Tisdag 26 November | 07:53:18 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-14 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-15 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-06 - X-dag ordinarie utdelning CDMIL 0.00 SEK
2024-05-03 - Årsstämma
2024-05-03 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-16 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-12 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-04 - X-dag ordinarie utdelning CDMIL 0.00 SEK
2023-05-03 - Årsstämma
2023-02-14 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-12 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-04 - X-dag ordinarie utdelning CDMIL 0.00 SEK
2022-05-03 - Årsstämma
2022-02-11 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-19 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-28 - Kvartalsrapport 2021-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriIT-konsult & onlinetjänster
Codemill är ett svenskt techbolag som erbjuder produkter som Accurate Player SDK, Accurate.Video och Cantemo samt tjänster inom Digital Services. Dessa används inom produktion och distribution av video, inklusive redigering, arkivering, klippning, undertexter och kvalitetskontroll av video och ljud. Bolaget integrerar AI för att utveckla arbetsflöden inom videoproduktion och distribution och har avtal med flera mediebolag såsom Amazon Studios och Warner Brothers.
2022-11-18 08:00:00

Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig på hemsidan www.codemill.se/investor-relations/finansiell-information och som bifogad fil. (Siffror inom parentes avser samma period föregående år)

Juli-September 2022

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 12 732 KSEK (8 717).
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till -1 354 KSEK (-5 952).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,11 SEK (-0,41 SEK).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2 736 KSEK (-9 002).
  • Soliditeten uppgick till 59,8 procent (70,2).

Januari-September 2022

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 40 908 KSEK (23 531).
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till -10 852 KSEK (-20 244).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,83 SEK (-1,82 SEK).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2 748 KSEK (-13 566).
  • Soliditeten uppgick till 59,8 procent (70,2).

Väsentliga händelser under perioden Juli-September 2022

  • Pluto TV förlänger affären med Codemill rörande digitala tjänster till ett värde av $239 000.
  • Signifikant avtal värt $650 000 har ingåtts med Paramount Global med syfte att förnya bolagets interna molnplattform för media.

Väsentliga händelser under perioden Januari-September 2022

  • Codemill har med produkten Accurate.Video Validate ingått avtal med media- och underhållningsföretaget SKY UK.
  • Amazon Studios har ingått avtal med Codemill rörande tjänster för att effektivisera sina mediearbetsflöden.
  • Codemill har med produkten Accurate Player SDK ingått avtal med bolagets första kund i Japan, AbemaTV för att underlätta avancerad Media Supply Chain-verksamhet i molnet, effektivisera AbemaTV:s innehållshantering, bearbetning och distributionsarbetsflöde.
  • Signifikant avtal värt $650 000 har ingåtts med Paramount Global med syfte att förnya bolagets interna molnplattform för media.
  • Paramount Global har ingått avtal med Codemill för produkten Accurate Player och Accurate.Video.
  • Ett av Europas största kommersiella TV-bolag, ITV har ingått ett avtal med Codemill som innefattar produktlicens, support samt konsultintäkter.
  • Codemill genomför betydande sparåtgärder för ett tydligare fokus mot den växande andelen återkommande intäkter och bättre lönsamhet.

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • Brittiska underhållningsföretaget Sky UK har valt Codemill rörande digitala tjänster till ett värde av £85 000.


VD Rickard Lönneborg kommenterar kvartalet
Det tredje kvartalet avslutas med en ökning av nettoomsättningen med 46% jämfört med samma kvartal föregående år. Anledningen till ökningen är både utökade affärer samt nya kunder. Ett steg i rätt riktning på vår tillväxtresa.
Denna ökning, i kombination med att vi ser effekter av de kommunicerade besparningsåtgärder vi genomför, medför att vi stärker kassaflödet, effektiviserar organisationen och ökar lönsamheten.

Den utökade affären med Paramount Global stärker vår position i Media & Entertainment-världen, och kommer generera intäkter både under Q4 2022 och långt in i 2023. Paramount Global är ett exempel på en av våra kunder där vi levererar brett med våra produkter och tjänster, och det fortsatta förtroendet ger oss möjlighet att bygga en långsiktig relation för att bli en central partner till ännu en global branschledare.

Trots att vår produkt Accurate.Video ökar i användning hos våra kunder, och att vi tagit in nya affärer under kvartalet, så ser vi totalt sett en liten nedgång av de återkommande intäkterna. Detta på grund av att en större kund minskat sitt avtal.

Trots det stormiga klimatet i omvärlden så syns ingen minskad efterfrågan bland våra kunder. Tvärtom ser vi tendenser att kunder vill teckna avtal och slutföra inköp innan årets slut.

Under kvartalet genomförde vi produktreleaser, däribland en större, med utökning av funktionerna i Accurate.Video Edit. Efter releasen flyttar vi nu fokus från fler funktioner, till att istället göra Accurate.Video Edit tillgänglig på fler plattformar. För Cantemo gjordes en mindre release, då en större uppdatering håller på att arbetas fram inför kommande version 6.

Under den återkommande mässan för videoteknik för TV- och filmbranschen IBC i Amsterdam, fick vi möjlighet att återse kunder och partners. Förutom våra befintliga produkter så visade vi hur Cantemo 6 kommer se ut, med ett mer användar-vänligt och modernt gränssnitt så ska kunderna få liknande upplevelse i Cantemo som när de använder Accurate.Video.
En förhandsversion för ett nytt sätt att kunna använda Accurate.video-produkterna utan att i förhand skapa en lågupplöst kopia visades också upp. Detta väckte stort intresse och vi ser det som ett sätt att snabba upp våra kunders arbetsflöden ytterligare.

Vi kunde summera mässan för oss som den mest välbesökta hittills, där vi träffade över 200 kunder, och partners under ett par dagars tid och vi fick med oss ett antal leads att arbeta vidare med. Förutom att arbeta med dessa kundleads från vårens och höstens stora mässor lägger vi en hel del fokus på ett systematiserat partnersamarbete. Genom internationella partners täcker vi upp en större del av världens potentiella kunder geografiskt, allt från Japan till Frankrike. Vi tror på en ökad säljkraft genom att utbilda våra partners om våra produkter, öka antalet partners men också intensifiera kommunikationen. Ju fler som säljer och marknadsför våra produkter, desto större kontaktyta får vi mot marknaden.