Bifogade filer
Kurs & Likviditet
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Energi & Miljö |
Industri | Energikällor |
NYTT PARTNERSKAP I KINA, VÄRLDENS STÖRSTA VARVSMARKNAD - HELA LEVERANSKEDJAN FÖR HEATPOWER 300, FRÅN ORDER TILL INSTALLATION HOS KUND, ÄR NU PÅ PLATS
De HeatPower 300-system som levererats till industrikunden NEO GROUP i Litauen är nu installerade och driftsättning pågår, vilket innebär att Climeon nu har en komplett inköps-, produktions och leveranskedja på plats för produktplattformen HeatPower 300. Under kvartalet offentliggjorde Climeon ett partnerskap med Grandbow Technology, ledande försäljnings- och tjänsteleverantör på den kinesiska varvsmarknaden. Partnerskapet stärker Climeons försäljningsarbete på den stora varvsmarknaden i Kina, en marknad som bolaget får fler och fler förfrågningar från. Teckningsperioden för de teckningsoptioner som emitterades under det sista kvartalet 2023, avslutades under juni månad och resulterade i att bolaget tillförs cirka 23 miljoner kronor före emissionskostnader.
APRIL - JUNI
- Orderingången uppgick till 0,4 MSEK (12,8)
- Nettoomsättningen uppgick till 0,8 MSEK (0,6) och avsåg primärt tjänste- och eftermarknadsintäkter.
- Rörelseresultatet uppgick till -24,8 MSEK (-23,0).
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -27,1 MSEK (-25,0)
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,12 SEK (-0,11)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital uppgick till -10,9 MSEK (-22,0)
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET
- Climeon offentliggjorde ett partnerskap med Grandbow Technology, ledande försäljnings- och tjänsteleverantör inom varvssektorn i Kina. Climeon tecknade under kvartalet även liknande avtal med försäljningspartners i Grekland och Sydkorea.
- Climeon presenterade i juni utfallet från teckningsperioden för de teckningsoptioner som emitterades i samband med bolagets företrädesemission under fjärde kvartalet 2023. Totalt nyttjades 41 950 343 optioner för teckning av B-aktier, motsvarande en teckningsgrad om cirka 73,5 procent. Climeon tillfördes därmed cirka 23 MSEK före emissionskostnader.
- Det villkorslån om drygt 10 MSEK, som bolaget tidigare erhållit från Energimyndigheten omvandlades under kvartalet till ett bidrag, vilket innebär att Climeon inte längre har några lån.
- Det EU-finansierade projektet CHEK Horizon 2020 slutfördes, där Climeon, tillsammans med redare och andra representanter från marinindustrin, deltagit i arbetet med att utveckla framtidens fartygsdesign för mer energieffektiva fartyg.
- Vid årsstämman den 15 maj beslutade stämman om omval av ledamöterna Thomas Öström, Liselotte Duthu Törnblom och Håkan Osvald, samt nyval av Joakim Thölin och Sebastian Ehrnrooth som ordinarie ledamöter. Håkan Osvald omvaldes som styrelseordförande.
JANUARI - JUNI
- Orderingången uppgick till 0,8 MSEK (13,0)
- Nettoomsättningen uppgick till 14,1 MSEK (1,1)
- Orderstocken uppgick till 40,7 MSEK (80,5)
- Rörelseresultatet uppgick till -48,5 MSEK (-46,0) inklusive engångsposter om -1,7 MSEK.
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -48,7 MSEK (-62,0)
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,22 SEK (-0,28)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital uppgick till -39,3 MSEK (-46,1) och totala likvida medel uppgick till 42,0 MSEK (77,5). Utöver detta uppgick spärrade likvida medel till 11,6 MSEK avseende garantier för kommande kundleveranser under 2024. Totala likvida medel, inklusive spärrmedel, uppgick därmed till 53,6 MSEK.
HÄNDELSER EFTER BALANSDAGEN
- De första av totalt sex HeatPower 300-system som beställts av HD Hyundai Heavy Industries för rederiet Maersks räkning, genomgick acceptanstest, FAT, vid Climeons anläggning i Kista.
- Climeon meddelade i juli att bolagets CFO, Carl Arnesson, kommer att lämna bolaget vid årets slut och då ersättas av Carl Frykfeldt i en interimsroll. Samtidigt har Fredrik Nimander utsetts till ny COO, Chief Operating Officer, och medlem av bolagets ledningsgrupp med omedelbar verkan.
VD:n har ordet:
HELA LEVERANSKEDJAN FÖR HEATPOWER 300 ÄR PÅ PLATS
Under kvartalet har två HeatPower 300-system installerats vid NEO Groups anläggning i Litauen och driftsättningen pågår. Det innebär att vi nu har en komplett och genomarbetad leveranskedja för HeatPower 300 på plats.
Våra marina kundprojekt, både nybyggen och installationer på befintliga fartyg, löper enligt plan. I början av juli hade vi representanter från Maersk, Hyundai och klassningssällskapet ABS på plats hos oss i Kista när vi genomförde acceptanstester (FAT) av det första systemet som skall levereras till varvet. Syftet med testerna är att gå igenom produkten vad gäller kundens krav på prestanda, specifikationer och dokumentation och att den uppfyller även de klassningskrav som gäller för marin verksamhet.
Under våren har det blivit ännu tydligare hur rätt Climeons produkter ligger i tiden. Krav på energieffektivisering och införandet av koldioxidskatter diskuteras allt mer frekvent och är på väg att implementeras både lokalt och globalt, något som tydligt driver på efterfrågan på våra produkter inom alla våra marknader. Vi får kontinuerligt en mängd förfrågningar från alla våra marknader - marina nybyggnadsprojekt, marina retrofit-projekt, samt från europeiska projekt inom industri, geotermi och landbaserade motorer. Vi har under våren träffat flera möjliga kunder och för också förhandlingar om konkreta projekt inom samtliga dessa kundsegment.
För mig är det också tydligt att det bara är en tidsfråga innan marknaden tar fart på riktigt och vi kommer att kunna teckna fler kundorder med högre frekvens. Det är min erfarenhet från tidigare att det alltid råder en tröghet på både marin och industrimarknaden innan det finns tillräckligt med referenser och kunderna har genomfört alla analyser inför ett investeringsbeslut. När jag träffar ledare för andra bolag som gjort liknande resor som Climeon, exempelvis andra miljöteknikbolag på marinmarknaden, så ger de samma bild – att det tar tid innan redare och varv har hunnit utvärdera tekniken och leverantören ordentligt innan de är redo att beställa nya produkter i större volymer.
Parallellt med att vi arbetar för att gå i mål med fler kundorder, förbereder vi oss för att genomföra dem så kostnadseffektivt som möjligt. Vi har en väl fungerande leveranskedja som gör att vi kommer att kunna leverera samtliga tio hittills beställda system till våra kunder under året. Parallellt med detta har vi genomlyst vår produkt och leverantörskedja som gör att vi kommer att kunna minska vår kostnad per enhet. Vi håller även på att analysera olika möjligheter för att ytterligare öka effektiviteten i produkten. Det innebär att vi, över tid, kommer att kunna erbjuda kunderna en än lägre kostnad per producerad kilowatt, samtidigt som vi kan möta en framtida ökande konkurrens och nå de marginaler vi önskar.
Vi arbetar kontinuerligt med vårt kassaflöde. Under kvartalet har vi identifierat och genomfört åtgärder där vi kan sänka våra kostnader och förbättra vårt löpande kassaflöde. Några av dessa åtgärder har fått effekt redan det här kvartalet, medan andra kommer ge effekt först under hösten och under nästa år. För att förbättra kassaflödet på kort och lång sikt arbetar vi kontinuerligt med ett antal olika alternativ, inklusive tecknande av nya ordrar, förbättringar av rörelsekapital och att se över värdet på övriga tillgångar.
Sedan 2014 har Climeon haft ett så kallat villkorslån från Energimyndigheten. Lånet har hittills förlängts årsvis, men har under kvartalet i stället omvandlats till ett bidrag, vilket gör att Climeon nu är helt fria från lån. Under kvartalet har vi också genomfört en optionsinlösen av de teckningsoptioner som emitterades i samband med företrädesemissionen under det fjärde kvartalet 2023. Genom optionsinlösen tillfördes Climeon cirka 23 miljoner kronor före emissionskostnader, medel som kommer att användas för vårt fortsatta kommersialiseringsarbete och för att leverera pågående och kommande kundprojekt.
Under tre års målmedvetet arbete har vi, tillsammans med våra leverantörer, tagit fram en helt ny och mer marknadsanpassad produkt. HeatPower 300 har lanserats på den globala marinmarknaden liksom inom utvalda landbaserade segment för industri, geotermi och landbaserade motorer i Europa. Vi har tagit några riktigt fina referensorder med väletablerade kunder. Vi har också säkerställt hela leverantörs-, produktions- och leveranskedjan. Det gör att vi nu både kan och vill ta oss an fler kundprojekt - och ger oss förmågan att skala upp vår produktion. Det känns fantastiskt.
Nu fortsätter vi framåt. Ett varmt tack till alla berörda för de insatser som ni gjort och det stöd ni visat. Jag önskar er en fortsatt fin sommar!
Lena Sundquist, VD Climeon
För fullständig rapport, se bifogad fil nedan.