Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Energi & Miljö |
Industri | Energikällor |
Nya globala regelverk som driver marinindustrins klimatomställning har accepterats. Framgångsrika installationer av Climeon HeatPower. Den första HeatPower 300 i retrofit-utförande installerades på ett containerfartyg. Samtidigt inleddes driftsättning av de sex enheter som tidigare beställts av koreanska varvet HD-HHI för A. P. Møller-Maersk. Driftsättning av dessa sker under sommar och höst. Fyra HeatPower 150-enheter driftsattes vid Landmark Power Holdings kraftverk Rhodesia i Storbritannien. Utöver det besparingsprogram som initierades under 2024 och nu fått genomslag så har Climeon genomfört ytterligare besparingar såsom lokalbyte vilket får full effekt under 2025-2026. Samtliga åtgärder som beslutades vid den extra bolagsstämman i december 2024 är nu genomförda.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET
- Under kvartalet fortsatte antalet förfrågningar till Climeon att öka. Diskussionerna med varv och redare blir alltmer konkreta när det gäller specifikationer och integration på fartyg, och flera projekt gick under kvartalet vidare in i nästa fas.
- Climeon genomförde framgångsrikt den första av två planerade retrofit-installationer av HeatPower 300 ombord på ett befintligt containerfartyg. Installationer på redan sjösatta fartyg öppnar en ny marknad med stor global försäljningspotential.
- Installationen av de sex HeatPower 300-enheter som beställts av koreanska varvet HD-HHI för A. P. Møller-Maersk pågår. Driftsättning av de första enheterna har förberetts.
- Climeon slutförde driftsättningen av fyra HeatPower 150-enheter vid Landmark Power Holdings kraftverk i Rhodesia, Storbritannien.
- Bolaget har under 2024 och första kvartalet 2025 vidtagit omfattande kostnadsbesparande åtgärder relaterat till dels den löpande verksamheten samt för att få en mer effektiv och resursoptimerad produktions- och leverantörskedja för HeatPower300. Besparingarna förväntas få full effekt under 2025 och framåt.
- Samtliga åtgärder som beslutas om vid den extra bolagsstämman i Climeon AB den 9 december 2024 är nu genomförda, inklusive byte av styrelseordförande till Sebastian Ehrnrooth, sammanläggning av bolagets aktier där tio befintliga aktier läggs samman till en ny aktie samt ett optionsprogram för alla anställda inklusive styrelse i Climeon.
JANUARI - MARS
- Orderingången uppgick till 0,0 MSEK (0,4)
- Nettoomsättningen uppgick till 5,2 MSEK (13,3)
- Orderstocken uppgick till 13,4 MSEK (18,5)
- Rörelseresultatet uppgick till -40,0 MSEK (-23,7) inkl. en engångspost för inkuransnedskrivning av lagerkomponenter relaterade till HeatPower 150 system om -14,0 MSEK (0,0)
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -43,3 MSEK (-21,6) inkl. en engångspost för inkuransnedskrivning av lagerkomponenter relaterade till HeatPower 150 system om -14,0 MSEK (0,0)
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -1,22 SEK (-1,00)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital uppgick till -9,4 MSEK (-28,4) och totala likvida medel uppgick till 12,2 MSEK (26,3) . Utöver detta uppgick spärrade likvida medel till 2,7 MSEK avseende garantier för kommande kundleveranser, vilka kommer att frigöras med start under Q3 2025. Totala likvida medel, inklusive spärrmedel, uppgick därmed till 14,9 MSEK.
HÄNDELSER EFTER BALANSDAGEN
IMO har accepterat förslaget till ett nytt regelverk för att minska växthusgasutsläppen från internationell sjöfart, vilket innebär att en global skatt på CO2 planeras att införas 2027.
VD:N HAR ORDET:
Nya globala regelverk som driver marinindustrins klimatomställning har accepterats, mängden nya fartyg med ORC i fartygsspecifikationen har ökat till en ny nivå.
Under det första kvartalet 2025 blev vår omvärld om möjligt än mer turbulent än tidigare. Den geopolitiska oron fortsatte att eskalera och från amerikanskt håll presenterades massiva tullhöjningar riktade mot i stort sett hela världen. Climeon är inte direkt exponerat gentemot USA och de nya tullarna. Vi ser inte heller, åtminstone inte i dagsläget, att någon av de mer indirekta konsekvenserna kommer att påverka Climeon som bolag. Vi, som så många andra, fortsätter naturligtvis att följa världsläget och kommer att anpassa vår verksamhet om så skulle behövas. För de marknader som vi fokuserar på, marin, industri och energi, så ser vi att marknadsförutsättningarna för Climeon blir bättre och bättre.
I april godkände majoriteten av alla länder representerade i IMO (International Maritime Organization) förslaget till ett nytt regelverk och finansiellt incitament för att minska växthusgasutsläppen från internationell sjöfart. Regelverket förväntas formellt träda i kraft 2027, och de nya finansiella kraven planeras börja gälla från den 1 januari 2028. Systemet kan liknas vid en global CO2 skatt och liknar EU:s FuelEU-koncept. Det syftar till att både driva på teknisk omställning och samtidigt skapa en ekonomisk fond som återinvesteras i branschens klimatomställning. Samtidigt ligger EU:s handel med utsläppsrätter fast, vilket innebär att redare från och med i år behöver betala för CO2 utsläpp när de trafikerar europeiska hamnar. Dessa nya regelverk och incitament skapar tillsammans ännu starkare drivkrafter för marinindustrin att investera i teknik som minskar bränsleförbrukningen och därmed också CO2 utsläppen.
Aktiviteterna från fartygsindustrin att energieffektivisera sina flottor fortsätter att öka för att kunna efterleva de nya hårdare miljökraven. Climeon får alltmer förfrågningar från varv och redare som vill integrera ORC-teknik i sina fartyg för spillvärmeåtervinning. Diskussionerna med varv och redare blir alltmer konkreta och flera projekt gick under kvartalet vidare in i nästa fas.
Under andra kvartalet i år kommer de första av våra HeatPower 300-enheter i kommersiell drift att börja producera el ombord på fartyg. Först ut är den retrofit-installation på ett befintligt containerfartyg som genomfördes under första kvartalet. Nu i maj när fartyget kommer tillbaka till Europa från sin rutt till Kina, kommer vårt team att vara ombord för att driftsätta systemet och lämna över det till besättningen ombord. Bara några veckor senare kommer vi att börja driftsätta det första av de sex HeatPower 300 enheterna som har installerats på A-P. Möller Maersk nya serie om sex fartyg som nu byggs av varvet HD Hyundai i Sydkorea. Det här är två viktiga milstolpar för oss på Climeon, men också för fartygsindustrin som då kommer att kunna visa tydliga resultat på minskad bränsleförbrukning och minskade CO2-utsläpp från lågtempererad värmeåtervinning ombord på både befintliga och nybyggda fartyg.
På energi- och industrimarknaderna är det också mycket projekt med vår teknik som vi arbetar med. Inte minst motordrivna kraftverk där våra kunder vill förbättra bränsleeffektiviteten och minska utsläppen genom att installera Climeons teknik. Under kvartalet driftsatte vi fyra HeatPower 150-enheter vid Landmark Power Holdings kraftverk, Rhodesia i Storbritannien. Flera liknande kraftverk är i projekteringsfasen där Climeons teknik är specificerat. De två HeatPower 300 enheter för NEO Groups PET-fabrik i Litauen producerar kontinuerligt hållbar el och vi har nu börjat leverera service-tjänster dit. Vi arbetar med flera nya spännande projekt inom energi- och industrimarknaderna som vi ser fram emot att kunna berätta mer om under året.
Utöver det besparingsprogram som initierades under 2024 och nu fått genomslag så har vi genomfört ytterligare kostnadsbesparingar såsom lokalbyte vilket får full effekt under 2025-2026. Dotterbolaget Climeon tidigare hade i Japan är nu stängt, liksom lokalfilialen på Island. Allt som beslutades vid extrastämman i december 2024 är nu verkställt. Genom dessa kostnadsbesparingar har vi säkerställt en helt ny kostnadsnivå i bolaget, en nivå som är mer anpassad efter den försäljnings- och leveransfas som vi befinner i oss i nu och framöver.
2025 blir ett spännande år, välkommen att följa oss på vägen!
Lena Sundquist, VD Climeon
För fullständig rapport, se bifogad fil nedan.