Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Elektronisk utrustning |
Sammanfattning av kvartalet
- Doros nettoomsättning uppgick till 203,0 Mkr (198,4), en ökning med 2,3 procent.
- Bruttomarginalen landade på 40,3 procent (35,6).
- EBITDA uppgick till 12,8 Mkr (15,7), en minskning med 18,5 procent.
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 1,0 Mkr (5,3), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 0,5 procent (2,7).
- Periodens resultat efter skatt var 1,1 Mkr (4,9) och resultatet per aktie var 0,05 SEK (0,20).
- Fritt kassaflöde var 13,1 Mkr (34,9).
Sammanfattning januari-juni
- Doros nettoomsättning uppgick till 411,3 Mkr (402,9), en ökning med 2,1 procent.
- Bruttomarginalen landade på 38,0 procent (33,8).
- EBITDA uppgick till 28,0 Mkr (30,5), en minskning med 8,2 procent.
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 4,2 Mkr (8,3), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 1,0 procent (2,1).
- Periodens resultat efter skatt var 4,7 Mkr (8,3) och resultatet per aktie var 0,19 SEK (0,34).
- Fritt kassaflöde var ‑1,8 Mkr (20,7 Mkr).
VD-ord
Investering i framtiden fortsätter
Trenden med fortsatt svag utveckling inom konsumenthandeln i Europa fortsatte också under andra kvartalet 2023 och den ekonomiskt utmanande situationen ledde till minskad hushållskonsumtion av konsumentelektronik. I slutet av maj visade EU4-marknaden för seniortelefoni (Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Sverige) en värdeminskning om -12,5% jämfört med föregående år.
Utfasningen av äldre telekommunikationsnät (2G och 3G) och övergången till 4G accelererade ytterligare under det andra kvartalet. I Frankrike kommunicerade operatörerna sina tidplaner för nedstängning av 2G- och 3G-näten. Den största franska mobiloperatören planerar nu ekonomiska incitament för att få sina abonnenter att uppgradera till 4G-produkter, och detta är något som Doro drar nytta av tack vare vår starka position inom 4G-kategorin. Dock finns det fortfarande en stark efterfrågan på 2G-produkter på vissa av våra marknader, särskilt i DACH-regionen. Som ett resultat härav kunde Doro upprätthålla en god försäljning av 2G-produkter på dessa marknader under kvartalet.
Trots att marknaden för seniortelefoni minskade, ökade Doros omsättning för både feature phones och smartphones jämfört med samma kvartal föregående år. Samtidigt minskade försäljningen av fastnätstelefoni och icke-Doro-produkter under kvartalet. Den totala försäljningen uppgick till SEK 203 miljoner, vilket sammantaget innebär en blygsam ökning med 2% jämfört med föregående år. Vår bruttomarginal förbättrades avsevärt och nådde 40%, tack vare en fördelaktig produktmix, en stabil USD-kurs och positiv utveckling av våra fraktkostnader.
Att hålla nere lagerkostnaderna var också en prioritet under detta kvartal, och vi lyckades sänka vårt lagervärde med 35 miljoner jämfört med samma kvartal föregående år. Detta är särskilt viktigt nu med övergången från 2G och 3G till 4G samtidigt som vi fortsätter att optimera vår produktportfölj.
I enlighet med vår strategi att bredda vårt sortiment samtidigt som vi bibehåller vår ledande position inom seniortelefoni, fortsatte vi att investera i framtiden genom att anställa mer personal inom produktledning och produktutveckling. Samtidigt fortsatte vi också arbetet med kanalstrategi och marknadsföring vad gäller våra nya innovationsprodukter. När det gäller marknadsaktiviteter deltog vi i flera stora kundevent och mässor under kvartalet. Vi är särskilt stolta över att i Frankrike fått ett pris för vår Doro Smartklocka från landets största seniortidning.
Under kvartalet fortsatte vi med våra nya försäljningsaktiviteter, inklusive implementeringen av "end-cap"-lösningar i Norden och Storbritannien samt Irland, och nu står Tyskland näst på tur. Vi har också investerat i utbildningar och workshops för externa sälj- och merchandising-team, som kommer att besöka våra viktigaste kunders butiker under andra halvan av året. Detta är särskilt viktigt eftersom seniorer fortfarande i stor utsträckning handlar i fysiska butiker och föredrar traditionell butiksshopping.
Direkt-till-konsument-verksamheten fortsätter att vara en av våra viktigaste strategiska prioriteringar, och tack vare vårt förstärkta e-handelsteam ökar vi nu användningen av digital marknadsföring och försäljning i snabb takt. Detta ger oss också en snabbare och mer direkt kommunikation med konsumenterna. Under kvartalet har vi därför också investerat i en djupgående externanalys av våra nuvarande kunskaper, verktyg och plattformar inom den digitala sfären. Detta ger oss större klarhet kring hur vi kan växa snabbare inom online-kanalerna i framtiden.
Vårt fokus på seniorerna, våra slutanvändare, fortsatte också under andra kvartalet med konsument-forskning och prototyping. Vi har dessutom arbetat med att förbättra våra processer och kund-återkoppling för att säkerställa att vi får en utökad förståelse för seniorernas behov och utmaningar.
Alla dessa investeringar för framtiden återspeglas i ökade rörelsekostnader, vilket resulterar i ett blygsamt rörelseresultat (EBIT) om 1,0 miljoner SEK för kvartalet.
Slutligen har vi ökat vårt fokus på våra värderingar: Trust, Ease and Care. Vi har aktivt börjat arbeta över hela organisationen för att säkerställa att dessa värderingar genomsyrar allt vi gör, både internt och externt gentemot kunder, slutkonsumenter och partners. Vi tror starkt att dessa värderingar utgör grunden för att utveckla rätt produkter för våra seniorer för framtiden.
Jörgen Nilsson, VD och koncernchef