Tisdag 26 November | 07:47:37 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-14 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-15 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-06 - X-dag ordinarie utdelning CDMIL 0.00 SEK
2024-05-03 - Årsstämma
2024-05-03 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-16 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-12 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-04 - X-dag ordinarie utdelning CDMIL 0.00 SEK
2023-05-03 - Årsstämma
2023-02-14 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-12 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-04 - X-dag ordinarie utdelning CDMIL 0.00 SEK
2022-05-03 - Årsstämma
2022-02-11 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-19 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-28 - Kvartalsrapport 2021-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriIT-konsult & onlinetjänster
Codemill är ett svenskt techbolag som erbjuder produkter som Accurate Player SDK, Accurate.Video och Cantemo samt tjänster inom Digital Services. Dessa används inom produktion och distribution av video, inklusive redigering, arkivering, klippning, undertexter och kvalitetskontroll av video och ljud. Bolaget integrerar AI för att utveckla arbetsflöden inom videoproduktion och distribution och har avtal med flera mediebolag såsom Amazon Studios och Warner Brothers.
2024-08-23 08:00:00

Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig på hemsidan www.codemill.se/investor-relations/finansiell-information och som bifogad fil. (Siffror inom parentes avser samma period föregående år).

April-Juni 2024

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 25 055 KSEK (24 169) vilket motsvarar en tillväxt om 4% (67%). Justerat för engångspost uppgick ökningen till 55%.
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till 2 712 KSEK (-1 083).
  • Likvida medel uppgick till 28 979 KSEK (14 971).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,19 SEK (-0,09).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till 4 144 KSEK (7 510).
  • Årstakten från återkommande intäkter uppgick till 41 947 KSEK (30 382) vilket motsvarar en tillväxt om 38% (13%).
  • EBITDA för perioden uppgick till 6 572 KSEK (2 822) med en marginal om 26% (12%).

Januari-Juni 2024

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 47 845 KSEK (39 669) vilket motsvarar en tillväxt om 21% (41%). Justerat för engångspost uppgick ökningen till 51%.
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till 6 466 KSEK (-2 944).
  • Likvida medel uppgick till 28 979 KSEK (14 971).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,46 SEK (-0,24).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till 18 692 KSEK (9 202).
  • Årstakten från återkommande intäkter uppgick till 41 947 KSEK (30 382) vilket motsvarar en tillväxt om 38% (13%).
  • EBITDA för perioden uppgick till 14 087 KSEK (4 779) med en marginal om 29% (12%).

Väsentliga händelser under perioden April-Juni 2024

  • Codemill har slutit avtal med ett FAANG-bolag till ett värde av 2,3 MSEK, varav 1,9 MSEK avser återkommande mjukvaruintäkter och resterande avser tjänster.

Väsentliga händelser under perioden Januari-Juni 2024

  • Codemill har tagit ytterligare en betydande order från Amazon Studios rörande design och utveckling av Amazons Media Supply Chain. Codemill kommer leverera utvecklingstjänster till ett värde av 10,4 MSEK och arbetet planeras utföras under 2024.
  • Codemill lanserar Cantemo 6 vilket är en betydande uppdatering av dess programvara för MAM. Fokus är ett förnyat användargränssnitt, förbättrad användarupplevelse samt integration med Codemills Accurate Player SDK.

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • Codemill har slutit ett femårigt avtal med Media Prima Berhad, Malaysia till ett värde av 6 MSEK för fem år. Avtalet avser återkommande mjukvaruintäkter. Codemill kommer även att utföra tjänster åt Media Prima för att assistera i deras digitala transformation till molnet.


VD Maria Hellström kommenterar

Codemill uppvisar urstarkt andra kvartal 2024!

Vi matchar och trumfar förra årets andra kvartal som boostades av engångsintäkter från hårdvara. De återkommande intäkterna har ökat med 38% jämfört med samma kvartal föregående år och konsult beläggningen är fortsatt hög vilket ger oss en nettoomsättning på 25,1 MSEK. Vår EBITDA har ökat med 133% jämfört med samma kvartal föregående år och landar på 6,6 MSEK.

De återkommande intäkterna har fått en rejäl boost detta kvartal av att flera av våra kunder har använt sig av våra produkter med sessionsmodell för lansering av nya tjänster innan sommaren.

Sedan föregående rapport har vi tillkännagett två spännande affärer. Dels gick vi ut med nyheten om att en stor teknikleverantör inom media-industrin fortsätter sin resa med oss genom att licensiera både Cantemo och Accurate.Video. Vidare gick vi ut med nyheten att vi tagit ett steg mot marknaden i Sydostasien där Malaysiska Media Prima Berhad har valt Codemill för att driva moderniseringen av sin Media Supply Chain. Båda dessa kunders användare kommer att få ett rejält förbättrat arbetsflöde när det går i produktion med Cantemo 6 under hösten.

Vi fortsätter att ha ett positivt kassaflöde och även ett positivt EBITDA på 6,6 MSEK. Vårt resultat landade på 2,6 MSEK för kvartalet, att jämföra med -1,2 MSEK samma period förra året som då inkluderade marginalen från hårdvaruaffär. Som nämndes ovan så ökar årstakten av de återkommande intäkterna vilka uppgår till 41,9 MSEK i Q2 2024 jämfört med 30,4 samma kvartal förra året.

På mässan NAB visade vi prototyper för undertext-editering och baserat på den feedback vi fick har vi jobbat vidare med att utveckla våra produkter, med målet att vara redo för nästa mässa, IBC i Amsterdam i september. För Accurate.Video utvecklar vi compliance funktionalitet, dvs att man kan “blippa” bort fula ord eller ljud, samt “blurra” bort olämpligt innehåll.

Under kvartalet godkände styrelsen Codemills uppdaterade strategi. Vi har siktet inställt på att arbeta tillsammans med de största och mest framåtlutade företagen i M&E industrin för att utveckla och prioritera vår roadmap. Vi kommer att fokusera på de stora mediamarknaderna US och UK, men även kunder i DACH, södra Europa, Sydostasien och vår hemmamarknad Norden, tillsammans med kunniga och strategiska partners. Vi vill även rikta in vår affär kring Digital Services till att förstärka värdet av våra produkter.

Nu förbereder vi oss för IBC i Amsterdam i mitten av september. Där kommer vi att visa våra nya features för undertexter och compliance, men även prototypintegrationer med spännande UX-lösningar där vi agerar i gränslandet mellan artificiell intelligens och mänsklig kompetens för att öka effektiviteten i mediaflödet.

Det har gått ett år sedan jag skrev på för att bli VD på Codemill. Jag har de bästa kollegorna och jobbar i en spännande bransch med innovativa och skapande kunder. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla organisationen och affären samt bygga aktieägarvärde.