Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Energi & Miljö |
Industri | Energikällor |
Internationella sjöfartsorganisationen (IMO), FN:s organ med ansvar för att reglera den internationella sjöfarten, godkände den 12 april 2025 ett nytt globalt ramverk för koldioxidprissättning under sitt 83:e miljökommittémöte (MEPC 83). Ramverket, som kallas IMO Net-Zero Framework, utgör en viktig milstolpe för sjöfartsindustrin – och ses av Climeon som ett betydande steg i den globala omställningen mot klimatneutral sjöfart.
Som det första globala prissättningssystemet för utsläpp av sitt slag sätter detta beslut en tydlig riktning för hur internationell reglering kan påskynda övergången till mer energieffektiva och utsläppssnåla fartygstransporter världen över.
IMO godkänner världens första globala koldioxidprissättningsmekanism
De nya åtgärderna innebär att fartyg som överskrider definierade CO₂-gränsvärden kommer att omfattas av avgifter, samtidigt som krav införs för att gradvis minska intensiteten av växthusgaser i marina bränslen. Dessa initiativ är en del av IMOs GHG-strategi från 2023, som anger en väg mot nettonollutsläpp från den internationella sjöfarten senast 2050.
”Genom att sätta en prismodell på koldioxidutsläpp tydliggör beslutet behovet av hållbara och energieffektiva lösningar inom marinindustrin,” säger Lena Sundquist, vd. ”När utsläpp kopplas till driftskostnader blir energieffektivitet en ännu viktigare strategisk prioritering för rederier och varv.”
Energieffektiv teknik blir avgörande i en koldioxidprissatt marinindustri
Införandet av global koldioxidprissättning skickar en tydlig ekonomisk signal till branschen – och stärker vikten av energieffektivitet ombord som ett centralt verktyg för såväl regeluppfyllelse som kostnadskontroll.
Mot denna bakgrund erbjuder Climeon en beprövad, driftsfärdig lösning för värmeåtervinning som möjliggör produktion av hållbar el från motorernas kylvatten. Genom att minska bränsleförbrukningen och utsläppen hjälper Climeon HeatPower rederier att möta nya regulatoriska krav – samtidigt som den bidrar till ökad energieffektivitet.
Nästa steg: Tidplan för ändringar i MARPOL Annex VI
De föreslagna ändringarna i MARPOL Annex VI, som formaliserar både koldioxidprissättningsmekanismen och standarden för växthusgasintensitet, är planerade att antas formellt i oktober 2025, med ikraftträdande under 2027 enligt IMOs normala implementeringstid om 16 månader.
Även om den övergripande strukturen är beslutad, pågår fortsatt arbete med att fastställa exakta prisnivåer, utsläppströsklar och detaljerade implementeringsregler. Likt andra internationella regelverk som omfattar ett stort antal medlemsstater, kan både tidsplan och innehåll komma att justeras.
Riktningen är dock tydlig – och utvecklingen av marknadsbaserade klimatåtgärder till sjöss fortsätter att vinna kraft. Intäkter från koldioxidprissättningen ska finansiera den nya IMO Net-Zero Fund, som ska stödja innovation, infrastruktur och rättvis klimatomställning inom branschen.
Starkt positionerade i en föränderlig regulatorisk miljö
Climeon ser detta inte bara som en vändpunkt för hållbar sjöfart, utan också som ett avgörande tillfälle för ökad efterfrågan på energieffektiv teknik ombord. I takt med att utsläpp får en direkt påverkan på driftskostnaderna förväntas intresset för skalbara, bränslebesparande lösningar att växa.
När regelverken nu rör sig från ambition till genomförande står Climeon väl rustat att stödja sjöfartsindustrin i att uppnå både regeluppfyllelse och långsiktiga klimatmål.