2023-09-12 17:35:00

Risk Intelligence A/S ("Risk Intelligence" eller "Bolaget") genomför en företrädesemission av aktier om cirka 29,4 MSEK före emissionskostnader (”Företrädesemissionen”). Bolaget har i samband med Företrädesemissionen erhållit teckningsåtagande från styrelse, ledning, nuvarande och nya aktieägare om cirka 8,95 MSEK och emissionsgarantier om cirka 13,26 MSEK, motsvarande cirka 75,2 procent av Företrädesemissionen. Teckningsperioden i Företrädesemissionen löper under perioden 11 – 24 oktober 2023.

Risk Intelligences fullständiga pressmeddelande finner du här.

Motiv
Risk Intelligence A/S är en ledande leverantör av säkerhetsriskintelligens och som erbjuder globala säkerhetshot och riskbedömningar. Med den banbrytande molnbaserade lösningen, Risk Intelligence System, får kunderna makten att övervaka internationella säkerhetshot till sjöss, i hamnar och på land, vilket möjliggör planering och drift. Företaget bistår kunder som driver 15,7 % av världens kommersiella flotta, såväl som en rad andra privata och statliga kunder och två av världens tre största logistikföretag.

För att möjliggöra en framgångsrik implementering av 2025 års strategi har styrelsen formulerat en övergripande strategi. Denna strategi inkluderar att ta itu med balansräkningen, återupprätta eget kapital, eliminera alla kortfristiga lån, upprätta en betydande likviditetsreserv och säkra kapital för nödvändiga investeringar. Dessa åtgärder är avsedda att skapa en stabil grund för hela 2025-strategin och avsevärt minska de finansiella kostnaderna, vilket i slutändan leder till positiv EBT i kombination med positivt kassaflöde från verksamheten.

Om Risk Intelligence
Risk Intelligence är en leverantör av säkerhetsriskintelligens som levererar säkerhetshot och riskanalys till kunder över hela världen via det molnbaserade Risk Intelligence System, såväl som konsulttjänster. En stor del av Risk Intelligences kunder är maritima, och dessa kunder driver för närvarande mer än 15,7 % av den globala handelsflottan.

Med sitt huvudkontor i Hellerup (Köpenhamn), Danmark, ett kontor i Singapore och platser i Nordamerika, arbetar Risk Intelligences engagerade personal i alla större tidszoner för att stödja sina kunders verksamhet. Sedan 2018 är bolaget noterat på Spotlightbörsen i Stockholm.

Risk Intelligence System är en digital säkerhetsintelligenslösning utvecklad i nära samarbete med globala företag som är etablerade inom sjöfart, offshore, olja och gas. Den digitala lösningen är designad utifrån insikter direkt från kunder och deras behov samt Risk Intelligences erfarna säkerhetsriskanalytiker och utvecklares kunskap om underrättelse- och bedömningsbehov.

Corpura Fondkommission agerar finansiell rådgivare i samband med Företrädesemissionen.

För mer information besök www.corpura.se eller kontakta:
Alexander Kangas
Telefon: +46(0)72-252 34 51