Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Tjänster |
Industri | IT-konsult & onlinetjänster |
Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig på hemsidan www.codemill.se/investor-relations/finansiell-information och som bifogad fil. (Siffror inom parentes avser samma period föregående år)
Första kvartalet
Januari-mars 2023
- Nettoomsättningen för perioden uppgick till 15 499 KSEK (13 681).
- Koncernens rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till -1 861 KSEK (-4 200).
- Resultat per aktie uppgick till -0,15 SEK (-0,32 SEK).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 692 KSEK (2 452).
- Soliditeten uppgick till 56,8 procent (61,6).
Väsentliga händelser under perioden januari-mars 2023
- Codemill har slutit ett femårigt avtal med Deutsche Bank, UK till ett värde av £ 1,2 m. Codemill ska leverera och underhålla videosystem för inspelning, lagring och redigering av film för Deutsche Banks nya Londonkontor. Avtalet inkluderar produkter och tjänster, där en stor del av leveransen planeras ske under 2023.
- Codemill har tagit emot en betydande order från Amazon Studios rörande design och utveckling av ett system för videoarbetsflöden. Codemill kommer leverera utvecklingstjänster till ett initialt ordervärde av 7,9 mkr till stor del under 2023.
- Codemill har kallat till årsstämma den 3 maj 2023. Tre nya styrelseledamöter föreslås: Rickard Lönneborg, Andreas Forsberg och Peter Renkel.
- Codemills VD Rickard Lönneborg slutar som VD i samband med årsstämman 2023. Karin Bergner, bolagets CFO, tillträder då som tillförordnad VD under tiden bolagets styrelse rekryterar en ny VD.
Väsentliga händelser efter periodens slut
- Inga väsentliga händelser efter periodens slut.
VD Karin Bergner kommenterar kvartalet
Året fick en positiv start då vi dels sett att de återkommande intäkterna ökat samt att vi fick offentliggöra två spännande affärer med två stora kunder som kommer ge effekt under senare del av året.
Det första är en affär med Amazon Studios, där vi valts som leverantör för att utveckla en ny intern videoplattform för att understödja deras offensiva expansion i antal produktioner per år. Vi hoppas att detta är startskottet på ett långtgående samarbete.
Den andra affären är en helt ny produktionsstudio för Deutsche Bank i London, en affär värd cirka 15 miljoner kronor över fem år. Affären är för oss ett väldigt intressant åtagande där vi breddar oss gällande vårt erbjudande samt vilken typ av kunder vi gör affärer med.
För oss är årsskiftet en tidpunkt då många av våra årsavtal förnyas. Dessa förnyade avtal i kombination med nytillkomna kunder, både för Cantemo och Accurate.Video, utgjorde en bra start på våra återkommande produktintäkter för året.
Som vi nämnde i bokslutskommunikén har vi lagt mer fokus på våra partners under senare del av året, och vi fortsätter se resultat av det i form av nya potentiella affärer både i Japan, Tyskland och USA. Nu ser vi till att stötta dessa partners med vad de behöver för att få affärerna i mål. Tack vare dessa geografiskt utspridda återförsäljare och teknik-plattformspartners når vi ut till kunder som vi annars inte hade haft kontakt med, samtidigt som vi fokuserar direktförsäljningen mer mot de absolut största kunderna, till stor del i USA.
Som vanligt är årets tre första månader en tid där vi förbereder oss för årets stora mässa NAB i USA, där vi har möjlighet att under ett antal dagar träffa många kunder och partners och visa upp våra senaste uppdateringar i produkterna. Vår Just- in-time-teknik för att snabbt spela upp gigantiska videofiler via en vanlig webbläsare med begränsad uppkoppling väckte stort intresse så vi ser fram emot att de första kunderna börjar testa i full skala.
Förutom detta visade vi upp den kommande versionen av Cantemo, vår Accurate.Video-svit och vår Accurate Player SDK, för kunder som vill bygga egna lösningar med vår videospelare. Det är uppenbart, vid årets största mässa inom vår bransch, att vi har skapat ett namn som inger respekt både bland kunder och partners. Med en toppnotering på både fångade leads, affärsmöjligheter och partnerdialoger har vi lagt grunden för fortsatt tillväxt.
Andra lärdomar från mässan var att stort fokus ligger på så kallade FAST, dvs. free ad-supported streaming TV, vilket innebär reklamfinansierad streaming. I omvärlden ser vi hur AI går framåt med stormsteg, för oss är det en möjlighet i och med att våra produkter är väl anpassade för att integrera med olika former av AI.
Vi samarbetar med flera AI-leverantörer för att förenkla videoarbetet ytterligare och kunderna välja den lösning som passar dem bäst.
Vi kunde återigen summera ett kvartal med ett positivt kassaflöde från den löpande verksamheten. Målsättningen är att vara försiktiga med alla kostnader så vi inom kort kan leverera ett återkommande positivt kassaflöde. Där är vi på god väg! Inför årsstämman meddelade vi förändringar i styrelse och ledning. Rickard Lönneborg avgick som VD för att istället ha en mer strategisk roll i styrelsen. Vidare valdes två erfarna entreprenörer in i styrelsen, Andreas Forsberg och Peter Renkel. Under tiden vi rekryterar ny VD för bolaget går jag in i rollen som tillförordnad VD parallellt med min roll som CFO. Ett uppdrag som känns viktigt men också otroligt inspirerande med fantastiska kunder, möjligheter och kollegor.
Nu ser vi fram emot att komma igång ordentligt med de nya affärerna vi tagit och samtidigt följa upp alla möjligheter vi fick med oss från NAB-mässan!