Tisdag 26 November | 07:40:57 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-14 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-15 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-06 - X-dag ordinarie utdelning CDMIL 0.00 SEK
2024-05-03 - Årsstämma
2024-05-03 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-16 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-12 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-04 - X-dag ordinarie utdelning CDMIL 0.00 SEK
2023-05-03 - Årsstämma
2023-02-14 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-12 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-04 - X-dag ordinarie utdelning CDMIL 0.00 SEK
2022-05-03 - Årsstämma
2022-02-11 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-19 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-28 - Kvartalsrapport 2021-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriIT-konsult & onlinetjänster
Codemill är ett svenskt techbolag som erbjuder produkter som Accurate Player SDK, Accurate.Video och Cantemo samt tjänster inom Digital Services. Dessa används inom produktion och distribution av video, inklusive redigering, arkivering, klippning, undertexter och kvalitetskontroll av video och ljud. Bolaget integrerar AI för att utveckla arbetsflöden inom videoproduktion och distribution och har avtal med flera mediebolag såsom Amazon Studios och Warner Brothers.
2023-02-14 08:00:00

Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Bokslutskommunikén finns tillgänglig på hemsidan www.codemill.se/investor-relations/finansiell-information och som bifogad fil. (Siffror inom parentes avser samma period föregående år)

Oktober-December 2022

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 16 398 KSEK (11 106).
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till -2 464 KSEK (-7 366).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,18 SEK (-0,62 SEK).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 2 582 KSEK (-1 972).
  • Soliditeten uppgick till 58,6 procent (63,1).

Januari-December 2022

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 57 306 KSEK (34 637).
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till -13 315 KSEK (-27 610).
  • Resultat per aktie uppgick till -1,00 SEK (-2,44 SEK).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -166 KSEK (-15 538).
  • Soliditeten uppgick till 58,6 procent (63,1).

Väsentliga händelser under perioden Oktober-December 2022

  • Brittiska underhållningsföretaget Sky UK har valt Codemill rörande digitala tjänster till ett värde av £85 000.

Väsentliga händelser under perioden Januari-December 2022

  • Codemill har med produkten Accurate.Video Validate ingått avtal med media- och
    underhållningsföretaget SKY UK.
  • Codemill har med produkten Accurate Player SDK ingått avtal med bolagets första kund i Japan AbemaTV för att underlätta avancerad Media Supply Chain-verksamhet i molnet, effektivisera AbemaTV:s innehållshantering, bearbetning och distributionsarbetsflöde.
  • Paramount Global har ingått avtal med Codemill för produkten Accurate Player och Accurate.Video.
  • Codemill genomför betydande sparåtgärder för ett tydligare fokus mot den växande andelen återkommande intäkter och bättre lönsamhet.
  • Amazon Studios har ingått avtal med Codemill rörande tjänster för att effektivisera sina
    mediearbetsflöden.
  • Signifikant avtal värt $650 000 har ingåtts med Paramount Global med syfte att förnya bolagets interna molnplattform för media.
  • Ett av Europas största kommersiella TV-bolag, ITV har ingått ett avtal med Codemill som innefattar produktlicens, support samt konsultintäkter.
  • Brittiska underhållningsföretaget Sky UK har valt Codemill rörande digitala tjänster till ett värde av £85 000.

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • Codemill har slutit ett femårigt avtal med Deutsche Bank, UK till ett värde av £ 1,2 m. Codemill ska leverera och underhålla videosystem för inspelning, lagring och redigering av film för Deutsche Banks nya London-kontor. Avtalet inkluderar produkter och tjänster, där en stor del av leveransen planeras ske under 2023.


VD Rickard Lönneborg kommenterar

Vi avrundar året 2022 med ett rekordkvartal!

Trots en orolig omvärld och interna besparingsåtgärder så uppnår vi vår högsta netto-omsättning någonsin under årets sista kvartal.
Vi ser att produktintäkterna fortsätter att växa och ökar våra återkommande intäkter samtidigt som de sammanlagda effekterna av en ökad omsättning och minskade kostnader nu
genererar ett positivt kassaflöde från den löpande verksamheten.

Under 2022 har vi fortsatt framåt i vår resa att förenkla vardagen för media-team som jobbar
med video världen över. Vi har vidareutvecklat våra produkter, i nära samarbete med kunder,
lanserat nya versioner och sett hur fler kunder och användare drar nytta av att arbeta molnbaserat med våra lösningar.

I och med att pandemin avtagit har kunderna kunnat återgå till en mer normal vardag samtidigt som de har med sig en ny vana att arbeta mer distribuerat, vilket är grundtanken med Codemills produkter.
Under året har vi också kunnat träffa våra kunder och samarbetspartners utanför kontoret igen, både på branschmässor och i andra sammanhang.

Oväntade och tragiska händelser ser vi sker i vår nära omvärld. En rysk invasion av Ukraina skapade oro i världen, och ledde till globala negativa ekonomiska effekter. Eftersom vi har störst andel av affärer i USA och resten av Europa så gav det inga större direkta konsekvenser för våra affärer, men givetvis var det en omskakande utveckling för oss alla.

I likhet med många andra tech-bolag tog vi ett beslut under året att se över och minska koncernens kostnader och fokusera på lönsamhet och säkra kassaflödet. Vi meddelade marknaden om ett besparingspaket som vi under fjärde kvartalet började se effekterna av.
Åtgärderna innebär att vi sett över kostnader i form av underkonsulter, overhead och personal för att effektivisera och fokusera verksamheten.

Strategiskt har vi fortsatt riktat fokus på partnersamarbeten för att få en mer effektiv global säljkraft och förbättrad kundnärvaro. Detta har gett effekt i ökning av användning av våra produkter, främst i USA, men även i UK, Tyskland, Frankrike, Japan och Italien. Under året kunde vi till exempel meddela en nyhet om vår första japanska kund AbemaTV, tillsammans med en japansk partner, men även att SVT börjat använda våra produkter.

Utöver partnersamarbeten fortsätter även direktförsäljningen framåt. Ett exempel är UX-projektverksamheten, som är ett viktigt sätt att komma närmare kunderna och se möjligheter att implementera våra produkter i deras verksamhet.
Under kvartalet kunde vi meddela marknaden om ett nytt UX-samarbete med Sky UK till ett initialt värde av £85 000. Vår ambition är att det är starten på ett långsiktigt samarbete.
Vi kunde även med glädje meddela att vi tog en signifikant affär med Paramount Global under året, till ett initialt värde på $650 000. Ett samarbete som fortsatt in i 2023 och för oss, ett kvitto på att Codemill är ett företag att räkna med för de stora internationella mediabolagen.

Vi tackar för förtroendet under 2022 och ser fram emot ett spännande 2023 tillsammans med både befintliga och nytillkomna aktieägare, medarbetare, kunder och partners!