Måndag 10 Mars | 18:39:06 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-12 07:00 Kvartalsrapport 2026-Q3
2025-11-13 07:00 Kvartalsrapport 2026-Q2
2025-09-18 N/A Årsstämma
2025-08-14 07:00 Kvartalsrapport 2026-Q1
2025-05-22 07:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-02-13 - Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-01-15 - Split EMBRAC B 6:1
2025-01-07 - Extra Bolagsstämma 2025
2024-11-14 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2024-09-20 - X-dag ordinarie utdelning EMBRAC B 0.00 SEK
2024-09-19 - Årsstämma
2024-08-15 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2024-05-23 - Bokslutskommuniké 2024
2024-02-15 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2023-11-16 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2023-09-22 - X-dag ordinarie utdelning EMBRAC B 0.00 SEK
2023-09-21 - Årsstämma
2023-08-17 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2023-05-24 - Bokslutskommuniké 2023
2023-02-16 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2022-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2022-09-22 - X-dag ordinarie utdelning EMBRAC B 0.00 SEK
2022-09-21 - Årsstämma
2022-08-18 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2022-06-27 - Extra Bolagsstämma 2023
2022-05-19 - Bokslutskommuniké 2022
2022-02-17 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-01-07 - Extra Bolagsstämma 2022
2021-11-17 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2021-09-29 - Split EMBRAC B 1:2
2021-09-17 - X-dag ordinarie utdelning EMBRAC B 0.00 SEK
2021-09-16 - Årsstämma
2021-08-23 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-08-18 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2021-05-20 - Bokslutskommuniké 2021
2021-02-18 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2020-11-18 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2020-11-16 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-09-17 - X-dag ordinarie utdelning EMBRAC B 0.00 SEK
2020-09-16 - Årsstämma
2020-08-13 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2020-05-20 - Bokslutskommuniké 2020
2020-03-11 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-11-14 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2019-10-07 - Split EMBRAC B 1:3
2019-09-18 - X-dag ordinarie utdelning EMBRAC B 0.00 SEK
2019-09-17 - Årsstämma
2019-08-14 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2019-05-22 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2019-02-13 - Bokslutskommuniké 2019
2018-11-14 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2018-08-15 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2018-05-17 - X-dag ordinarie utdelning EMBRAC B 0.00 SEK
2018-05-16 - Årsstämma
2018-05-16 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2018-02-14 - Bokslutskommuniké 2018
2017-11-14 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2017-08-15 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2017-05-17 - X-dag ordinarie utdelning EMBRAC B 0.00 SEK
2017-05-16 - Årsstämma
2017-05-16 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2017-02-15 - Bokslutskommuniké 2017

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorSällanköp
IndustriGaming
Embracer Group är en global koncern med verksamheter inom PC/konsol- och mobilspel, samt andra relaterade medier. Koncernen har en omfattande spelportfölj och bedriver utveckling både genom interna studios och i samarbete med externa utvecklare. Bolaget har sitt huvudkontor i Karlstad och en global närvaro genom sina operativa koncerner.
2025-02-13 07:00:00

TREDJE KVARTALET, OKTOBER - DECEMBER 2024 (JÄMFÖRT MED OKTOBER-DECEMBER 2023)

  • Under tredje kvartalet för räkenskapsåret 2024/25 har Embracer Group omklassificerat Asmodee Group (segmentet Tabletop Games) till tillgångar som innehas för distribution och avvecklad verksamhet som en följd av Asmodees listning på Nasdaq den 7 februari 2025. Mer information lämnas i not 6 i denna rapport.
  • Nettoomsättningen minskade med -3 % (7 % organisk tillväxt) till 7 364 MSEK (7 625). Omsättningen per rörelsesegment:
    • PC/Console Games: minskade med -23 % till 2 603 MSEK (3 379).
    • Mobile Games: ökade med 2 % till 1 669 MSEK (1 642).
    • Entertainment & Services: ökning med 19 % till 3 093 MSEK (2 604).
  • EBIT1) uppgick till 638 MSEK (-305), en EBIT-marginal om 9 % (-4 %). Justerat EBIT minskade med -11 % till 1 175 MSEK (1 318), vilket motsvarar en Justerad EBIT-marginal om 16 % (17 %).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 712 MSEK (1 719). Nettoinvesteringar i immateriella tillgångar uppgick till -891 MSEK (-1 625). Fritt kassaflöde efter förändring i rörelsekapital uppgick till 907 MSEK (260).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,77 SEK (-1,48) och efter utspädning till 0,77 SEK (-1,48). Justerat resultat per aktie uppgick till 0,99 SEK (-0,18). Justerat resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,97 SEK (-0,18).
  • Nettoomsättningen från avvecklad verksamhet uppgick till 4 930 MSEK, Justerat EBIT uppgick till 948 MSEK och Fritt kassaflödet uppgick till 786 MSEK.

NIO MÅNADER, APRIL-DECEMBER 2024 (JÄMFÖRT MED APRIL-DECEMBER 2023)

  • Nettoomsättningen minskade med -22 % (15) % organisk tillväxt) till 16 984 MSEK (21 651). Omsättningen per rörelsesegment:
    • PC/Console Games: minskning med -35 % till 7 381 MSEK (11 284).
    • Mobile Games: minskning med -3 % till 4 415 MSEK (4 550).
    • Entertainment & Services: minskade med -11 % till 5 188 MSEK (5 818).
  • EBIT1) uppgick till -787 MSEK (-1 056), en EBIT-marginal om -5 % (-5 %). Justerat EBIT minskade med -42 % till 2 267 MSEK (3 938), vilket motsvarar en Justerad EBIT-marginal om 13 % (18 %).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 821 MSEK (4 615). Nettoinvesteringar i immateriella tillgångar uppgick till -2 784 MSEK (-5 350). Fritt kassaflöde efter förändring i rörelsekapital uppgick till 395 MSEK (-547).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -1,10 SEK (-1,08) och efter utspädning till -1,10 SEK (-1,08). Justerat resultat per aktie uppgick till 1,02 SEK (1,28). Justerat resultat per aktie efter utspädning var 1,00 SEK (1,19).
Nyckeltal koncernenOkt-dec 2024Okt-dec 2023Apr-dec 2024Apr-dec 2023Apr 2023-mar 2024
Nettoomsättning, MSEK7 3647 62516 98421 65127 409
EBIT1), MSEK638-305-787-1 056-14 400
EBIT-marginal9 %-4 %-5 %-5 %-53 %
Justerat EBIT, MSEK1 1751 3182 2673 9384 984
Justerad EBIT-marginal16 %17 %13 %18 %18 %
Kassaflöde från den löpande verksamheten, MSEK1 7121 7191 8214 6155 694
Nettoinvesteringar i immateriella tillgångar, MSEK8911 6252 7845 3506 811
Nettoomsättningstillväxt-3 %4 %-22 %21 %-27 %
Totalt antal pågående spelutvecklingsprojekt118179118179141
Totalt antal spelutvecklare5 7579 8965 7579 8967 383
Totalt antal sysselsatta7 87312 6957 87312 6959 692

1) EBIT motsvarar Rörelseresultat i Koncernens rapport över resultat.
I denna rapport avser samtliga jämförelsetal inom parentes motsvarande period föregående år, om inte annat anges.

KOMMENTARER FRÅN VD:
BETRYGGANDE Q3-RESULTAT OCH EN STARK GRUND FÖR FRAMTIDA VÄRDESKAPANDE
Under Q3 uppgick nettoomsättningen till 7,4 miljarder SEK, med ett justerat EBIT på 1,2 miljarder SEK och ett fritt kassaflöde på 0,9 miljarder SEK. Avknoppningen av Asmodee har framgångsrikt genomförts och det separat listade bolaget handlas nu på Nasdaq Stockholm. Med en nettokassaposition på proformabasis om cirka 5 miljarder SEK per Q3 intensifierar vi vårt arbete för att optimera fördelningen av bolag och tillgångar, som del av vår nästa avknoppning. Målet är att maximera operativ effektivitet och frigöra värden. Vi är mycket stolta över de team som varit involverade i den framgångsrika lanseringen av Kingdom Come: Deliverance II, som hittills har överträffat våra förväntningar avsevärt.

Under kvartalet uppgick Embracers organiska tillväxt för kvarvarande verksamhet (dvs. exklusive Asmodee) till 7 %, med en nettoomsättning på 7,4 miljarder SEK. På årsbasis var justerad EBIT stabil på 1,2 miljarder SEK, med ett avsevärt förbättrat fritt kassaflöde på 0,9 miljarder SEK från kvarvarande verksamhet. Lönsamheten stärktes av en relativ stabil och uthållig utveckling inom PC/Console Games, trots ett begränsat antal nya lanseringar under kvartalet. Den organiska tillväxten drevs av Entertainment & Services samt en förbättrad organisk tillväxttrend för Mobile.

FRAMGÅNGSRIK LANSERING AV KINGDOM COME: DELIVERANCE II
Kingdom Come: Deliverance II, det medeltida rollspel som släpptes för drygt en vecka sedan, har haft en stark inledning – inte bara vad gäller mottagandet från spelare och kritiker utan även spelets prestation. Detta är ett resultat av det engagemang och hårda arbete som vår utvecklingsstudio, Warhorse Studios, och vår utgivare, Deep Silver, har lagt ner. Spelet sålde över 1 miljon exemplar under de första 24 timmarna och närmar sig snabbt 2 miljoner, med en särskilt stark utveckling på Steam, med över 250 000 samtidiga spelare vid toppnotering. Det är vår starka övertygelse att spelet kommer att fortsätta generera betydande intäkter under de kommande åren, vilket understryker kvaliteten, immersion och dragningskraften hos Kingdom Come: Deliverance II. Warhorse Studios har en tydlig plan för uppdateringar och nytt innehåll under de kommande 12 månaderna, vilket säkerställer en engagerande och ständigt utvecklande upplevelse för communityt.

Under Q4 förväntar vi oss ett högre justerat EBIT på årsbasis inom PC/Console, främst drivet av lanseringen av Kingdom Come: Deliverance II samt Killing Floor 3, som släpps sent i kvartalet. Kvartalet förväntas se en något negativt påverkan från Hyper Light Breaker, som släpptes i early access på PC i början av Q4. Värdet av färdigställd spelutveckling inom PC/Console förväntas uppgå till cirka 2,75 miljarder SEK under räkenskapsåret 2024/25, varav 1,4 miljarder SEK i det fjärde kvartalet. Inom Mobile förväntar vi oss ett begränsat bidrag till justerat EBIT till följd av omfattande investeringar i användarförvärv. Inom Entertainment & Services räknar vi med ett begränsat bidrag till justerat EBIT, eftersom inga större produktlanseringar är planerade i ett säsongsmässigt svagare kvartal.

Vi är entusiastiska över vår framtid och vår nuvarande spelpipeline, som vi anser är en av de mest välinvesterade i branschen. För närvarande arbetar över 5 000 spelutvecklare med våra kommande titlar. För de kommande tre räkenskapsåren, 2025/26, 2026/27 och 2027/28, har vi för närvarande tio AAA- spel under utveckling, varav åtta utvecklas av interna studios och två av externa studios. Denna siffra inkluderar inte de lanseringar som sker i innevarande kvartal eller projekt som finansieras av tredje part. Samtidigt vill vi vara tydliga med att det finns utrymme ge mer tid för utveckling om det bedöms nödvändigt för att optimera både kvalitet och avkastning på investering, som vi gjorde för både Dead Island 2 och Kingdom Come: Deliverance II.

Under räkenskapsåret 2025/26 har vi för närvarande två AAA-spel planerade för lansering mot slutet av året. Utöver detta har vi ett antal spännande mellanstora lanseringar planerade, däribland Gothic 1 Remake, REANIMAL, Fellowship, Deep Rock Galactic: Rogue Core, Titan Quest II, Screamer, Echoes of the End (arbetsnamn),Tides of Tomorrow, Satisfactory (konsol) och den fullständiga lanseringen av Wreckfest 2. Därtill har vi ett liknande antal mellanstora spel som ännu inte har tillkännagivits.

FÖRBÄTTRAD PC-/CONSOLE-PRESTATION OCH MOBIL TILLVÄXT
Inom segmentet PC/Console Games uppgick den organiska tillväxten till -1 %, med begränsade nya lanseringar under kvartalet samt i föregående kvartal. Justerad EBIT ökade med 17 % på årsbasis i Q3. Den justerade EBIT-marginalen förbättrades till 21 %, drivet av stark exekvering inom flera av våra nyckelverksamheter. Kvartalets resultat gynnades av lönsamma externa utvecklingsprojekt, ett antal prenumerationsavtal – främst relaterade till Goat Simulator-serien och Dead Island 2 – samt en stark katalogförsäljning under högsäsongen. De avyttrade bolagen Saber och Gearbox presterade svagt under tredje kvartalet räkenskapsåret 2023/24, vilket positivt påverkar jämförelsen på årsbasis.

Inom segmentet Mobile Games förbättrades den organiska tillväxten avsevärt till 3 % på årsbasis från -7 % i föregående kvartal. Den justerade EBIT-marginalen var dock väsentligt lägre än föregående år, och landade på cirka 24 %, påverkat av högre kostnader för användarförvärv samt en tuff jämförelse med förra årets rekordhöga lönsamhet. DECA Games, inklusive CrazyLabs, återgick till en hög ensiffrig organisk tillväxt, medan de avyttrade mobilrelaterade tillgångarna visade en något negativ tillväxt. CrazyLabs såg en förbättrad utveckling i och med övertagandet av publiceringsrättigheterna för Bus Frenzy - Trafic Jam, som vuxit till att bli ytterligare ett framgångsrikt hybrid casual-spel vid sidan av Alien Invasion. Under första halvåret av räkenskapsåret 2025/26 förväntas segmentet Mobile Games vara i tillväxtfas, vilket innebär en högre andel användarförvärv i relation till försäljning, med en förväntad positiv avkastning, drivet av av investeringar i Bus Frenzy och några ytterligare titlar. Vi är övertygade om att dessa investeringar kommer att generera god avkastning och tillväxt under det kommande räkenskapsåret.

Segmentet Entertainment & Services visade en organisk tillväxt på 19 % under kvartalet, främst drivet av PLAION Partner Publishing med flera framgångsrika lanseringar från partners. Den justerade EBIT- marginalen på 9 % var lägre på årsbasis, huvudsakligen på grund av produktmixeffekter samt en svagare än förväntad utveckling på biografer för den animerade filmen The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim.

STARKARE POSITION ATT SKAPA VÄRDE EFTER FRAMGÅNGSRIK AVKNOPPNING AV ASMODEE
Det har varit spännande att följa Asmodees utveckling sedan vår utannonsering av vår transformation för mindre än tio månader sedan. Bolaget handlas nu som ett separat börsnoterat bolag på Nasdaq Stockholm efter en solid process. Avknoppningen ger Asmodee ett ökat strategiskt fokus och möjliggör en återgång till dess värdeskapande förvärvsstrategi. Jag förblir en långsiktig och engagerad aktieägare och ser fram emot att bidra som styrelseordförande, i nära samarbete med vd Thomas Kœgler och CFO Andrea Gasparini.

Under de senaste 18 månaderna har vi skapat en starkare grund för långsiktigt värdeskapande genom lägre capex och en betydande nettoskuldsreduktion. Med en nettokassaposition på proformabasis om cirka 5 miljarder SEK per Q3 har vi en stark finansiell ställning, och vi är ytterligare betryggade av resultatet och kassaflödesgenereringen i Q3. Embracer har idag ett ökat fokus på IP-utveckling inom PC/Console och Mobile. Samtidigt är vi medvetna om att det fortfarande finns arbete kvar att göra för att ytterligare stärka vår operativa motståndskraft och optimera verksamheten för framtiden.

Vårt engagemang i att skapa ytterligare börsnoterade bolag kvarstår, med separationen av ”Coffee Stain & Friends” från ”Middle-earth & Friends” under kalenderåret 2025. Vi fortsätter att arbeta för att identifiera den bästa fördelningen av bolag och tillgångar för att maximera operativ effektivitet och frigöra värden. Vi har ett starkt engagemang från alla våra ledningsteam för att driva strategisk genomförande och kontinuerliga operativa förbättringar, samt fortsätta adressera våra fasta rörelsekostnader och förbättra vår lönsamhet. Vi förväntar oss att detta arbete intensifieras inför nästa avknoppning och har en viss effekt under räkenskapsåret.

Framgången för Kingdom Come: Deliverance II påminner oss om vår kärna - att leverera starka produkter till marknaden. Högkvalitativa team behöver rätt resurser och tillräckligt med tid för att förverkliga sina visioner. När rätt team får det förtroendet gynnar det alla – spelare, medarbetare och aktieägare. Jag är övertygad om att vi även framöver kommer att vara en ledande aktör inom våra kärnaffärsområden.

När avknoppningen av Asmodee nu är genomförd har vi gått in i ett nytt spännande kapitel för de bolag och människor som utgör Embracer Group. Avslutningsvis vill jag rikta ett stort tack till alla våra medarbetare, aktieägare, kunder och affärspartners för deras bidrag till vår fortsatta framgång och tillväxt i denna nya fas.

13 februari 2025, Karlstad, Värmland, Sweden

Lars Wingefors
Medgrundare och VD