Torsdag 28 Augusti | 01:48:46 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-11-05 07:50 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-20 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-07 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-04-25 - X-dag ordinarie utdelning CHEF 3.32 SEK
2025-04-24 - Årsstämma
2025-02-19 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-05 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-20 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-25 - X-dag ordinarie utdelning CHEF 1.78 SEK
2024-04-24 - Årsstämma
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-02 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-22 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-03 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-28 - X-dag ordinarie utdelning CHEF 0.30 SEK
2023-04-27 - Årsstämma
2023-02-28 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-01 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-23 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-05 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-28 - X-dag ordinarie utdelning CHEF 1.75 SEK
2022-04-27 - Årsstämma
2022-02-25 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-09 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-24 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-19 - Kvartalsrapport 2021-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Cheffelo tillhandahåller en prenumerationstjänst för middagar på den skandinaviska marknaden genom sina varumärken Linas Matkasse (Sverige), Godtlevertgruppen och Adams Matkasse (Norge) samt Retnemt (Danmark). I tjänsten ingår recept framtagen av kockar samt lokala råvaror som levereras hem till kunderna, som är privatpersoner. Bolaget grundades år 2008.
2025-08-20 07:45:00

Cheffelos tillväxt på 1,9% under andra kvartalet påverkades av tidpunkten för påsken och en starkare SEK. Exklusive valutaeffekter ökade nettoomsättningen med 5,1% under kvartalet och 12,0% för första halvåret 2025, vilket är en nästan fördubblad tillväxttakt från 6,1% under första halvåret förra året. Utvecklingen drevs av fler kunder och högre genomsnittligt ordervärde. Norge och Sverige stod för den största tillväxten i lokal valuta, med 18,7% respektive 8,8%.

EBIT fortsatte att förbättras och nådde MSEK 41,9 (29,5) i under första halvåret, vilket motsvarar en ökning på 42%.
 
Försäljningen av Add-ons & Groceries ökade med nästan 44% under andra kvartalet, tack vare insatser för att göra erbjudandet mer relevant och attraktivt för kunderna. Denna kategori utgör nu cirka 2,0% (1,4%) av nettoomsättningen.
 
VD Walker Kinman kommenterar: “Jag är stolt över våra starka resultat och de förbättringar av vår produkt och tjänst som Cheffelo-teamet har levererat. Utvecklingen efter sommaren är bra och trots motvind från valutan förväntar vi oss en tvåsiffrig tillväxt i tredje kvartalet. Vi är trygga i att vi är på god väg att överträffa den övre delen av vårt mål om 8% nettoomsättningstillväxt för helåret, trots att det är en leveransvecka färre i fjärde kvartalet.”
 

Andra kvartalet 2025 (Q2 2024)Första halvåret 2025 (H1 2024)
- Nettoomsättningen ökade med 1,9% till MSEK 261,7 (256,9). Tillväxt exkl. valutaeffekter: 5,1% (11,9%)- Nettoomsättningen ökade med 9,6% till MSEK 598,0 (545,7). Tillväxt exkl. valutaeffekter: 12,0% (6,1%)
- Rörelseresultat (EBIT) uppgick till MSEK 21,4 (19,5), marginal 8,2% (7,6%)- Rörelseresultat (EBIT) uppgick till MSEK 41,9 (29,5), marginal 7,0% (5,4%)
- Periodens resultat efter skatt: MSEK 17,0 (13,9)- Periodens resultat efter skatt: MSEK 33,2 (20,1)
- Resultat per aktie före utspädning: SEK 1,34 (1,10), efter utspädning: SEK 1,34 (1,08)- Resultat per aktie före utspädning: SEK 2,61 (1,58), efter utspädning: SEK 2,61 (1,56)

Se Cheffelos delårsrapport för 2025 bifogad samt på https://cheffelo.com/financial-reports/

Cheffelo håller en webcast för investerare, analytiker och media den 20 augusti kl. 09:00 CET. Detaljer finns här: https://www.finwire.tv/webcast/cheffelo/q2-2025/