Tisdag 26 November | 06:42:57 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-11-04 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-17 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-14 - Årsstämma
2025-05-06 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-18 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-24 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-10 - X-dag ordinarie utdelning EMBELL 0.00 SEK
2024-05-08 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-21 - Bokslutskommuniké 2023
2023-12-01 - Extra Bolagsstämma 2024
2023-10-25 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-19 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-02 - X-dag ordinarie utdelning EMBELL 0.80 SEK
2023-04-28 - Årsstämma
2023-04-27 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-21 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-04 - X-dag ordinarie utdelning EMBELL 0.80 SEK
2022-05-03 - Årsstämma
2022-04-29 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-03-03 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-25 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-23 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-20 - Kvartalsrapport 2021-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Embellence Group är verksamt inom detaljhandelsbranschen. Bolaget förvärvar, äger och utvecklar varumärken inom tapet, textilier, mattor och övrig heminredning. Utbudet är brett och inkluderar exempelvis varumärken som Cole & Son, Wall & decò, Boråstapeter, Perswall och Pappelina. Kunderna är huvudsakligen privata aktörer runtom den globala marknaden. Störst närvaro återfinns inom Skandinavien och Storbritannien. Bolaget har sitt huvudkontor i Borås.
2024-05-21 09:50:00

På dagens kapitalmarknadsdag i Stockholm presenterar Embellence Group en uppdaterad tillväxtstrategi och reviderat försäljningsmål.

En strategi fokuserad på lönsam organisk tillväxt för koncernens starka varumärken
Embellence Groups ledning och styrelse har beslutat att koncernens fortsatta tillväxtfokus ska ligga på lönsam organisk försäljningstillväxt för de fem starka inredningsvarumärkena i företagets portfölj.

Varumärkena Boråstapeter, Cole & Son och Wall&Decò är alla ledande varumärken på den europeiska premiumtapetmarknaden, och med en växande försäljning även globalt. Varumärket Pappelina har en stark nischposition inom premiummattor och Artscape är en ledande aktör inom dekorativa fönsterfilmer i Nordamerika.

“Vår ambition är att vara en ledande aktör inom inredning med fokus på premiumvarumärken inom tapet, kompletterat med andra färg- och mönsterdrivna inredningsprodukter som textilier och mattor. Vi är övertygade om att vår decentraliserade arbetsmodell och stora fokus på att säkerställa en långsiktigt framgångsrik utveckling för varje enskilt varumärke samtidigt som vi respekterar deras identitet och självständighet, är en vinnande formel. Detta uppnås bäst genom att varumärkena äger ansvaret för att designa och marknadsföra sina respektive högkvalitativa inredningsprodukter, samtidigt som vi utnyttjar koncerngemensamma synergier relaterade till bland annat inköp, tillverkning, IT-kompetens och andra skalfördelar”, säger Olle Svensk, VD.

“Vi tror att miljöer påverkar våra tankar och känslor, oavsett om vi är hemma, på jobbet eller på språng. Inom Embellence Group strävar vi efter att förbättra omgivningen genom designens kraft. Med vår långa historia av att skapa designikoner och vår kompetens inom framtida vinnande design är vi övertygade om att vi kan skapa värde och vinna marknadsandelar på marknaden för premiuminredning kännetecknad av hög kvalitet och mönster, och med fokus på tapeter”, fortsätter Olle Svensk.

Uppdaterade långsiktiga finansiella mål
I samband med listningen av Embellence Groups aktie i mars 2021 kommunicerade koncernen ett försäljningsmål som inkluderade betydande förvärvsaktiviteter.

"Även om starka förvärv med en tydlig strategisk koppling till vår premiumpositionering inom mönsterbaserad inredning fortfarande utgör ett logiskt sätt för oss att växa Embellence Group, är vi övertygade om att det är än mer värdeskapande att ha huvudfokus på att driva lönsam tillväxt av de stora varumärken vi redan äger. Vi ser det därför som logiskt att kommunicera ett nytt försäljningsmål baserat enbart på organisk tillväxt och istället se möjliga M&A som något som läggs ovanpå. För att bättre kunna följa varumärkenas utveckling har vi även valt att se över och uppdatera vår finansiella rapportering”, säger Magnus Welander, styrelseordförande sedan december 2023.

“Vi har därför beslutat att uppdatera försäljningsmålet till 1 miljard SEK till 2028. EBITA-marginalmålet på >15%, utdelningsmålet på 30-50% i förhållande till nettoresultatet och skuldsättningsmålet på <2,5x EBITDA behålls oförändrade.”

Försäljningstillväxt
1 miljard SEK till 2028
(Observera att målet ska uppnås genom organisk tillväxt, medan det tidigare målet på 1,2 miljarder SEK till 2025 inkluderade en aggressiv förvärvsagenda)

EBITA-marginal
15% EBITA-marginal (samma som tidigare)

Utdelning
30-50% ordinarie utdelning, i förhållande till nettoresultatet (samma som tidigare)

Skuldsättning
<2,5x EBITDA, även om en tillfällig ökning kan inträffa i samband med förvärv. (samma som tidigare)

Nya långsiktiga hållbarhetsmål kommer att kommuniceras våren 2025
Embellence Group kommer att fortsätta det långsiktiga hållbarhetsarbete som länge varit en integrerad del av koncernens dagliga verksamhet. Nya ambitiösa långsiktiga hållbarhetsmål kommer att presenteras senast i april 2025.

“En långsiktigt både hållbar och lönsam organisk tillväxt kommer att vara vårt största fokus”, säger Olle Svensk. “Vi är övertygade om att denna strategin är rätt för Embellence Group både när det gäller att fånga positiva marknadstrender och bättre utnyttja vår egen förmåga att öka marknadsandelarna”, fortsätter Olle Svensk.

En mer detaljerad presentation är tillgänglig på koncernens webbplats www.embellencegroup.com, eller följ länken här: https://www.embellencegroup.se/media/xn3ckbjp/embellence-cmd-240521.pdf