Tisdag 26 November | 04:41:41 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-11-05 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-20 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-07 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-04-24 - Årsstämma
2025-02-19 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-05 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-20 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-25 - X-dag ordinarie utdelning CHEF 1.78 SEK
2024-04-24 - Årsstämma
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-02 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-22 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-03 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-28 - X-dag ordinarie utdelning CHEF 0.30 SEK
2023-04-27 - Årsstämma
2023-02-28 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-01 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-23 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-05 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-28 - X-dag ordinarie utdelning CHEF 1.75 SEK
2022-04-27 - Årsstämma
2022-02-25 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-09 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-24 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-19 - Kvartalsrapport 2021-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Cheffelo tillhandahåller en prenumerationstjänst för middagar på den skandinaviska marknaden genom sina varumärken Linas Matkasse (Sverige), Godtlevertgruppen och Adams Matkasse (Norge) samt Retnemt (Danmark). I tjänsten ingår recept framtagen av kockar samt lokala råvaror som levereras hem till kunderna, som är privatpersoner. Bolaget grundades år 2008.
2024-08-20 07:45:00

Cheffelo, en ledande leverantör av matkassar i Norden och en pionjär inom skandinavisk foodtech, har idag presenterat sitt finansiella resultat för andra kvartalet 2024. Bolagets nettoomsättning ökade med nästan 12% i lokal valuta, med bidrag från starka prestationer i alla marknader. Danmark ledde utvecklingen med särskilt stark tillväxt. Den omvända påskeffekten från första kvartalet gav ytterligare skjuts, men även utan denna timingeffekt visade företaget en stadig tillväxt under andra kvartalet.

Cheffelo kunde visa tillväxt av aktiva kunder på 0,3% jämfört med föregående år, vilket är första gången företaget noterar kundtillväxt sedan nedgången efter pandemin. Dessutom har orderfrekvensen ökat med 12,4% jämfört med förra året, vilket visar en positiv förändring i kundernas köpbeteende och återspeglar Cheffelos insatser för att förbättra kundupplevelsen.

VD Walker Kinman kommenterade: “Jag är stolt över Cheffelo-teamet, då vi har uppnått tvåsiffrig tillväxt under andra kvartalet, vilket innebär vårt fjärde kvartal i rad med tillväxt. Vi förväntar oss att marknadens fokus på konsolidering och skifte mot lönsamhet är gynnsamt för oss och det understryker vikten av att ha en finansiellt hållbar affärsmodell.”

Andra kvartalet 2024 (Q2 2023)Första halvåret 2024 (H1 2023)
Nettoomsättningen ökade med 11,4% till 256,9 MSEK (230,5). Justerat för valutakursdifferenser motsvarar det en ökning om 11,9%Nettoomsättningen ökade med 5,3% till 545,7 MSEK (518,4). Justerat för valutakursdifferenser motsvarar det en ökning om 6,1%
Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 19,5 MSEK (15,3), motsvarande en marginal om 7,6% (6,7%)Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 29,5 MSEK (27,4), motsvarande en marginal om 5,4% (5,3%)
Resultat efter skatt uppgick till 13,9 MSEK (8,4)Resultat efter skatt uppgick till 20,1 MSEK (15,5)
Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,10 SEK (0,67) och efter utspädning till 1,08 SEK (0,67)Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,58 SEK (1,22) och efter utspädning till 1,56 SEK (1,22)

Den fullständiga rapporten finns bifogad samt här: https://cheffelo.com/sv/rapporter/

I samband med offentliggörandet av kvartalsrapporten den 20 augusti håller Cheffelo en webcast samma dag kl. 09:00 (CET) för investerare, analytiker och media. Länk till eventet finns här: https://cheffelo.com/sv/pressmeddelanden/press/?slug=inbjudan-till-presentation-av-cheffelos-finansiella-resultat-for-andra-kvartalet-2024