Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Energi & Miljö |
Industri | Energikällor |
Climeons ORC-baserade värmeåtervinningssystem ökar energieffektiviteten på världens största metanoldrivna cementfartyg
Ytterligare en order bekräftar framgångsrikt samarbete
Climeon har signerat en andra order värd 0,5 MEUR med NovaAlgoma Cement Carriers (NACC) för HeatPower 300 till ytterligare ett cementfartyg. Fartyget kommer att byggas vid Zhejiang Xinle Shipbuilding Co. i Kina med beräknad levereras 2027. Uppföljningsordern är ett resultat av nära samarbete mellan Climeon, NovaAlgoma och varvet i Kina, och visar på en gemensam ambition att förbättra energieffektiviteten och minska utsläppen för marina cementtransporter.
Med det goda samarbete vi har i vårt första projekt med Climeon, var det ett enkelt beslut att fortsätta samarbetet för detta nästa fartyg, säger Vincenzo Romeo, VD för NovaAlgoma Cement Carriers. – Climeons teknik för värmeåtervinning tillför ett stort värde för våra fartyg – både kommersiellt och miljömässigt.
Världens största cementfartyg drivs av grön metanol
Det här andra fartyget i serien med miljövänligare fartygdesign kommer att drivas uteslutande med grön metanol – vilket gör det till världens största cementfartyg som drivs med förnybart bränsle. Cementfartyget på 38 000 ton förväntas minska koldioxidutsläppen med över 60 % jämfört med konventionella fartyg, vilket motsvarar cirka 180 000 ton CO₂-utsläpp under en tioårsperiod. Denna minskning möjliggörs genom en kombination av mer hållbara bränslen och energieffektiv teknik, där Climeons värmeåtervinningssystem är en viktig del.
Vi är stolta över att bidra till utvecklingen av ett så banbrytande fartyg och till dess långsiktiga miljöprestanda, säger Fredrik Thoren, EVP och chef för marinaffären på Climeon. – Vi är tacksamma för det fortsatta förtroendet NovaAlgoma visar för både vår teknik och vårt företag, där vi tillsammans arbetar för en mer hållbar sjöfart.
Värmeåtervinning för ökad energieffektivitet ombord
HeatPower 300 kommer att generera upp till 300 kW koldioxidfri el ombord genom att omvandla lågtempererad spillvärme från motorns kylvatten och avgaser. Systemet förbättrar bränsleeffektiviteten, minskar utsläppen och stödjer uppfyllandet av allt striktare miljökrav – samtidigt som det skapar ekonomiskt värde över fartygets livslängd.
Samarbete är nyckeln till framgång
Zhejiang Xinle Shipbuilding Co. i Kina fortsätter att ha en central roll för integreringen av HeatPower 300 i denna nya serie av cementfartyg. Ett nära samarbete mellan Climeon, varvet och fartygsägaren NovaAlgoma har varit avgörande för att framgångsrikt integrera HeatPower-systemet till fartygens design och byggtidplan.
Omställning till sjöfart med låga utsläpp
Denna andra order stärker Climeons roll som teknikleverantör till mer miljövänliga fartyg, och visar hur ett nära samarbete mellan rederier, varv och teknikleverantörer kan påskynda omställningen till en mer hållbar sjöfart.