2024-05-22 18:45:00

Acuvi AB ("Acuvi" eller "Bolaget") genomför en företrädesemission av aktier om cirka 27,8 MSEK före emissionskostnader (”Företrädesemissionen”). Bolaget har erhållit teckningsförbindelser om 5,1 MSEK samt avsiktsförklaringar från bland andra Handelsbanken Fonder som tillsammans uppgår till 8,8 MSEK. Bolaget har även erhållit vederlagsfria garantiåtaganden om cirka 22,2 MSEK. Företrädesemissionen är därmed säkerställd till 100 procent. Vidare avser styrelsen, villkorat av beslut vid årsstämman den 22 maj 2024 om emissionsbemyndigande, att med stöd av bemyndigandet besluta om en riktad nyemission om cirka 22,3 MSEK till ShapeQ GmbH. Företrädesemissionen, tillsammans med den Riktade Emissionen tillför Bolaget totalt cirka 50,1 MSEK. Emissionslikviden från emissionerna ska bland annat finansiera försäljnings- och marknadsföringsinsatser för accelererad expansion av Bolagets verksamhet samt stärka Bolagets finansiella ställning. Teckningsperioden i Företrädesemissionen löper under perioden 5 – 20 juni 2024.

Acuvis fullständiga pressmeddelande finner du här.

Bagrund och motiv
Behovet av allt högre precision ökar inom bland annat medicinteknik, halvledarindustri och automation. Acuvi tillhandahåller unika teknologier och avancerade system för att stödja denna utveckling. Bolagets kunder tillverkar till exempel operationsrobotar, utrustning för tillverkning av halvledare och diagnostiksystem. Acuvi har egen lokal närvaro i Europa och USA. Huvudkontoret ligger i Uppsala.

Emissionerna avses stärka Acuvis balansräkning och skapa utrymme att nyttja det momentum som finns på marknaderna i Tyskland och USA, och som ytterligare förstärkts i samband med det letter of intent till samarbets- och royaltyavtal med det tyska bolaget Nanos Instruments som nyligen kommunicerats. Under det kommande året avser Acuvi stärka sälj- och marknadsföringsinsatser både på den tyska och amerikanska marknaden.

Om Acuvi
Behovet av allt högre precision ökar inom bland annat medicinteknik, halvledarindustri och automation. Acuvi tillhandahåller unika teknologier och avancerade system för att stödja denna utveckling. Våra kunder tillverkar till exempel operationsrobotar, utrustning för tillverkning av halvledare och diagnostiksystem. Acuvi har egen lokal närvaro i Europa och USA. Huvudkontoret ligger i Uppsala.
Aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market.

Corpura Fondkommission agerar finansiell rådgivare i samband med Företrädesemissionen.

För mer information besök www.corpura.se eller kontakta:
Carl Kindal
Telefon: +46(0)73-501 58 58