Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Dagligvaror |
ViktVäktarnas ägare WeightWatchers ser över sin licensverksamhet och en konsekvens blir att de avslutar samarbetet med Cheffelos svenska varumärke Linas Matkasse. Recepten som utvecklats med ViktVäktarna kommer att finnas kvar i Linas sortiment i ytterligare ett halvår.
Samarbetet mellan Linas Matkasse och ViktVäktarna presenterades i oktober 2022, lanserades till konsumenter i december samma år och innefattade ett gemensamt matkasse-koncept med recept baserade på ViktVäktarnas Points®-system, som Linas Matkasse har sålt och distribuerat genom sina egenutvecklade tech-lösningar och distributionscenter. Sedan september 2023 har Linas varit exklusiv matkasse-partner till ViktVäktarna på den svenska marknaden.
- Vi är väldigt nöjda med samarbetet och våra medlemmar har uppskattat de goda recepten, fina ingredienserna och väl fungerande leveranserna, säger Brenda McNulty, Head of Product and Licensing på ViktVäktarna/WeightWatchers. På grund av förändringar i vår företagsstrategi gällande licenser avslutar vi samarbetet med Linas i Sverige men vill tacka för deras professionalism och engagemang, säger Brenda McNulty.
- Recepten vi har utvecklat tillsammans med ViktVäktarna kommer finnas kvar fram till mitten av december och även efter det kommer våra kunder kunna fortsätta njuta av goda och nyttiga näringsberäknade maträtter, säger Frida Bredin, Marknadschef för Linas Matkasse. Vi vill tacka våra vänner på ViktVäktarna för ett bra samarbete, och nu ser vi fram emot att fortsätta erbjuda Sveriges bredaste utbud av recept och att förenkla våra kunders vardag genom att slippa planering och inköp för veckans middagar säger Frida.
- Samarbetet med ViktVäktarna bidrog till inflödet av nya kunder under första kvartalet 2023 och till försäljningsökningen hos Linas under tredje kvartalet samma år men vi bedömer att det avslutade samarbetet inte kommer att ha märkbar påverkan på våra svenska resultat framöver, då marknaden har återhämtat sig och vi har gjort viktiga förbättringar av kundupplevelsen, säger Walker Kinman, vd på Cheffelo. Vi ser nu också möjligheter till nya samarbeten med aktörer inom hälsa, säger Walker.