Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Energi & Miljö |
Industri | Energikällor |
Viktig milstolpe nådd för energieffektivisering på fartyg – Climeons HeatPower 300 system är nu i drift ombord och överlämnat till kund
Climeon har slutfört driftsättning och överlämning av företagets HeatPower 300-system ombord på ett containerfartyg som opereras av en global ledare inom sjöfart och logistik med ett starkt fokus på att minska koldioxidutsläppen från sjötransporter. Det här är en viktig milstolpe i det tidigare annonserade retrofitprojektet och bekräftar att systemet nu är i full drift och genererar el från överskottsvärme ombord.
Efter installationen av HeatPower 300-systemet i början av 2025 har Climeons team genomfört driftsättningen för att säkerställa att systemet är korrekt integrerat med fartygets befintliga system, fungerar tillförlitligt och levererar el till fartyget, samt uppfyller alla tillämpliga säkerhetskrav. Nu när dessa aktiviteter är slutförda enligt plan har systemet överlämnats för fortsatt operativ drift som en del av fartygets energieffektiviseringsåtgärder ombord.
“Det här är en viktig milstolpe och ett tydligt exempel på hur återvinning av spillvärme kan bidra till att förbättra energieffektiviteten på befintliga fartyg, säger Fredrik Thoren, Executive Vice President, Head of Marine Sales på Climeon. – Installationen och driftsättningen av systemet, som har genomförts enligt plan, visar på lösningens värde för rederier som strävar efter att minska bränsleförbrukning och sina utsläpp i takt med att regelverken blir allt striktare.”
Climeons ORC-teknologi (Organic Rankine Cycle), HeatPower 300, är konstruerad för att generera elektricitet från lågtempererad spillvärme från fartygens motorer, inklusive kylvatten från både cylinderkylning och HT-kylsystem, samt ånga när den finns tillgänglig. Climeons HeatPower-teknik är en av få lösningar som kan återvinna användbar energi från dessa låggradiga värmekällor, vilket gör det möjligt för rederier att minska bränsleförbrukningen samtidigt som de uppfyller regulatoriska krav.
HeatPower 300:s modulära plattform är utformad för smidig integration i olika fartygstyper och driftsprofiler. Dess flexibilitet möjliggör installation både i nybyggen samt eftermontering på befintliga fartyg, vilket gör det möjligt för rederier och varv att integrera spillvärmeåtervinning utan att påverka fartygens design eller drift.
Driftsättningen av detta system stärker Climeons position inom marin spillvärmeåtervinning och visar hur ORC-teknologi kan tillämpas för att stödja långsiktiga miljö- och driftmål.