Torsdag 25 September | 23:23:37 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-09-01 N/A Årsstämma
2026-06-09 07:00 Bokslutskommuniké 2026
2026-02-24 07:00 Kvartalsrapport 2026-Q3
2025-11-25 07:00 Kvartalsrapport 2026-Q2
2025-09-03 - X-dag ordinarie utdelning CANDLE B 0.00 SEK
2025-09-02 - Årsstämma
2025-08-26 - Kvartalsrapport 2026-Q1
2025-06-10 - Bokslutskommuniké 2025
2025-02-25 - Kvartalsrapport 2025-Q3
2024-11-26 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2024-09-03 - X-dag ordinarie utdelning CANDLE B 0.00 SEK
2024-09-02 - Årsstämma
2024-08-27 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2024-06-10 - Bokslutskommuniké 2024
2024-02-26 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-02-09 - Extra Bolagsstämma 2024
2023-11-27 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2023-09-05 - X-dag ordinarie utdelning CANDLE B 0.00 SEK
2023-09-04 - Årsstämma
2023-08-28 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2023-06-12 - Bokslutskommuniké 2023
2023-02-27 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2022-11-28 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2022-08-29 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2022-08-17 - X-dag ordinarie utdelning CANDLE B 0.00 SEK
2022-08-16 - Årsstämma
2022-06-13 - Bokslutskommuniké 2022
2022-02-28 - Kvartalsrapport 2022-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Candles Scandinavia är en ljustillverkare. Bolaget tillverkar doftljus med 100% växtbaserat, biologiskt nedbrytbart ljusvax. Bolaget vänder sig i första hand till affärskedjor och varumärken inom mode, skönhet och heminredning, till vilka de erbjuder diverse private label-lösningar. Bolaget är primärt verksamma inom Norden och har sitt huvudkontor i Örebro.
2025-09-23 11:30:00

Candles Scandinavia AB (publ) (”Candles Scandinavia”) har nu färdigställt och driftsatt en uppgraderad, automatiserad produktionslina för doftspray och doftpinnar. Den nya linan innebär ett kapacitets- och effektivitetslyft för bolagets totala produktion inom home fragrance, utan behov av ytterligare större investeringar. Automatiseringen minskar det manuella arbetet, ökar produktiviteten och stärker marginalerna.

Med den nya automatiserade produktionslinan breddas Candles Scandinavias erbjudande till att fullt ut, med hög produktionskapacitet, omfatta doftljus, doftpinnar och doftspray, vilket skapar starka förutsättningar för fortsatt expansion inom både affärsbenen, Private Label och Egna varumärken.

”Installationen av den nya produktionslinan för rumsdofter är den sista delen i vår stora investering på totalt ca 70 MSEK under de senaste 2 åren där vi installerat 2 nya kompletta produktionslinor för doftljus och rumsdofter samt därtill 13st ABB robotar för ökad automation som nu kommer på plats.
Vi har nu en optimerad och komplett produktionsstruktur på plats som ger oss kraft att skala båda våra affärsben – med samma höga kvalitet, flexibilitet och kostnadseffektivitet” säger Viktor Garmiani, grundare och vd för Candles Scandinavia.

Två affärsben – en gemensam plattform för tillväxt
Candles Scandinavia har byggt upp en unik position med två jämnstarka och strategiskt kompletterande affärsområden:

Private Label – volymdriven och stabil produktion för externa varumärken
Egna varumärken (B2C & B2B) – snabbfotad och lönsam expansion under egen kontroll

Båda affärsbenen drivs från samma automatiserade och högkvalitativa produktionsanläggning i Sverige, vilket ger skalfördelar, kontroll och kort time-to-market utan behov av ytterligare större investeringar.

Det nya affärsbenet, Egna varumärken etablerades tidigare i år genom förvärvet av det tyska B2C-bolaget HashtagYou. Bolaget driver varumärkena AVA&MAY och Club Noé med verksamhet i Tyskland, Österrike, Schweiz, Frankrike och Italien, med en omsättning om cirka 250 MSEK och över 500 tusen återkommande kunder. Den digitala plattformen möjliggör snabb lansering av nya produkter, varumärken, koncept och marknader – med stark återköpsgrad och hög lönsamhet.

Förstärkt position på en global tillväxtmarknad
Den globala marknaden för home fragrance värderas till cirka 74 miljarder kronor årligen. I flera internationella marknader står doftspray och doftpinnar för en större andel av efterfrågan än i Sverige. Med den nya produktionslinan färdigställd kan Candles Scandinavia möta dessa behov – och samtidigt utöka sitt sortiment inom det egna varumärkesbenet.

”Med vår produktionskapacitet, digitala försäljningsplattform och närvaro i nyckelmarknader har vi en stark grund för fortsatt expansion. Vår modell är skalbar och gör det möjligt att växa lönsamt i båda affärsbenen, både nationellt och internationellt” säger Viktor Garmiani, grundare och vd för Candles Scandinavia.