Prenumeration
Beskrivning
| Land | Sverige |
|---|---|
| Lista | First North Stockholm |
| Sektor | Energi & Miljö |
| Industri | Energikällor |
Intresserad av bolagets nyckeltal?
Analysera bolaget i Börsdata!
Vem äger bolaget?
All ägardata du vill ha finns i Holdings!
GENOMBROTTSORDER FRÅN KINESISKT VARV OCH FLER DRIFTSÄTTNINGAR AV HEATPOWER 300 PÅ FARTYG
Under kvartalet har Climeon fortsatt etableringen av HeatPower 300 inom den marina sektorn. Bolaget har erhållit en första HeatPower 300 order till ett värde av 4,6 MSEK från Jiangsu New Yangzi Shipbuilding i Kina, med planerad leverans 2026. Fyra ytterligare HeatPower 300-system har driftsatts ombord på A.P. Møller-Maersks nya containerfartyg, byggda av det koreanska varvet HD-Hyundai Heavy Industries. Även retrofit-installationerna på befintliga fartyg fortlöper enligt plan, där ett system nu är i drift och ett ytterligare planeras driftsättas under årets sista kvartal. Kina, Sydkorea och befintliga fartyg är marknader med stor tillväxtpotential.
JULI - SEPTEMBER
- Orderingången uppgick till 4,6 MSEK (0,0).
- Nettoomsättningen uppgick till 4,8 MSEK (18,8) och avsåg primärt intäkter för levererade HeatPower-system.
- Rörelseresultatet uppgick till -30,3 MSEK (-26,0).
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -30,6 MSEK (-28,2).
- Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till -0,72 SEK (-0,66).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital förbättrades till -11,3 MSEK (-27,9).
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET
- Climeon har säkrat en första order värd 4,6 MSEK med Jiangsu New Yangzi Shipbuilding i Kina för HeatPower 300 till ett containerfartyg under byggnation för en stor asiatisk containerredare. Leverans till varvet är planerad till 2026.
- Climeon har genomfört ytterligare fyra driftsättningar av HeatPower 300 ombord på fartyg –denna gång på de nybyggda containerfartygen, ”Beijing”, ”Bangkok”, ”Brisbane” och ”Brussels” vilka är fartyg två till fem i A.P. Møller-Maersk serie av containerfartyg som byggs av det koreanska varvet HD- Hyundai Heavy Industries.
- Retrofit installationerna av HP300 på redan befintliga fartyg fortgår i enlighet med plan. Det ena systemet är teknisk nu driftsatt och levererar el och det andra systemet planeras driftsättas årets sista kvartal.
JANUARI - SEPTEMBER
- Orderingången uppgick till 15,8 MSEK (0,8).
- Nettoomsättningen uppgick till 11,8 MSEK (32,9).
- Orderstocken uppgick till 16,2 MSEK (18,5).
- Rörelseresultatet uppgick till -90,9 MSEK (-74,5).
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -94,1 MSEK (-77,0).
- Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till – 2,21 SEK (-1,81).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital förbättrades till -30,2 MSEK (-67,2) och totala likvida medel uppgick till 11,8 MSEK (26,3) . Utöver detta uppgick spärrade likvida medel till 2,7 MSEK avseende garantier för kommande kundleveranser, vilka kommer att frigöras med start under Q4 2025. Totala likvida medel, inklusive spärrmedel, uppgick därmed till 14,5 MSEK.
HÄNDELSER EFTER BALANSDAGEN
- Climeon har genomfört en riktad nyemission av 8 489 886 B-aktier och tillförs cirka 29 MSEK före emissionskostnader.
- Henrik Österman har tagit över som CTO och ersätter Jonas Måhlén som går vidare till nytt uppdrag utanför Climeon.
VD:N HAR ORDET:
GENOMBROTTSORDER I KINA OCH FORTSATTA FRAMSTEG FÖR CLIMEON HEATPOWER INOM DEN MARINA MARKNADEN
Det senaste kvartalet har det blivit ännu tydligare hur väl Climeons HeatPower 300 ligger i tiden för fartygsindustrins omställning i att reducera bränsleförbrukningen, energieffektivisera fartygen och minska koldioxidutsläppen. Ordern till Jiangsu New Yangzi Shipbuildning i Kina är en tydlig genombrottsorder på den kinesiska varvsmarknaden. Jiangsu Yangzi bygger kontinuerligt stora serier av fartyg och att få en order och referens där kräver dedikerat säljarbete under en längre tid. Den asiatiska containerredaren som har beställt det här fartyget har Climeon också arbetat tillsammans med under en längre tid där de har gjort detaljerade analyser och beräkningar både av Climeons teknik men även alternativa lösningar för energieffektiviseringar. För varje order vi tar skapar det ringar på vattnet, vi får positiv uppmärksamhet från marin internationell branschpress, mängden förfrågningar fortsätter att öka samtidigt som alla de pågående dialoger och säljprojekt vi har igång intensifieras ytterligare.
Det viktigaste för marinindustrin är dock att systemen levererar som de ska och genererar ett tydligt ekonomiskt värde för redarna. Det här är något som vi nu visar gång på gång genom att vi fortsätter att driftsätta fler och fler HeatPower 300 system ombord på fartyg som genererar hållbar el och som opereras av besättningen ombord. Våra välfungerande system öppnar för följdaffärer och fler referenskunder.
Vi arbetar just nu intensivt med ett antal marinprojekt mot olika redare som bygger nya fartyg både i Kina och Korea. Redarnas främsta incitament för att investera i vår teknik är bränslebesparingar och lägre kostnader för koldioxidutsläpp men också för att kunna profilera sina fartyg som mer energieffektiva mot sina kunder. EU:s nya utsläppssystem för sjöfarten, ETS, innebär att redare som trafikerar i europeiska hamnar från och med i år behöver kompensera för 40% av sina koldioxidutsläpp. För fartyg som drivs med traditionella fossila bränslen kan kostnaden för dessa utsläppsrätter redan i år uppgå till betydande belopp, och när systemet fullt ut implementeras 2026 och redarna behöver kompensera för alla utsläpp av koldioxid mer än fördubblas kostnaderna för utsläppsrätter. Det här stärker ytterligare incitamenten för investeringar i energieffektiv och hållbar teknik som HeatPower 300. För att kunna driva en stor mängd säljprojekt parallellt i både Kina och Korea arbetar vi i de här länderna r tillsammans med våra respektive säljpartners Grandbow och World Ocean.
På energi- och industrimarknaden fortsätter våra installationer hos NEO GROUP i Litauen och Landmark Power Holdings i England att leverera hållbar el och bidra till minskade koldioxidutsläpp. Vi ser en ökande efterfrågan inom framförallt marknaden för motordrivna kraftverk som säkerställer elförsörjning till datacenter för AI, vars elkonsumtion i Europa förväntas nästan tredubblas till slutet av decenniet. Här kan våra system spela en avgörande roll för mer effektiv och klimatvänlig energiproduktion.
I november tar Henrik Österman över som CTO på Climeon. Henrik har en gedigen teknisk- och ledarskapsbakgrund och blir ett positivt tillskott till Climeon då han inte minst har jobbat med ORC teknik i en stor del av sin karriär. Med HeatPower 300 färdigutvecklad är fokus nu på att optimera prestanda och produktionskostnader för att stärka skalbarhet och lönsamhet, samtidigt som plattformen vidareutvecklas för att möta specifika kund- och marknadskrav. Den växande installerade basen skapar dessutom en växande eftermarknad, där service och reservdelar successivt kommer att bli en återkommande intäktskälla.
Jag vill passa på att tacka alla befintliga och nya ägare för ert engagemang och ert deltagande i både vår senaste och tidigare nyemissioner. Det är tack vare er som vi kan fortsätta vårt arbete mot lönsam tillväxt samt ökad produktion av hållbar el och reducerade koldioxidutsläpp hos våra kunder.
Lena Sundquist, VD Climeon
För fullständig rapport, se bifogad fil nedan.