Bifogade filer
Prenumeration

I veckan var det UNESCOS internationella läskunnighetsdag. Läskunnighet är en grundläggande förutsättning för att bekämpa fattigdom, uppnå jämställdhet och bygga hållbara och fredliga samhällen.
Inom Cedergrenska är vi stolta över det arbete som våra förskolor gör för barnens läskunnighet och en övervägande stor del av barnen har knäckt läskoden redan innan de börjar förskoleklass.
Cedergrenskas förskolor arbetar Reggio Emilia inspirerat och utifrån de 100 språken. Barnen ges möjlighet att uttrycka sig med ord, bild, rörelse, musik och lek. Genom projektarbete får barnen utforska, kommunicera och skapa mening på många olika sätt vilket är grunden för läs- och skrivutveckling.
- På en av våra förskolor med 1-2 åringar arbetade de med Sagan om den lilla lilla Gumman i ett helt år. Genom nyfikenhet, lek, drama, skapande och olika sätt att läsa sagan på har barnen utvecklat sin språkliga förmåga samt ett igenkännande av bokstäver redan vid 2 års ålder. På så vis blir 100-språkligheten en väg in i läs- och skrivutveckling, där barnens egna erfarenheter och uttryck står i centrum, berättar Elisabeth Bonfant, biträdande rektor.