Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Dagligvaror |
Cheffelo, en ledande leverantör av matkassar i Norden och en pionjär inom skandinavisk foodtech, har i dag presenterat sitt finansiella resultat för tredje kvartalet 2024. Cheffelos nettoomsättning i lokal valuta ökade med 3,8 % under det tredje kvartalet, vilket markerar företagets femte kvartal i rad med tillväxt. Sverige, som står för nästan 40% av den konsoliderade nettoomsättningen, uppnådde en tvåsiffrig tillväxt, vilket banar väg för en stark avslutning på året för Cheffelo. Högre lönsamhet och ökad tillväxttakt förväntas i fjärde kvartalet.
Lönsamheten i tredje kvartalet var lägre än föregående år, på grund av en högre allokering av Sälj- och marknadsföringskostnader till tredje kvartalet, vilket skedde med förväntan om en starkare makromiljö under andra halvåret. Tredje kvartalet karaktäriseras av lägre volymer under semesterperioden och högre marknadsföringskostnader under skolstarten, vilket vanligtvis resulterar i lägre lönsamhet.
VD Walker Kinman kommenterade: ”Under kvartalet noterade vi fortsatta förbättringar i orderfrekvens och lägre kundbortfall, vilket visar att trots den ojämna tillväxten är vår underliggande affärsmodell stark och fortsätter att förbättras — även i en trög makromiljö. Vårt team har arbetat hårt för att förbättra vårt erbjudande, och det lönar sig med nöjdare kunder och förbättrad lojalitet. Jag är stolt över teamets engagemang och ser fram emot att bygga vidare på vårt momentum.”
Tredje kvartalet 2024 (Q3 2023) | Jan-Sept 2024 (Jan-Sept 2023) | |
Nettoomsättningen ökade med 2,4% till 216,0 MSEK (211,0). Justerat för valutakursdifferenser motsvarar det en ökning om 3,8% | Nettoomsättningen ökade med 4,4% till 761,7 MSEK (729,4). Justerat för valutakursdifferenser motsvarar det en ökning om 5,9% | |
Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -17,2 MSEK (12,8), motsvarande en marginal om -8,0% (-6,1%) | Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 12,3 MSEK (14,6), motsvarande en marginal om 1,6% (2,0%) | |
Resultat efter skatt uppgick till -12,1 MSEK (-12,5) | Resultat efter skatt uppgick till 8,0 MSEK (3,0) | |
Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,96 SEK (-0,99) och efter utspädning till 0,94 SEK (0,99) | Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,63 SEK (0,24) och efter utspädning till 0,62 SEK (0,24) |
Under kvartalet meddelade företaget en organisatorisk omstrukturering, inklusive rekryteringen av en Chief Growth Officer: https://cheffelo.com/sv/pressmeddelanden/press/?slug=cheffelo-utser-adam-bjorklund-till-chief-growth-officer
Mot bakgrund av den pågående konsolideringen på marknaden meddelade Cheffelo också ett samarbetsavtal med den svenska matkassepionjären Middagsfrid, som har lämnat marknaden: https://cheffelo.com/sv/pressmeddelanden/press/?slug=cheffelo-ingar-avtal-med-svenska-matkassepionjaren-middagsfrid-som-lamnar-marknaden
Den fullständiga rapporten finns bifogad samt här: https://cheffelo.com/sv/rapporter/
I samband med offentliggörandet av kvartalsrapporten den 5 november håller Cheffelo en webcast samma dag kl. 09:00 (CET) för investerare, analytiker och media. Länk till eventet finns här: https://cheffelo.com/sv/pressmeddelanden/press/?slug=inbjudan-till-presentation-av-cheffelos-finansiella-resultat-for-tredje-kvartalet-2024