Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Energi & Miljö |
Industri | Energikällor |
VIKTIGT GENOMBROTT PÅ MARINMARKNADEN FÖR BULKFARTYG OCH INSTALLATION I KINA SAMT FRAMGÅNGSRIKA LEVERANSER
Rederiet NovaAlgoma Cement Carriers har tecknat en beställning på ett HeatPower 300-system avsett för ett nytt fartyg som ska byggas i Kina och som kommer att bli världens största bulkfartyg för transporter av torrcement. Leveranserna till de sex containerfartyg som koreanska HD-HHI bygger för A. P. Møller-Maersk slutfördes framgångsrikt. Genom en riktad nyemission bidrog existerande och nya ägare till att bolaget tillfördes 50 miljoner kronor före transaktionskostnader. I samband med en extra bolagsstämma i december utsågs Sebastian Ehrnrooth till ny styrelseordförande.
OKTOBER - DECEMBER
- Orderingången uppgick till 5,4 MSEK (10,5)
- Nettoomsättningen uppgick till 9,7 MSEK (1,2) och avsåg primärt intäkter för levererade HeatPower-system.
- Rörelseresultatet uppgick till -27,8 MSEK (-25,1).
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -26,7 MSEK (-36,0)
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,08 SEK (-0,10)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital uppgick till -16,2 MSEK (-27,6)
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET
- NovaAlgoma Cement Carriers, NACC, har lagt en beställning värd 0,5 MEUR, avseende Climeons HeatPower 300-system. HeatPower 300-enheten ska installeras av ett kinesiskt varv som nu för NACC:s räkning bygger bulkfartyg för transport av torrcement.
- Climeon slutförde leveranserna av samtliga sex HeatPower 300-enheter för integration ombord på sex av A. P. MøllerMaersk nya 17 200 TEU containerfartyg. Fartygen, som för närvarande byggs på HD-HHI:s varv i Sydkorea, kommer att utnyttja Climeons HeatPower 300-system för att uppnå förbättrad energieffektivitet.
- Styrelsen beslutade om genomförandet av en riktad nyemission om cirka 50 miljoner kronor före transaktionskostnader. Ett antal nya investerare valde att teckna sig för aktier, liksom redan befintliga aktieägare som Peter Lindell, SEB-Stiftelsen och MP Pensjon PK.
- Vid Climeons extra bolagsstämma den 9 december beslutades i enlighet med styrelsens förslag att ändra bolagsordningen innebärande att gränserna för antalet aktier och aktiekapitalet ändrades. Stämman beslutade vidare om en omvänd split av bolagets aktier 1:10 med nytt ökat kvotvärde till 0,15 kronor. Vid bolagsstämman utsågs Sebastian Ehrnrooth till ny styrelseordförande, som nu utgör Climeons styrelse tillsammans med Thomas Öström och Joakim Thölin
JANUARI - DECEMBER
- Orderingången uppgick till 6,2 MSEK (52,0)
- Nettoomsättningen uppgick till 42,6 MSEK (6,2)
- Orderstocken uppgick till 18,5 MSEK (80,5)
- Rörelseresultatet uppgick till -102,3 MSEK (-102,6).
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -103,7 MSEK (-135,7)
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,40 SEK (-0,52)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital uppgick till -83,4 MSEK (-90,0) och totala likvida medel uppgick till 26,3 MSEK (77,5). Utöver detta uppgick spärrade likvida medel till 6,1 MSEK avseende garantier för kommande kundleveranser, vilka kommer att frigöras med start under Q1 2025. Totala likvida medel, inklusive spärrmedel, uppgick därmed till 32,4 MSEK.
VD:n har ordet:
Climeon breddar marina kundbasen till bulkfartyg och installationer på varv i Kina
HEATPOWER 300 PRODUCERAR HÅLLBAR EL HOS INDUSTRIKUND - LEVERANSER TILL FLERA MARINKUNDER
2024 var ett viktigt år för Climeon. Under året har alla delar i vår affär och bolag utvecklats. Efterfrågan från framförallt marinmarknaden på energieffektiva lösningar som både sparar bränsle och minskar utsläppen av växthusgaser har ökat, inte minst nu när redare har behövt börja betala för koldioxidutsläpp när de trafikerar Europa. Under året har antalet fartygsprojekt som efterfrågar ”waste heat recovery” och ”ORC”, och dessutom har med Climeon som leverantör på sk ”Makers list”, ökat avsevärt. Marinindustrin har också ökad beställningarna av nya fartyg och bland annat för containerfartyg finns rekordmånga beställningar hos varven av nya fartyg lämpliga för Climeons HeatPower teknik. Som ett resultat av det här har antalet förfrågningar och pågående dialoger med både varv och redare angående integration av Climeons HeatPower teknik både på nybyggda och existerande fartyg ökat kraftigt under året.
I kvartalet kunde vi offentliggöra en försäljning av ett HeatPower 300 system till rederiet NovaAlgoma Cement Carriers, för ett av deras nya bulkfartyg för torrcement som ska byggas i Kina. Med det här projektet har Climeon breddat sin kundbas både till att inkludera bulkfartyg samt till installation i Kina, världens största varvsmarknad.
Under andra halvåret levererade vi hela serien av sex HeatPower 300-system till det sydkoreanska varvet HD-HHI. Systemen installeras nu och ska börja driftsättas under våren på de sex containerfartyg som byggs för A. P. Møller-Maersk. Nu i januari i år har vi också levererat vår första HeatPower 300 i retrofit-utförande till ett container-fartyg.
Under året har vi också levererat och driftsatt två HeatPower 300-enheter tillsammans med vår industrikund Termolink, på NEO-groups anläggning i Litauen, där de levererar hållbar el och bidrar till minskade utsläpp.
“Vår senaste order, våra leveranser till marknadsledande marina kunder och de starka marknadstrenderna för hållbar energi och minskade koldioxidutsläpp, visar på den globala försäljningspotentialen för HeatPower 300.”
Vi har under året säkerställt en stabil och komplett produktions- och leverantörskedja som gör det möjligt för oss att, när så behövs, snabbt och flexibelt skala upp både produktion och leveranser. Vår serviceaffär även för HeatPower 300 har nu startat, om än i liten skala men växande framöver. Vi mäter kontinuerligt hur mycket el våra system levererar runt om i världen och hur mycket de därmed bidrar till minskade koldioxidutsläpp. Tack vare att vi nu har fler system som är i drift så ökar kontinuerligt mängden hållbar el som våra HeatPower-system levererar runt om i Världen.
Under 2024 har vårt arbete med kostnadsbesparingar pågått och de åtgärder som vi har vidtagit kommer att få full effekt under 2025 med positiva effekter på kassaflöde och lönsamhet i takt med att affärsvolymerna växer. Finansiellt stärktes vi av den riktade nyemission som vår styrelse beslutade om i oktober, och där både befintliga ägare och nytillkomna investerare visade sitt förtroende för oss. Tack vare detta tillfördes vi 50 miljoner kronor före transaktionskostnader, medel som vi använder för den fortsatta kommersialiseringen av HeatPower 300, och för att finansiera leveranserna av såväl existerande beställningar som nya sådana. I samband med en extra bolagsstämman i december fick vi en ny styrelseordförande genom Sebastian Ehrnrooth, som nu tillsammans med Thomas Öström och Joakim Thölin gör att Climeon har en mycket kompetent och engagerad styrelse.
Tillsammans med de nätverk av säljpartner som vi har byggt upp på viktiga marinmarknader i Kina, Korea, USA och utvalda marinmarknader i Europa fortsätter vi på Climeon nu kommersialiseringen av HeatPower 300 och vi ser fram emot ett spännande 2025
Lena Sundquist, VD Climeon
För fullständig rapport, se bifogad fil nedan.