltal koncern | ||||
3 månader feb—april 2023 | 3 månader feb—april 2022 | Räkenskapsår maj – apr 2022/2023 | Räkenskapsår maj – apr 2021/2022 | |
Totala intäkter (tkr) | 28 493 | 33 871 | 215 052 | 164 402 |
Nettoomsättning (tkr) | 27 901 | 31 739 | 210 741 | 158 335 |
EBITDA (tkr) | -5 330 | -8 095 | 4 006 | -13 134 |
EBITDA-marginal | -19 % | -26 % | 2 % | -8 % |
EBIT (tkr) | -5 858 | -8 584 | 2 096 | -14 886 |
EBIT-marginal | -21 % | -27 % | 1 % | -9 % |
Soliditet | 57 % | 43 % | 57 % | 43 % |
Kassalikviditet | 137 % | 49 % | 137 % | 49 % |
Avkastning på totalt kapital | -4 % | -9 % | 1 % | -15 % |
Avkastning på eget kapital | -7 % | -21 % | 2 % | -39 % |
Data per aktie | ||||
Resultat (kr) | -0,71 | -0,89 | 0,11 | -1,62 |
Eget kapital (kr) | 10,89 | 5,39 | 10,89 | 5,39 |
Antal aktier vid periodens slut (milj) | 8,65 | 7,83 | 8,65 | 7,83 |
VD, Viktor Garmiani, kommenterar koncernens verksamhetsår
Under verksamhetsåret (maj 2022-april 2023) har Candles Scandinavia fortsatt att arbeta mot målet att leda omställningen till en hållbar doftljusmarknad. Verksamhetsåret har inneburit en tillväxt om 33 %, vilket är helt i linje med vad som tidigare kommunicerats i tillväxtmål om minst 30 % tillväxt per år. Detta vittnar om att fler och fler förstår fördelarna med och effekterna av, både ur ett miljö- och hälsoperspektiv, produkter baserade på 100 % vegetabiliskt vax framför de oljebaserade paraffinljusen som idag dominerar världsmarknaden.
Parallellt med en tillväxt om 33 % har EBITDA gått från -13,1 Mkr föregående verksamhetsår till +4,0 Mkr det senaste verksamhetsåret. Detta trots att verksamhetsårets resultat har påverkats av ett antal poster av engångskaraktär, varför operationell EBITDA exklusive poster av engångskaraktär uppgår till +8,5 Mkr, vilket motsvarar en förbättring av EBITDA uppgående till +22 Mkr. Poster av engångskaraktär har främst varit kopplade till renodling av verksamheten samt avyttring av aktier i tidigare dotterbolaget Leyonore. Förbättringen av EBITDA förklaras bland annat av de två omorganisationer och effektiviseringar som genomförts under verksamhetsåret där totalt ca 60 personer har sagts upp i två steg. Detta tack vare lyckade maskinuppgraderingar under slutet av verksamhetsåret 2021/2022 med kraftigt förbättrad produktionsoutput, justering av skiftesmodell samt renodling av verksamheten till att helt fokusera på Private Label-produktion. Det gör också att det nya verksamhetsåret inleds med en betydligt mindre kostnadsmassa, vilket medför ytterligare resultatförbättring kommande år.
Renodlingen av verksamheten, till att helt fokusera på egen Private Label-produktion inom hållbara dofter för hemmet, är ett strategiskt beslut som har skett i två steg. Dels genom avslutat samarbete med Newell brands (Yankee Candle, WoodWick och Millefiori Milano), vilket meddelades i början av januari 2023, dels att aktierna i dotterbolaget Leyonore avyttrades i mars 2023. Samtidigt som renodling av verksamheten genomförts har även fortsatta investeringar skett i IT, robotisering av fabriken samt utbyggd inköpsorganisation för förbättrad leverantörsbas, vilket resulterat i ett mer konkurrenskraftigt bolag. Detta arbete kommer att fortsätta även nästkommande verksamhetsår, vilket ökar konkurrenskraften än mer. Detta medför stor potential att ta väsentliga marknadsandelar på en världsmarknad som uppgår till ca 75 Mdkr.
Som ett led i att ta marknadsandelar har ökade säljaktiviteter och internationalisering av säljkår på europeisk nivå fortsatt. Första steget i internationaliseringen var tillsättandet av en agent med ansvar för försäljningen till nya kunder inom Benelux-området (Belgien, Nederländerna och Luxemburg). Nyligen skedde ytterligare en rekrytering av en agent för den franska marknaden och rekrytering av fler internationella säljare pågår. Exponeringen internationellt har även ökat genom deltagande på fler internationella mässor jämfört med tidigare år, exempelvis i Paris, Bologna och Amsterdam. Ytterligare åtgärder för att öka marknadsandelar är utökningen av produktsortimentet. Candles Scandinavias huvudsakliga produkt är sedan tidigare miljövänliga doftljus, men där även doftpinnar/rumsdofter funnits med i kunderbjudandet. I mars 2023 utökades produkterbjudandet även med doftspray, vilket kommer att kunna tillverkas i befintlig fabrik. Detta innebär att Candles Scandinavia numera kan erbjuda sina kunder samtliga tre produkter som ingår i kategorin ”Dofter för hemmet”.
Något som ytterligare visar på den höga efterfrågan på bolagets hållbara produkter samt ett resultat av senaste årens framgångsrika samarbete mellan Candles Scandinavia och den internationella kosmetikkedjan Rituals, är att bolagen i oktober 2022 tecknade ett 5-årigt avtal innefattande tillverkning och vidareutveckling av 100 % naturliga doftljus. Avtalet som sträcker sig från år 2023 till och med år 2027 innebär att kunden Rituals garanterar ett årligt minsta inköp om 165 Mkr. Det totala kontraktsvärdet uppgår till minst 825 Mkr.
För att tillgodose det nya avtalet med Rituals och övrig befintlig efterfrågan samt att möta efterfrågan från nya kunder, kommunicerades i oktober 2022 att befintlig produktionskapacitet behövde byggas ut ytterligare. Detta trots de väsentliga investeringar i kapacitetsutbyggnad som skett historiskt. I syfte att ytterligare utöka produktionskapaciteten och rörelsekapitalet, för att kunna möta den snabbt växande efterfrågan, genomfördes därför en riktad emission. Den riktade emissionen tillförde ca 42 Mkr. I samband med den riktade emissionen valde tre långivare av det sedan tidigare upptagna konvertibellånet att delvis nyttja optionen att konvertera om sina delar av lånet till aktier motsvarande ca 12 Mkr.
De senaste månaderna har bolaget kommunicerat betydande investeringar i både produktionskapacitet och robotisering. Sammantaget motsvarar det investeringar om ca 70 Mkr. De två nya produktionslinorna för doftljus och rumsdofter i kombination med 13 st ABB-robotar kommer att tillföra bolaget både kraftigt ökad produktionskapacitet samt betydligt högre grad av automation och effektivitet.
De nya produktionslinorna kommer att höja bolagets produktionskapacitet med ca +500 % från dagens nivå som uppgår till totalt ca 25 000 enheter per dag till ca 144 000 enheter per dag. Kapacitetsökningen kommer att vara på plats långt tidigare, redan under verksamhetsåret, tack vare möjligheten att kunna hyra mer yta i nuvarande lokaler. Detta innebär att bolaget inom ca 9–10 månader når en kapacitetsökning motsvarande 96 % av den kapacitetsökning som var planerad i ny fastighet redan i befintlig fabrik. Det gör att byggnationen av den nya fastigheten kan pausas och senareläggas i ca 24–36 månader, då bolaget inte längre är beroende av en ny fastighet för att kunna utöka produktionskapaciteten och robotisera produktionsprocessen.
Candles Scandinavia har fortsatt sitt systematiska fokus på ESG- och hållbarhetsfrågor vilket ökar möjligheterna att bidra positivt till en förbättrad miljö både för planeten och samhället. Dessutom minskar riskerna för bolaget inom en lång rad områden tack vare det arbetet. Som ett resultat av detta uppgraderade EcoVadis, som är ett världsledande institut för hållbarhetscertifieringar, Candles Scandinavias tidigare betyg från Brons till Silver i november 2022. Idag har Ecovadis över 100 000 certifierade bolag inom 200 branscher och verksamma i 175 olika länder knutna till sig, där endast 25 % av bolagen uppnått minst silverstatus. Sedan november 2022 är Candles Scandinavia även medlem i United Nation Global Compact, vilket är världens största Corporate Sustainability Initiative. Medlemskapet i UN Global Compact innebär att Candles Scandinavia förbinder sig att arbeta efter de 10 framtagna principer för ett förbättrat och hållbart sätt att bedriva verksamheten. Detta bygger på principer inom Human Rights, Labour, Environment och Anti-Corruption.
Att bedriva verksamheten på ett så effektivt sätt som möjligt med stort fokus på kostnadskontroll, smarta och enkla lösningar samt att utveckla högmarginalprodukter som är rätt i marknaden, är en naturlig del i bolagets själ och bygger på den entreprenöriella kultur som är starkt förankrad i bolaget. Det är helt i linje med bolagets vision att bygga världens mest kostnadseffektiva fabrik inom tillverkning av miljövänliga doftprodukter för hemmet (doftljus, doftpinnar och doftspray). Världsmarknaden av dofter för hemmet omsätter idag ca 75 miljarder kronor. Denna marknad har vuxit med ca 6 % årligen de senaste åren samt förväntas växa ytterligare kommande år till ett estimerat värde om ca 100 miljarder kronor år 2027.
Vi summerar ytterligare ett händelserikt verksamhetsår där vi lyckats med uppsatt tillväxtmål om drygt 30 % tillväxt samt väsentligt förbättrad EBITDA med ca 22 Mkr exklusive poster av engångskaraktär. Utöver det har vi även beslutat om investeringar om ca 70 Mkr i maskiner och robotar som medför en produktionskapacitetsökning motsvarande ca + 500 % och en effektivare produktion, beslutat om en ny vision att bygga världens mest kostnadseffektiva fabrik av hållbara dofter för hemmet samt fortsatt internationaliserat vår säljkår.
Örebro, 12 juni, 2023
Viktor Garmiani
VD och grundare
Candles Scandinavia (publ)
Händelser under perioden
- Den 17 mars 2023 meddelar Candles att bolaget beslutat att avyttra samtliga aktier i Leyonore AB för en mindre summa till medgrundare AnnaCarin Berglund och Annika Fagerqvist, som efter transaktionen äger 100 % av Leyonore AB. Som ett led i renodlingen av verksamheten överlåter nu Candles Scandinavia sin 60 %-iga andel i dotterbolaget Leyonore AB till medgrundarna AnnaCarin Berglund och Annika Fagerqvist som hittills ägt 20 % vardera av Leyonore AB, och som i och med detta nu blir ägare av Leyonore AB till 100 %.
- Den 22 mars 2023 meddelar Candles att bolaget utökar produkterbjudandet med doftspray som kommer att kunna tillverkas i befintlig fabrik. Detta innebär att Candles Scandinavia numera kan erbjuda sina kunder att få samtliga tre produkter i vad som ingår i kategorin ”Dofter för hemmet”.
Händelser efter perioden
- Den 2 maj 2023 meddelar Candles att bolaget genomför organisationsförändringar. Som ett led i det fortsatta effektiviserings- och utvecklingsarbete som pågår utser Candles Scandinavia Peiman Naderi till ny COO / Vice VD. Samtidigt utses Gabriella Weinsjö Lindén till tf CFO. Det är två interna rekryteringar och båda två kommer att ingå i bolagets ledningsgrupp.
- Den 4 maj 2023 meddelar Candles att bolaget har erhållit sin första order från en ny kund i Tyskland som ett led i den internationella expansionen som ingår i bolagets tillväxtstrategi.
- Den 22 maj 2023 meddelar Candles att bolaget har signerat Candles Scandinavia agentavtal med bolaget Natur&Co SAS i Frankrike som säljrepresentant för den franska marknaden.
- Den 29 maj 2023 meddelar Candles att bolaget har lagt en beställning på 2 st ABB-robotar för produktion av miljövänliga doftljus vilket kommer att leda till ökad effektivitet samt höjd konkurrenskraft. Robotarna kommer att installeras inom 3 månader.
- Den 1 juni 2023 meddelar Candles att bolaget har investerat i en komplett produktionslina för högvolymproduktion av rumsdofter, vilket är en snabbt växande produktkategori.
- Den 7 juni 2023 meddelar Candles att bolaget har gjort en större investering i automation genom att beställa ytterligare 11 ABB-robotar.
- Den 9 juni 2023 meddelar Candles att bolaget har investerat i ytterligare en komplett produktionslina för doftljus. Tillsammans med den nyligen kommunicerade investeringen i en komplett lina för produktion av rumsdofter ökar bolagets totala produktionskapacitet av doftljus och rumsdofter med ca 500 % jämfört med dagens kapacitet.
- Inga övriga händelser att rapportera.