Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Large Cap Stockholm |
Sektor | Sällanköp |
Industri | Gaming |
FÖRSTA KVARTALET, APRIL-JUNI 2024 (JÄMFÖRT MED APRIL-JUNI 2023)
- Nettoomsättningen minskade med -24 % (-23 % organisk tillväxt) till 7 933 MSEK (10 450). Omsättningen per rörelsesegment:
- PC/Console Games: minskade med -34 % till 2 656 MSEK (3 996).
- Mobile Games: minskade med -3 % till 1 389 MSEK (1 438).
- Tabletop Games: minskade med -5 % till 3 039 MSEK (3 184).
- Entertainment & Services: minskade med -54 % till 848 MSEK (1 832).
- EBIT uppgick till -1 440 MSEK (421), en EBIT-marginal om -18 % (4 %). Justerat EBIT minskade med -51 % till 828 MSEK (1 673), vilket motsvarar en Justerad EBIT-marginal om 10 % (16 %).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -177 MSEK (1 359). Nettoinvesteringar i immateriella tillgångar uppgick till -1 051 MSEK (-1 911). Fritt kassaflöde efter förändring i rörelsekapital uppgick till 47 MSEK (-599).
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till -1,80 SEK (1,99) och efter utspädning till -1,80 SEK (1,99). Justerat resultat per aktie uppgick till 0,00 SEK (1,33). Justerat resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,00 SEK (1,23).
Nyckeltal koncernen | Apr-jun 2024 | Apr-jun 2023 | Apr 2023- mar 2024 |
Nettoomsättning, MSEK | 7 933 | 10 450 | 42 206 |
EBIT1), MSEK | -1 440 | 421 | -20 519 |
EBIT-marginal | -18 % | 4 % | -49 % |
Justerat EBIT, MSEK | 828 | 1 673 | 7 063 |
Justerad EBIT-marginal | 10 % | 16 % | 17 % |
Kassaflöde från den löpande verksamheten, MSEK | -177 | 1 359 | 7 888 |
Nettoinvesteringar i immateriella tillgångar, MSEK | 1 051 | 1 911 | 7 009 |
Nettoomsättningstillväxt | -24 % | 47 % | 12 % |
Totalt antal pågående spelutvecklingsprojekt | 127 | 215 | 141 |
Totalt antal spelutvecklare | 6 659 | 11 356 | 7 699 |
Totalt antal sysselsatta | 10 844 | 16 605 | 12 069 |
[1] EBIT motsvarar Rörelseresultat i Koncernens rapport över resultat.
I denna rapport avser samtliga jämförelsetal inom parentes motsvarande period föregående år, om inte annat anges.
KOMMENTARER FRÅN VD:
VÄSENTLIG FÖRBÄTTRING AV FRITT KASSAFLÖDE OCH MINSKAD NETTOSKULD
Vi inledde helåret 2024/25 i linje med ledningens förväntningar och ökade lönsamheten på årsbasis i både Mobile- och Tabletop segmenten. Som väntat var utvecklingen inom PC/Console Games och Entertainment & Services svagare jämfört med föregående år på grund av färre lanseringar.
Nettoomsättningen uppgick till 7,9 miljarder SEK i kvartalet, justerad EBIT uppgick till 0,8 miljarder SEK och fritt kassaflöde ökade med 0,7 miljarder SEK jämfört med motsvarande period föregående år. För första gången någonsin översteg det fria kassaflödet 2 miljarder SEK på rullande 12-månadersbasis. Exklusive de avyttrade tillgångarna från Saber Interactive och Gearbox Entertainment, uppgick proforma EBITDAC till över 5,9 miljarder SEK.
Transformationen av vår verksamhet inom PC/Console fortsätter, och vår pipeline av spel ser solid ut. Vi räknar fortfarande med att lansera färdigställda spel till ett värde av 3,9 miljarder SEK under räkenskapsåret. Vårt mycket efterlängtade spel Kingdom Come: Deliverance II är nu bekräftat för global lansering den 11 februari 2025.
Processen att omvandlas till tre fristående noterade bolag fortskrider enligt plan. Asmodee kommer att hålla en kapitalmarknadsdag under det tredje kvartalet av innevarande räkenskapsår, inför dess avknoppning.
Under kvartalet minskade Embracers nettoomsättning med -24 % på årsbasis till 7,9 miljarder SEK (motsvarande en organisk tillväxt på -23 %), i linje med ledningens förväntningar. Den negativa tillväxten jämfört med föregående år beror främst på en utmanande jämförelseperiod och få nya lanseringar inom PC/Console Games och Entertainment & Services. Justerat EBIT uppgick till cirka 0,8 miljarder SEK. Fritt kassaflöde var positivt trots färre nya lanseringar och gynnades av lägre capex.
Vi är trygga med vår pipeline för räkenskapsåret och räknar fortfarande med att investeringar i spelutveckling för året kommer att uppgå till cirka 3,9 miljarder SEK. Våra team är engagerade för att skapa och leverera ännu bättre spel. Vårt efterlängtade spel Kingdom Come: Deliverance II är nu bekräftat för global lansering den 11 februari 2025, vilket vi tror möjliggör finjusteringar och ett bättre lanseringsfönster. Vi ser mycket fram emot Gamescom nästa vecka för att berätta mer om detta spel och andra titlar.
Under andra kvartalet förväntar vi oss en solid ökning av Justerat EBIT på årsbasis för Tabletop Games och en i stort sett stabil utveckling för Mobile Games. Det Justerade EBIT-bidraget från PC/Console Games och Entertainment & Services väntas vara förhållandevis begränsat även om det förväntas bli en förbättring jämfört med första kvartalet. Under andra kvartalet har PC/Console Games följande lanseringar med bekräftade lanseringsdatum: Disney Epic Mickey: Rebrushed, Monster Jam Showdown, den fulla lanseringen av Satisfactory (för närvarande Early Access), samt ytterligare innehåll för Remnant II.
EN SOLID GRUND FÖR BÄTTRE STRATEGISKT GENOMFÖRANDE
Det är redan tydligt att vi är på väg mot en betydande nettoskuldminskning, drivet av förbättrat fritt kassaflöde och avyttringar. På rullande 12-månader uppgick det fria kassaflödet, för första gången, till över 2 miljarder SEK. Capex har minskat betydligt på årsbasis med en minskning från cirka 2,0 miljarder SEK för ett år sedan till 1,1 miljarder SEK i kvartalet. EBITDAC på rullande 12 månader förbättrades från cirka 3,0 miljarder SEK till cirka 4,1 miljarder SEK på årsbasis. Exklusive de avyttrade tillgångarna från Saber Interactive och Gearbox Entertainment förbättrades EBITDAC från 4,1 miljarder SEK till 5,9 miljarder SEK. Dessutom har vi sänkt vår nettoskuld avsevärt. Under första kvartalet använde vi nettolikviden från avyttringen av Gearbox Entertainment till att minska skulden.
I juli 2024 stärkte vi vår finansiella ställning ytterligare genom att säkra en ny revolverande kreditfacilitet på 600 miljoner EUR med förbättrade villkor, som ersatte Embracers återstående revolverande kreditfacilitet. Vi ingick även avtal med Svensk Exportkredit om ett bilateralt lån på 500 MSEK. Vi förväntar oss inflöde från avyttringen av tillgångar från Saber Interactive i september 2024 och före den 31 december 2024. Från och med det första kvartalet uppgick vår proforma- nettoskuld, exklusive den skuld som är avgränsad till Asmodee, till under 3 miljarder SEK, och vi förväntar oss ett solitt fritt kassaflöde under de kommande 12 månaderna.
MOBILE OCH TABLETOP DRIVER RESULTAT I Q1
På grund av få betydelsefulla nya lanseringar i kvartalet och en utmanande jämförelseperiod som inkluderade den framgångsrika lanseringen av Dead Island 2, uppgick den organiska tillväxten till -30 % inom PC/ Console Games under kvartalet. Exklusive lanseringen av Dead Island 2 under jämförelsekvartalet var den organiska tillväxten 15 % i Q1. Den Justerade EBIT- marginalen på 5 % påverkas av avskrivningar på lanseringar som haft låg avkastning under de senaste 24 månaderna. Det nya innehållet som släpptes för Deep Rock Galactic, Remnant II och Dead Island 2 presterade väl i linje med ledningens förväntningar.
Vi har en tydlig plan för att förbättra lönsamheten inom PC/Console Games. För det första fokuseras våra resurser i allt högre grad på våra egna och kontrollerade varumärken, som typiskt sett har högre lönsamhet. För det andra förväntar vi oss att vår uppdaterade kapitalallokeringsprocess, med förbättrade standarder för nya och fortsatta investeringar, kommer att förbättra avkastningen på nya lanseringar under detta och nästa år. Detta eftersom vår pipeline alltmer består av spel medhögre kvalitet. Lägre och mer fokuserade capex-investeringar kommer att positivt påverka EBITDAC och generering av fria kassaflöden och successivt även våra vinstmarginaler. För det tredje kommer vi att fortsätta att göra förbättringar som en del av vår ordinarie verksamhet för att ytterligare öka lönsamhet, operativ effektivitet och kapitalallokering. Vi är fortfarande entusiastiska över vår PC/Console-pipeline, och en stark exekvering av våra spelsläpp är nyckeln till att skapa starkare marginaler. Våra studios och kreativa talanger är ledande och våra långsiktiga utsikter är ljusa.
Rörelsesegmentet Mobile Games hade ytterligare ett starkt kvartal där Justerat EBIT ökade med 20 % på årsbasis till 518 MSEK. Den Justerade EBIT-marginalen uppgick till 37 %, återigen med bättre lönsamhet än väntat. Det drevs av en produktmixförskjutning, lägre UAC-kostnader och optimering av balansen mellan nuvarande och framtida potentiella vinster. Den organiska tillväxten uppgick till -12 % i kvartalet med en proforma-tillväxt på -8 %.
Easybrain hade en i stort sett stabil omsättnings- utveckling. DECA Games visade, som ledningen förväntade, negativ organisk tillväxt på grund av sin övergång till en produktstrategi med lägre omsättning, men med högre marginal. Förutsättningarna för att skala UAC och omsättningstillväxt förbättrades något mot slutet av kvartalet.
Inom segmentet Tabletop Games växte Adjusted EBIT med 20 % på årsbasis till cirka 250 MSEK under första kvartalet, med en markant förbättrad marginal jämfört med föregående år, med stöd av en bättre produktmix och med ett förbättrat fritt kassaflöde. Den organiska tillväxten uppgick till -3 % under kvartalet, med stöd av den framgångsrika lanseringen av Star Wars™: Unlimited, men motverkat av en svagare utveckling för distribuerade spel i delar av Europa. Star Wars: Unlimited Set 3, Twilight of the Republic, kommer att släppas under det tredje kvartalet detta räkenskapsår.
Rörelsesegmentet Entertainment & Services hade ett svagare kvartal med en organisk tillväxt som uppgick till cirka -50 % på årsbasis som ett resultat av färre nya lanseringar och produkter hos både PLAION Partner Publishing & Film och Freemode. Justerat EBIT var något negativt under kvartalet. Ett lägre Justerat EBIT på årsbasis förklaras främst av en utmanande jämförelseperiod med starkare licensintäkter.
Till jul sker lanseringen av The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim, den första anime långfilmen, som utspelar sig mer än 150 år före den ursprungliga Sagan om ringen-trilogin.
IMMATERIELLA RÄTTIGHETER I VÄRLDSKLASS
Genom vårt omfattande bibliotek av immateriella rättigheter har vi unika möjligheter att ytterligare engagera och utöka räckvidden för att nå nya spelare. Detta är särskilt tydligt med våra Sagan om ringen- och Hobbit-varumärken. Nästan två år har gått sedan Middle-earth Enterprises blev en del av koncernen, och vi har nu inlett resan som förvaltare av dessa ikoniska och ständigt aktuella varumärken.
Vi har arbetat flitigt med våra kreativa team, externa kreatörer i världsklass och våra passionerade fans för att lägga grunden och planera hur vi långsiktigt ska utveckla dessa varumärken. Som tidigare meddelats har vi inlett ett nytt långsiktigt samarbete med Warner Bros. Pictures och New Line Cinema för kommande filmprojekt, samt med Amazon Games för att skapa en expansiv MMO som utspelar sig i Midgård.
Utöver dessa stora partnerskap så använder vi vår nya kapitalallokeringsprocess för att aktivt testa flera nya spelkoncept och utforska olika möjliga spel som utspelar sig i Midgård. Ett ärligt och taktiskt förhållningssätt till att utveckla nya världar och autentiskt berättande utgör kärnan i dessa insatser. Vi anser att det är avgörande att engagera sig med communityn för att skapa upplevelser som verkligen berör.
AVKNOPPNINGSPROCESSER FORTGÅR ENLIGT PLAN, MED ASMODEE FÖRST
Processen att transformeras till tre fristående noterade bolag löper enligt plan. Detta kommer att göra det möjligt för varje bolag att fokusera på sina respektive kärnstrategier och erbjuda mer differentierade och tydliga equity stories för befintliga och nya aktieägare.
Den planerade noteringen och distributionen av aktierna i Asmodee kommer ske enligt plan under detta räkenskapsår. Noteringen och distributionen av aktierna i "Coffee Stain & Friends" planeras ske under kalenderåret 2025.
Med flera viktiga milstolpar som nåtts nyligen, kommer avknoppningen av Asmodee att ske först. För att öka synlighet kommer Asmodee att hålla en kapitalmarknadsdag under det tredje kvartalet av innevarande räkenskapsår. Hela kapitalstrukturen, inklusive både eget kapital och skulder, ses för närvarande över.
Asmodee är väl positionerat för att bygga vidare på sin strategi och fortsätta vara framgångsrikt som ett fristående bolag. På rullande 12-månadersbasis i första kvartalet genererade Asmodee en nettoomsättning på 14,7 miljarder SEK, med justerat EBIT på 2,1 miljarder SEK och EBITDAC på 2,2 miljarder SEK. Bolaget har solida vinsttillväxtutsikter, med sin starka spelportfölj och egna försäljningskanaler vilket förstärks av den framgångsrika lanseringen av det egenutvecklade kortspelet Star Wars: Unlimited, som fortfarande är mycket efterfrågat.
Vi vill återigen upprepa att vi helt har lämnat all verksamhet i Ryssland. De enda kvarvarande enheterna är vilande juridiska strukturer utan anställda, verksamhet eller tillgångar. Nedläggningen av dessa juridiska enheter är en teknisk process som kan ta lite tid, eftersom den är beroende av godkännande från svenska och lokala myndigheter.
Vi närmar oss nu ett nytt och spännande kapitel för de företag och människor som utgör Embracer Group.
Spelmarknaden förblir solid och fortsätter att visa motståndskraft. När vi fortsätter att stödja våra organisationer i deras transformation till tre fristående noterade bolag på Nasdaq Stockholm, förblir vårt fokus på att frigöra den fulla potentialen inom Embracer.
Avslutningsvis vill jag rikta mitt uppriktiga tack till alla våra teammedlemmar, aktieägare, kunder, spelare och affärspartners för deras pågående bidrag. Tillsammans är vi väl positionerade för att uppnå våra strategiska mål och driva långsiktig tillväxt. Vi lever i utmanande och oroliga tider och därför är det särskilt viktigt och uppmuntrande att våra team och spelare från hela världen fortsätter att samlas för att skapa upplevelser tillsammans, oavsett avstånd eller gränser.
15 augusti 2024, Karlstad, Värmland, Sverige
Lars Wingefors
Medgrundare och VD
För mer information, vänligen kontakta:
Arman Teimouri, Head of External Relations
Telefon: +46 793 33 05 60
E-post: arman.teimouri@embracer.com
Om Embracer Group
Embracer Group är en global koncern av kreativa och entreprenöriella företag inom PC, konsol, mobil, brädspel och andra relaterade medier. Koncernen har en omfattande spelportfölj med över 900 ägda eller kontrollerade varumärken. Embracer Group har huvudkontor i Karlstad och global närvaro genom de tio operativa koncernerna: THQ Nordic, PLAION, Coffee Stain, Amplifier Game Invest, DECA Games, Easybrain, Asmodee, Dark Horse, Freemode och Crystal Dynamics – Eidos. Koncernen har 103 interna studios och fler än 10 000 medarbetare i mer än 40 länder.
Embracer Groups aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under kortnamnet EMBRAC B.
Prenumerera på pressmeddelanden och finansiell information här.