Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
1 APRIL – 30 JUNI 2024
· Rörelseintäkterna uppgick till 382,3 MSEK (513,0), en minskning med 25,5 procent. Exklusive valutaeffekter minskade rörelseintäkterna med 25,2 procent.
· Bruttomarginalen uppgick till 12,6 procent (21,9). Exklusive valutaeffekter och andra jämförelsestörande kostnader avseende lagerrationaliseringar och avsättning till reserv för inkurans uppgick bruttomarginalen till 23,3 procent (21,6).
· EBITA uppgick till -76,2 MSEK (1,9). Justerad EBITA rensat för kostnader avseende omstrukturering, lagerrationaliseringar och avsättning till reserv för inkurans om 56,3 MSEK uppgick till -19,9 MSEK (6,0). Exklusive valutaeffekter uppgick justerad EBITA till -19,0 (3,1).
· Periodens resultat uppgick till -69,4 MSEK (-4,6). Resultat per aktie minskade till -2,47 kr (-0,19).
· Omsättningen från egna märkesvaror (EMV) för hela DistIT-koncernen uppgick till 112,8 MSEK (137,4) och motsvarade en andel av rörelseintäkterna om 29,5 procent (26,8).
· Likvida medel uppgick till 30,4 MSEK (30,2 MSEK per den sista december 2023) samt 8,2 MSEK i outnyttjade checkräkningskrediter (15,4 MSEK per den sista december 2023). Räntebärande nettoskuld, inklusive leasingskuld, uppgick till 332,7 MSEK (336,9 MSEK per den sista december 2023).
1 JANUARI – 30 JUNI 2024
· Rörelseintäkterna minskade med 286,3 MSEK, eller 25,4 procent, till 839,8 MSEK (1 126,0). Exklusive valutaeffekter minskade rörelse-intäkterna med 25,3 procent.
· Bruttomarginalen uppgick till 17,5 procent (19,3). Exklusive valutaeffekter och andra jämförelsestörande kostnader avseende lagerrationaliseringar och avsättning till reserv för inkurans uppgick bruttomarginalen till 23,1 procent (19,1).
· EBITA uppgick till -92,5 MSEK (-21,1). Justerad EBITA rensat för kostnader avseende omstrukturering, lagerrationaliseringar och avsättning till reserv för inkurans om 56,3 MSEK uppgick till -36,2 MSEK. Exklusive valutaeffekter uppgick justerad EBITA till -29,3 MSEK (-20,6).
· Periodens resultat minskade till -93,1 MSEK (-32,6) och resultatet per aktie före utspädning minskade till -3,32 kr (-1,69).
· Omsättning från egna märkesvaror (EMV) för hela DistIT-koncernen minskade till 233,1 MSEK (297,2), motsvarande en minskning med 24,9 procent och uppgick till en andel av rörelseintäkter om 27,8 procent (26,4).
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET 2024
· En ny strategi för Aurdel presenterades med ett smalare och mer lönsamt erbjudande, se pressmeddelande 18 april 2024.
· Elsäkerhetsverket beslutade att åtgärder inte behöver genomföras på redan installerade laddboxar av modellerna Easee Home och Easee Charge, se pressmeddelande 26 april 2024.
· På årsstämman den 30 april valdes Jonas Rydell till ny ledamot i styrelsen och ersatte Stefan Charette som avböjt omval. Anders Bladh valdes till ordförande.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG
· Resterande del av likviden för försäljningen av Sominis, 11,5 MSEK, betalades av köparen i förtid vilket innebär att full likvid erlagts för aktierna i bolaget.
VD HAR ORDET
STRUKTURELLA FÖRÄNDRINGAR
DistITs ändrade strategi från expansion till konsolidering av gruppen och koncentration på ökad lönsamhet har fortsatt under Q2 perioden.
Försäljningen av Sominis som påbörjades under Q4 2023 avslutades i april. Sominis exkluderas från bokslutet från och med kvartal två. Aurdel är i full gång med sin konsolidering av verksamheten till ett lägre antal externa märkesvaror till högre marginaler och därmed också lägre kostnader. Godkännandet av Easee facility laddare i juni ger EFUEL möjlighet att börja återta förlorade marknadsandelar under andra halvan av året.
FINANSIELL UTVECKLING I KVARTALET
Under kvartalet har vi sett en fortsatt negativ försäljningsutveckling jämfört med 2023. DistIT omsatte 382,3 MSEK, en nedgång med 25,5 procent som främst är hänförlig till Aurdel och EFUEL men även till försäljningen av Sominis.
Bruttomarginalen för koncernen, 12,6 procent (21,9), var starkt påverkad av kostnader inom Aurdel avseende den pågående strategiska omställningen med utförsäljning av produkter vi nu upphör att sälja. Utan dessa kostnader hade bruttomarginalen blivit 23,3 procent. Koncernens EBITA för andra kvartalet blev -76,2 MSEK, negativt påverkat av kostnader för omstruktureringen med 56,3 MSEK.
Det pågående arbetet med sortimentsrationaliseringar har haft en gynnsam effekt på lagervärdet och genererade ett starkt kassaflöde från förändringen av rörelsekapitalet.
Den strategiska översynen av koncernen fortsätter och ytterligare rationaliseringar kan komma att bli aktuella för att stärka lönsamheten och balansräkningen framöver.
AURDEL
Omsättningen för Aurdel blev 252,6 MSEK (323,3), en nedgång med 21,8 procent. Bruttomarginalen uppgick till 8,9 procent, påverkad av kostnader för den strategiska omställningen med 36,2 MSEK. Utan dessa poster hade marginal blivit 24,9 procent (24,0). EBIT uppgick till -62,7 MSEK och påverkades även av omkostnadsreserveringar på 14,4 MSEK. Rensat förkvartalets reserveringar, 50,6 MSEK, uppgick EBIT till -12,1 MSEK.
Varken B2B eller B2C marknaden visar någon förbättring. Fler och fler detaljhandlare har försäljningsproblem och drar i svångremmen. En del av försäljningsminskningen kommer från att vi börjat minska beställningar på de Externa Märkesvarorna vi skall avveckla vilket gör att vi inte alltid kan leverera det kunderna är vana att hitta hos oss. Parallellt så säljer vi en större del av våra Egna Varumärken viket ger en marginalförbättring samtidigt sker även utförsäljningar till lägre marginaler av de artiklar vi ej kommer att behålla lager. Totalt har lagret minskat med 77 MSEK (-21 %) sedan utgången av Q1.
Nya Aurdel är nu under uppstart, viket berör alla delar av bolaget:
Sortiment – vi prioriterar våra Egna Varumärken (EVM) med hög marginal och behåller enbart de Externa Varumärken (ExtVM) som kompletterar våra EVM och/eller har en bra marginal. En succesiv avveckling av ca 225, 75 %, av våra ExtVM har påbörjats i Q2 och kommer pågå under hela hösten (i vissa fall även in i 2025). Beroende på Varumärke, lager och marginal krävs en mix av olika aktiviteter för att minska negativa konsekvenser hos våra kunder och minimera de kostnader (mest utförsäljningar) som följer med en avveckling.
Medarbetare – en knapp tredjedel av våra medarbetare, alla länder inkluderade, 47 av 151 anställda, har tyvärr fått lämna oss på grund av arbetsbrist.
Medarbetare, forts. Majoriteten har slutat arbeta sista juni medan ett antal fortsätter ytterligare under några månader. Detta har möjliggjorts av produktrationaliseringen med målsättning att bli mer kostnadseffektiva i det dagliga arbetet.
Kostnader – ett mindre och mer optimerat sortiment öppnar möjligheter till kostnadsförbättringar. Våra största kontrakt och övriga omkostnader ses över och omförhandlas under Q3.
Detta är slutetappen på det arbete som började för nästan 5 år sedan med sammanslagning av Deltaco och Aurora (organisationerna, sortimenten, lagren, de legala enheterna) och systembyte med införandet av ett ERP system och ett Online system för alla länder. Vår målsättning är att tillsammans med våra kunder optimera användandet av vår nya set-upp för att förstärka vår service, fortsätta vara snabba och pålitliga och därmed också bli lönsamma igen.
EFUEL
Omsättningen för EFUEL uppgick till 21,4 MSEK (25,2). Laddbox-marknaden är fortsatt svag med en nedgång på ca 40 procent så vår marknadsandel har stärkts någon, om än i en svag marknad. Med lanseringen av Easee Core i juni 2024 tillsammans med ett breddat sortiment av laddare och fokus på tillbehör kan EFUEL nu fokusera på att fortsätta vinna tillbaka marknadsandelar.
SEPTON
Omsättningen minskade med 6,9 procent till 108,3 MSEK. Marknaden är fortsatt delvis avvaktande vilket primärt har påverkat våra affärsområden Consumer HiFi, Tight AV och PRO AV negativt. LiteNordic har utvecklats i linje med förra året. Septon som helhet avslutade Q2 starkt och vi går in i Q3 med en stark orderbok. Efter några, som vanligt lugna sommarmånader, förväntar vi oss en ökad aktivitet på marknaden under Q3 och Q4.
HÅLLBARHET
Implementeringen av koncernens hållbarhetsstrategi fortgår som en integrerad del av affären där kommersiella faktorer är i linje med hållbarhetsmålen hos bolagets kunder. Bolaget ser ökade krav från kunder som en möjlighet att stärka marknadsandelen och anpassa erbjudanden på ett mer hållbart sätt.
Älvsjö, 15 augusti 2024
Per Kaufmann
CEO DistIT AB