Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Programvara |
KVARTAL 3 (JULI - SEPTEMBER) 2024
- Nettoomsättningen minskade med 18,2 % till 13,9 (16,9) MSEK
- Rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -0,8 (1,5) MSEK, vilket gav en EBIT-marginal på -6,1 (8,5) %
- Rörelseresultatet före skatt (EBT) uppgick till -0,8 (1,5) MSEK, vilket gav en EBT-marginal på -5,9 (8,9) %
- Resultat efter skatt uppgick till -0,7 (1,2) MSEK
- Vinst per aktie uppgick till -0,09 (0,16) kr
KVARTAL 1 -3 (JANUARI - SEPTEMBER) 2024
- Nettoomsättningen minskade med 18,1 % till 49,6 (60,6) MSEK
- Rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -1,8 (7,9) MSEK, vilket gav en EBIT-marginal på -3,6 (13,0) %
- Rörelseresultatet före skatt (EBT) uppgick till -1,6 (8,1) MSEK, vilket gav en EBT-marginal på -3,3 (13,4) %
- Resultat efter skatt uppgick till -1,3 (6,5) MSEK
- Vinst per aktie uppgick till -0,18 (0,89) kr
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTAL 3
- VD-skifte på Diadrom: Carl Johan Andersson lämnar över till Viktor Eliasson (se pressmeddelande 30 augusti 2024)
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG
- Verksamheten har inga väsentliga händelser att rapportera efter periodens utgång.
INFORMATION OM DET KOMMANDE KVARTALET
- Effektiviseringen av verksamheten kommer att slå igenom först under första kvartalet 2025, vilket kan fortsätta att ha en negativ effekt under fjärde kvartalet.
VD HAR ORDET
Nu startar bygget av det nya Diadrom
Först och främst är jag väldigt glad och stolt över att skriva mitt första VD-ord. Under nästan ett decennium har Diadrom varit en passion, och jag är oerhört stolt över att ha varit med att bygga på detta fantastiska företag. Vi ska självfallet blicka framåt, men som rubriken antyder har det varit rörigt i verksamheten och marknaden det senaste året.
Som vice VD sedan 2019, och försäljningsansvarig sedan 2015, har jag varit med och lett en verksamhet som genomgått en otrolig resa – från att hantera en pandemi till att uppleva en stark comeback. Under 2023 satte vi även ett nytt omsättningsrekord. Redan under våren 2023 började dock en viss försiktighet visa sig hos våra kunder. Trots detta hade vi stark tilltro till vår egen förmåga inom alla affärsområden – tjänste-, produkt- och partnernätverksaffären – vilket gjorde att vi valde att fortsätta satsa, både genom att anställa säljpersonal och genom att utöka vårt fokus på produktaffären.
Sedan kom 2024, och med det en ökad omvärldsoro, hög personalomsättning, uthyrningslagen samt projekt- och produktaffärer som dragit ut på tiden eller helt uteblivit. Man kan kalla det en 'perfekt storm', men om vi ska vara självkritiska borde vi ha agerat tidigare med försiktighetsåtgärder och pausat vissa av våra satsningar.
Som ett resultat så har vi dragit i bromsen, avbrutit dessa satsningar, minskat overhead betydligt och även optimerat kostnadsmassan som har belastat kvartalet.
Med dessa dyrköpta lärdomar har vi nu byggt en mer flexibel organisation, skapat nya styrmedel och en kultur med kostnadsfokus som inte bara ska ta oss tillbaka till tidigare form, utan även göra oss mer flexibla och anpassningsbara.
Med det sagt vill jag understryka att vi har stark tro på våra fantastiska medarbetare och vårt nischade erbjudande som skapar värde dagligen för våra kunder. Fordonsindustri och närliggande industrier genomgår en enorm omställning med stora investeringar som följd, och Diadrom har en viktig roll att spela här.
Marknad
Våra stora kunder inom Göteborgsregionen fortsätter att visa goda resultat, men vi ser fortfarande en ökande konkurrens och prispress inom konsult- och projektaffären. Däremot finns det idag en större talangpool att rekrytera ifrån, både seniora och juniora ingenjörer, vilket ger oss möjlighet att rekrytera talanger som tidigare varit svåråtkomliga.
När det gäller utvecklingen av nya produkter har våra kunder fortsatt höga ambitioner inom elektrifiering och den så kallade "software-defined vehicle". Behovet av förstärkningar inom detta område förväntas vara stort under överskådlig framtid.
Vi ser även etableringen av nya potentiella kunder, såsom AB Volvo och Daimler Truck, som bildar ett gemensamt bolag med huvudkontor i Göteborg. Bolaget kommer att utveckla en mjukvarudefinierad plattform för tunga fordon, inklusive både mjukvara och hårdvara. Detta är en av flera satsningar som görs inom Göteborgs Automotive-kluster.
Internationellt sett möter den tyska bilindustrin stora utmaningar och riskerar en dyster framtid om de inte lyckas minska kostnaderna och kompensera för den minskade försäljningen i Kina. Denna negativa utveckling i Tyskland påverkar oss både direkt och indirekt, inom både tjänste- och produktaffären, då konkurrensen om affärer ökar. Vi ser även att bolag med verksamhet i både Sverige och Tyskland tävlar om att tillsätta personal och behålla affärerna i respektive land, samtidigt som fackförbunden arbetar för att säkra arbetstillfällen lokalt.
Vänder vi blicken inåt har både omorganisationen och uthyrningslagen påverkat oss negativt och fortsätter att göra det under Q4. Vi har tappat cirka 21 % av personalstyrkan, med ett genomsnitt på 44 anställda under Q3 jämfört med 56 under Q2. Dessa siffror inkluderar även reduceringen av overhead, vilket kommer att stärka vår motståndskraft framöver.
Tjänsteaffär
Under det tredje kvartalet har vi fortsatt vårt arbete med att effektivisera försäljningen genom att implementera ett nytt CRM-system. Syftet är att frigöra mer tid för att vårda relationer med befintliga kunder inom fordonsindustrin och samtidigt förbättra vår förmåga att expandera till nya marknader. Detta är särskilt viktigt i ljuset av ett tuffare marknadsläge, med minskad efterfrågan, ökad konkurrens och pressade priser inom tjänstesektorn.
Rekryteringen av erfarna ingenjörer med rätt kompetens är fortsatt ett prioriterat fokusområde. Detta är avgörande för att vi ska kunna möta våra kunders höga krav och samtidigt öka vår debiterbara konsultkapacitet.
Produktaffär
Produktaffären har inte undgått påverkan, särskilt eftersom vår huvudaffär har varit under stor press. De effektiviseringar och besparingar som genomförts har resulterat i att produktaffären fått färre resurser. Dessutom befinner vi oss ofta i en situation där vi är beroende av hur våra kunder, främst underleverantörer, lyckas vinna sina affärer. Eftersom vi befinner oss längre ner i värdekedjan har vi begränsade möjligheter att påverka utgången. När våra kunder förlorar affärer eller när dessa skjuts upp, påverkar det oss direkt och våra affärer uteblir också. Vi har dock fortfarande affärer som vi hoppas kommer att få ett positivt besked under Q4.
Partnernätverk
Vi har fortsatt utvecklingen av vårt partnernätverk, vilket ger oss möjlighet att bredda vårt erbjudande genom att inkludera fler specialistkonsulter i våra leveranser. Våra kunder efterfrågar allt oftare en kombination av specialistkompetens och helhetslösningar i arbetspaket och projekt snarare än enskilda konsulter, och genom vårt partnernätverk kan vi möta dessa behov effektivt.
Utsikter
Precis som många andra är vi konjunkturkänsliga, och vårt främsta fokus framöver ligger på att anpassa oss till den rådande marknaden. Jag är dock fortsatt övertygad om att vår nisch och kompetens kommer att spela en central roll i framtiden, särskilt när mjukvara blir en differentieringsfaktor inom fler industrier än vår kärnsektor, automotive.
Inget VD-ord i ett börsbolag är komplett utan att nämna AI. Intåget av AI är utan tvekan ett paradigmskifte, och det experimenteras friskt inom industrin. Även om produktionsredo lösningar ännu inte finns, är det bara en tidsfråga innan AI blir en självklarhet inom systemutveckling och i utvecklingen av tjänster som gör våra liv enklare. Domänkunskap kommer dock fortsatt att vara avgörande, och vår nisch och expertis inom vår domän kommer att förbli både intressant och relevant.
Vi bygger nu om och återgår till grunderna med fokus på våra kunder, våra medarbetare och ett starkt kostnadsfokus, vilket ska säkerställa vår fortsatta lönsamhet – så att vi kan fortsätta vår framgång i ytterligare 25 år och framåt.
MEDARBETARE
Antalet anställda har vid periodens utgång uppgått till 37 vilket är 7 personer färre jämfört med föregående kvartalsslut och 29 personer färre jämfört med motsvarande period föregående år.
REDOVISNINGSPRINCIPER
Koncernen tillämpar Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3).
KOMMANDE RAPPORTTILLFÄLLEN
- BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2024 – 27 FEBRUARI 2025
- DELÅRSRAPPORT Q1 2025 – 29 APRIL 2025
CERTIFIED ADVISER
Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30 / www.partnerfk.com) är bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.
Denna rapport har inte varit föremål för revisorernas granskning.
För fullständig rapport se bifogad pdf-fil.
Göteborg den 29 oktober 2024
Styrelsen för Diadrom Holding AB (Publ)
Första Långgatan 17, 413 27 Göteborg
Tel: 031-774 11 00