Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Large Cap Stockholm |
Sektor | Sällanköp |
Industri | Gaming |
FJÄRDE KVARTALET, JANUARI-MARS 2024 (JÄMFÖRT MED JANUARI-MARS 2023)
- Nettoomsättningen minskade med -5 % (-10 % organisk tillväxt) till 8 875 MSEK (9 356). Omsättningen per rörelsesegment:
- PC/Console Games: minskade med -10 % till 3 126 MSEK (3 478).
- Mobile Games: ökade med 4 % till 1 366 MSEK (1 317).
- Tabletop Games: ökade med 1 % till 3 117 MSEK (3 074).
- Entertainment & Services: minskade med -15 % till 1 265 MSEK (1 487).
- EBIT1) uppgick till -20 378 MSEK (-95), en EBIT-marginal om -230 % (-1 %). EBIT påverkas av icke-kassaflödespåverkande jämförelsestörande poster som uppgick till -20 014 MSEK samt kassaflödespåverkande jämförelsestörande poster om -265 MSEK, för ytterligare information se sid 6. Justerat EBIT ökade med 56 % till 1 426 MSEK (915), vilket motsvarar en Justerad EBIT-marginal om 16 % (10 %).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 801 MSEK (1 643). Nettoinvesteringar i immateriella tillgångar uppgick till -1 516 MSEK (-1 807).
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till -14,92 SEK (0,68) och efter utspädning till -14,92 SEK (0,67). Justerat resultat per aktie uppgick till 1,62 SEK (0,38). Justerat resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,50 SEK (0,35).
HELÅR, APRIL 2023-MARS 2024 (JÄMFÖRT MED APRIL 2022-MARS 2023)
- Nettoomsättningen ökade med 12 % (1 % organisk tillväxt) till 42 206 MSEK (37 665). Omsättningen per rörelsesegment:
- PC/Console Games: ökade med 7 % till 14 410 MSEK (13 444).
- Mobile Games: ökade med 2 % till 5 916 MSEK (5 819).
- Tabletop Games: ökade med 13 % till 14 797 MSEK (13 132).
- Entertainment & Services: ökade med 34 % till 7 082 MSEK (5 270).
- EBIT1) uppgick till -20 519 MSEK (194), en EBIT-marginal om -49 % (1 %). EBIT påverkas av icke-kassaflödespåverkande jämförelsestörande poster som uppgick till -21 845 MSEK samt kassaflödespåverkande jämförelsestörande poster om -672 MSEK, för ytterligare information se sid 6. Justerat EBIT ökade med 12 % till 7 063 MSEK (6 366), vilket motsvarar en Justerad EBIT-marginal om 17 % (17 %).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 7 888 MSEK (5 383). Nettoinvesteringar i immateriella tillgångar uppgick till -7 009 MSEK (-5 996).
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till -15,28 SEK (4,17) och efter utspädning till -15,28 SEK (4,12). Justerat resultat per aktie uppgick till 3,94 SEK (4,41). Justerat resultat per aktie efter utspädning var 3,65 SEK (4,06).
Nyckeltal koncernen | Jan-mar 2024 | Jan-mar 2023 | Apr 2023-mar 2024 | Apr 2022-mar 2023 |
Nettoomsättning, MSEK | 8 875 | 9 356 | 42 206 | 37 665 |
EBIT1), MSEK | -20 378 | -95 | -20 519 | 194 |
EBIT-marginal | -230 % | -1 % | -49 % | 1 % |
Justerat EBIT, MSEK | 1 426 | 915 | 7 063 | 6 366 |
Justerad EBIT-marginal | 16 % | 10 % | 17 % | 17 % |
Kassaflöde från den löpande verksamheten, MSEK | 1 801 | 1 643 | 7 888 | 5 383 |
Nettoinvesteringar i immateriella tillgångar, MSEK | 1 516 | 1 807 | 7 009 | 5 996 |
Nettoomsättningstillväxt | -5 % | 79 % | 12 % | 121 % |
Totalt antal pågående spelutvecklingsprojekt | 141 | 221 | 141 | 221 |
Totalt antal spelutvecklare | 7 699 | 11 426 | 7 699 | 11 426 |
Totalt antal sysselssatta | 12 069 | 16 601 | 12 069 | 16 601 |
(1) EBIT, vilket motsvarar Rörelseresultat i Koncernens rapport över resultat.
Samtliga jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år, om inte annat anges.
KOMMENTAR FRÅN VD:
SOLITT VINST- OCH KASSAFLÖDESMOMENTUM I Q4 NÄR NYTT KAPITEL INLEDS
I Q4 levererade vi en nettoomsättning om 8,9 miljarder SEK och en kraftig förbättring av både resultat och kassaflöde. Justerat EBIT växte med 56 % på årsbasis till 1,4 miljarder SEK med ett fritt kassaflöde om 0,5 miljarder SEK trots att avyttrade tillgångar påverkade EBITDAC negativt med 0,5 miljarder SEK. Mobile Games hade fortsatt starkt momentum i resultatutveckling och Asmodee lanserade framgångsrikt Star Wars™: Unlimited, och byggde därmed en stark grund för fortsatt expansion av spelet. Vi räknar med en liknande utveckling för Justerat EBIT under räkenskapsåret 2024/25, som under senaste räkenskapsåret med en väsentlig förbättring av fritt kassaflöde och EBITDAC. Omstruktureringsprogrammet har nu framgångsrikt slutförts per den 31 mars och processerna för att bilda tre friståeende noterade bolag fortskrider enligt plan.
Under det senaste året har Embracer gjort betydande framsteg i utformningen av koncernens framtid. Vi har förbättrat balansen mellan tillväxt och kassaflödes-generering. Avyttringarna från delar av Saber Interactive och Gearbox Entertainment kommer förbättra marginaler och kassagenerering, reducera skuldsättning, medan efterföljande intention att dela upp koncernen i tre friståeende noterade bolag sätter en tydlig strategisk riktning. För helåret uppgick nettoomsättningen till 39,7 miljarder SEK om man exkluderar bidrag från avyttrade tillgångar, Justerat EBIT uppgick till över 7,3 miljarder SEK och EBITDAC uppgick till 6,3 miljarder SEK på proforma-basis.
Under kvartalet minskade Embracers rapporterade nettoomsättning, inklusive avyttrade tillgångar, med -5 % på årsbasis till 8,9 miljarder SEK. Den organiska tillväxten uppgick till -10 % och påverkades negativt av Entertainment & Services och en svagare utveckling för nyligen avyttrade tillgångar inom PC/Console Games. Lönsamheten förbättrades avsevärt under Q4 och Justerat EBIT uppgick till cirka 1,4 miljarder SEK, en ökning med 56 % på årsbasis.
Fritt kassaflöde förbättrades också avsevärt på årsbasis, en ökning med cirka 0,5 miljarder SEK, trots att avyttrade tillgångar påverkade EBITDAC negativt med 0,5 miljarder SEK under kvartalet. För helåret, uppgick fritt kassaflöde till 1,5 miljarder SEK, trots att avyttrade tillgångar påverkade EBITDAC negativt med 2,2 miljarder SEK. Detta visar på en kraftig förbättring jämfört med helåret 2022/23 då det fria kassaflödet uppgick till -39 MSEK.
Ett antal icke-kassapåverkande poster påverkade det rapporterade EBIT i Q4 negativt med 20 miljarder SEK, främst kopplat till nyligen vidtagna åtgärder. Cirka 11,4 miljarder SEK relaterar till avyttringar av tillgångar från Saber och Gearbox, och 1,0 miljard SEK relaterar till omstruktureringsprogrammet. Den årliga nedskrivningsprövningen resulterade i en nedskrivning av Asmodee om 6,7 miljarder SEK, vilket motsvarar cirka 20 % av köpeskillingen i 2021 som uppgick till 34,4 miljarder SEK. Asmodee väntas fortsatt att generera en organisk tillväxt med ett medelhögt ensiffrigt tal i tillägg till potentiell förvärvad tillväxt, med ökande Justerad EBIT-marginal under kommande år. Kassaeffekten av jämförelsestörande poster från omstrukturerings-programmet uppgick till 265 MSEK under Q4.
Räkenskapsåret 2024/25 väntas ge en liknande utveckling på proforma-basis jämfört med Justerat EBIT för räkenskapsåret 2023/24, med en betydande förbättring av fritt kassaflöde och EBITDAC. Det finns potential till vinsttillväxt inom PC/Console, Tabletop och Mobile, med ökad förutsägbarhet inom Tabletop och Mobile. Entertainment & Services kommer troligtvis att ha en något lägre vinst på årsbasis på grund av tuffa jämförelsetal och ett något lägre förväntat bidrag på årsbasis från Middle-earth Enterprises. Ett viktigt antagande för våra utsikter under kommande år är att två viktiga lanseringar, Kingdom Come: Deliverance II och Killing Floor 3, inom PC/Console, lanseras framgångsrikt i likhet med Dead Island 2 och Remnant II under räkenskapsåret 2023/24. Totalt sett räknar vi med att lansera mer än 70 projekt under räkenskapsåret 2024/25, inklusive åtminstone tre viktiga icke-offentliggjorda titlar. Efter 2024/25, fortsätter vi att se hög tillväxtpotential från ett större antal storskaliga PC/Console projekt, som är baserade på både etablerade och nya varumärken.
I Q1 räknar vi med ett överlag stabilt Justerat EBIT på årsbasis för Mobile Games och Tabletop Games men begränsat Justerat EBIT-bidrag från Entertainment & Services och PC/Console på grund av tidpunkter för nya lanseringar. Värdet på färdigställda spel inom PC/Console väntas för närvarande uppgå till cirka 3,9 miljarder SEK under räkenskapsåret 2024/25, varav cirka 10 % i Q1, 20 % i Q2, 55 % i Q3 och 15 % i Q4.
SOLID VINSTUTVECKLING INOM NYCKELSEGMENT I Q4
Inom PC/Console Games såg vi en negativ organisk tillväxt om -13 % i kvartalet vilket främst beror på en svag utveckling för avyttrade tillgångar, med svåra jämförelsetal på grund av ett högt bidrag från avtal signerade av Saber Interactive i Q4 förra året. Proformatillväxt, exklusive avyttrade tillgångar, uppgick till 3 %. Kvartalet innehöll ett flertal små och medelstora spellanseringar, vilka bidrog till tillväxten. Överlag, hade ett antal spel, inklusive Tomb Raider I-III Remastered och Deep Rock Galactic: Survivor, en bra utveckling. Samtidigt hade ett antal medelstora titlar från THQ Nordic blandat mottagande. Justerat EBIT växte med cirka 50 % på årsbasis i Q4 på grund av lätta jämförelsetal i föregående år. Marginalen om 16 % påverkades fortsatt negativt av relativt låg avkastning på investeringar (ROI) för primärt små och medelstora lanseringar under de senaste 18 månaderna.
Vi är fortsatt positiva gällande vår PC/Console-pipeline för de kommande åren. Våra resurser inom PC/Console är allt mer fokuserade på våra egna och kontrollerade varumärken, så som Darksiders, Dead Island, Deep Rock Galactic, Kingdom Come: Deliverance, Killing Floor, The Lord of the Rings, Metro, Remnant, Satisfactory, Tomb Raider, Wreckfest och många andra. I detta och nästa år, räknar vi med att vår uppdaterade process för godkännande av spelutvecklingsprojekt, som innehåller förbättrade standarder för kapitalallokering, kommer att öka ROI för nya spellanseringar allteftersom vår pipeline får högre andel högkvalitativa spel.
Inom Tabletop Games, ökade Justerat EBIT med över 50 % på årsbasis till 380 MSEK i Q4 med en noterbar marginalökning på årsbasis tack var en bättre produktmix och en kassakonvertering av Justerat EBIT som översteg 100 % för helåret. Den organiska tillväxten uppgick till -3 % under kvartalet och 7 % under helåret. Tillväxten drevs av en framgångsrik lansering av Star Wars: Unlimited vilket delvis motverkades av andra samlarspelkort på grund av lanseringstidpunkter. Efter lanseringen av första upplagan för Star Wars: Unlimited - Spark of Rebellion, översteg efterfrågan utbudet. Del 2, Shadows of the Galaxy, kommer att släppas den 12 juli och del 3, Twilight of the Republic, under det sista kvartalet av 2024. Asmodee har tillsammans med den välrenommerade interna studion Fantasy Flight Games en tydlig flerårig plan för produktutveckling med flera framtida uppsättningar redan klara, med fortsatt fokus på att skapa ett starkt ekosystem för spelare och återförsäljare genom att göra Star Wars: Unlimited till en långsiktig framgång. Framöver kan vi se fram emot lanseringen av samlarkortspelet Altered i september detta år.
Mobile Games-segmentet hade ytterligare ett starkt kvartal, med en Justerad EBIT tillväxt på över 50 % på årsbasis, motsvarande 514 MSEK. Justerade EBIT-marginalen uppgick till 38 % vilket överträffade förväntningar lönsamhetsmässigt, främst drivet av ett skifte i produktmix med ökat fokus på hardcore spel, lägre user acquisition cost och en optimerad balans mellan nuvarande och framtida potentiella vinster. Den organiska tillväxten uppgick till -9 % i kvartalet vilket var i linje med utsikterna för räkenskapsåret 2023/24. Easybrain har en fortsatt stark utveckling med en organisk tillväxt som motsvarar ett högt ensiffrigt tal medan DECA Games hade en negativ organisk tillväxt men med ökad lönsamhet och högre kassaflöden.
Entertainment & Services-segmentet hade en lugnare period, som väntat, med ett färre antal lanseringar och produkter jämfört med föregående kvartal, både från PLAION Partner Publishing & Film och för Middle-earth Enterprises. Den organiska tillväxten uppgick till -18 % och den Justerade EBIT-marginalen var stabil på cirka 4 % på årsbasis. Efter kvartalet kunde Middle-earth Enterprises äntligen bekräfta att två nya filmer från Tolkiens Middle-earth är under utveckling och därutöver offentliggjorde Crystal Dynamics ett nytt samarbete för att skapa nya filmer och tv-serier för Tomb Raider.
Vi ser stor potential i Sagan om Ringen-varumärket och anser att dess innehåll kan bli en viktig drivkraft under kommande decennier med målet att engagera fans över hela världen. Nya berättelser för Tomb Raider inom streaming och film ger oss möjlighet att ytterligare stärka dess unika varumärke och ta det till nya höjder. Starka partners, som Warner Bros. Discovery och Amazon MGM Studios, kompletterar våra resurser och utgör en viktig del av vår varumärkesstrategi.
NYTT KAPITEL FÖR ATT DRIVA VÄRDE I VERKSAMHETEN
Det har varit ett transformativt år för Embracer. Omstruktureringsprogrammet som nu framgångsrikt har implementerats, har skapat en starkare grund för ökad lönsamhet, kassaflöden och långsiktigt värdeskapande. Vi har nu en årstakt för capex på cirka 4,3 miljarder SEK i Q4 på proforma basis. Vi är även på väg mot en betydande minskning av nettoskulder, drivet av kassaflöden från avyttringar och förbättrat fritt kassaflöde.
Under det senaste året har våra bolag och studior behövt reducera antalet anställda. Det har varit svåra men nödvändiga beslut, och det har varit viktigt att genomföra dessa förändringar med respekt och integritet för de som drabbats. Efter omstruktureringen och som del av vår löpande verksamhet, ämnar vi att göra kontinuerliga förbättringar för att ytterligare öka den operationella effektiviteten och stärka vår kapitalallokering.
Som vi offentliggjorde den 22 april har vi påbörjat processen att bilda tre fristående noterade bolag. Det är uppmuntrande att aktieägare delar vår syn på denna transformativa separation. Hittills fortgår processerna enligt plan. Det finns betydande orealiserad potential i koncernen som jag är övertygad om att vi kan frigöra med vår nya struktur. Asmodee, "Coffee Stain & Friends" och "Middle-earth Enterprises & Friends" kommer alla vara tillräckligt stora, ha sammanhängande strategier och ett tydligare fokus, vilket kan frigöra värden i våra högkvalitativa tillgångar. Det är viktigt att poängtera att varje enskild enhet i slutändan kommer att kunna använda sin balansräkning fullt ut, bestämma egna finansiella mål och optimera finansiell struktur samt strategi för kapitalallokering för att möjliggöra deras tillväxtambitioner. Detta kommer i sin tur att skapa värde för alla intressenter, eftersom det förbättrar möjligheterna för våra entreprenörer och anställda att skapa de bästa möjliga spelen.
Vi inleder nu ett nytt och spännande kapitel för våra verksamheter och de människor som utgör Embracer Group. Jag är optimistisk inför framtiden och övertygad om att det bästa ligger framför oss. Slutligen, vill jag rikta ett tack till alla våra aktieägare, anställda, kunder, affärspartners och branschkollegor för era bidrag till Embracer Groups fortsatta framgång och utveckling i vårt nya kapitel.
23 maj 2024, Karlstad, Värmland, Sverige
Lars Wingefors
Medgrundare och VD
För frågor om denna rapport, vänligen kontakta:
Oscar Erixon, Head of Investor Relations Embracer Group AB (publ)
Tel: + 46 730 24 91 42
Email: oscar.erixon@embracer.com
Arman Teimouri, Head of External Relations
Telefon: +46 793 33 05 60
E-post: arman.teimouri@embracer.com
Om Embracer Group
Embracer Group är en global koncern med kreativa, entreprenörsledda verksamheter inom PC, konsol-, mobil- och brädspel samt andra relaterade medier. Koncernen har en omfattande spelportfölj med över 900 ägda eller kontrollerade varumärken. Bolaget har huvudkontor i Karlstad och global närvaro genom de elva operativa koncernerna: THQ Nordic, PLAION, Coffee Stain, Amplifier Game Invest, DECA Games, Gearbox Entertainment, Easybrain, Asmodee, Dark Horse, Freemode och Crystal Dynamics – Eidos. Koncernen har 109 interna studios och engagerar över 12 000 medarbetare i fler än 40 länder.
Embracer Groups aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under kortnamnet EMBRAC B.
Prenumerera på pressmeddelanden och finansiell information här.