2023-09-11 11:53:00

På kort tid har Northern CapSek Ventures nu tecknat avsiktsförklaringar om två investeringar i nya bolag i Region Norr. Dels i gruvteknikbolaget RockSigma och dels i satellitteknikbolaget Arctic Space Technologies, där bägge står inför en spännande expansionsresa.

CapSek har nu signerat en avsiktsförklaring om sin andra investering i Region Norr. Denna gång en investering på 2 MSEK i Arctic Space Technologies AB, som tillhandahåller ett flertal tjänster inom satellitkommunikation. Med fokus på hållbarhet och kommersialisering har Arctic Space utvecklats starkt och tecknat avtal med flera internationella kunder, samtidigt som bolaget varit kassaflödespositivt från dag ett. Nu görs första rundan med externt kapital där CapSek deltar.

– Arctic Space är ett otroligt spännande bolag, som tidigt verifierade sin mycket lönsamma affärsmodell. Utöver den högsta tekniska standarden lägger de också stort fokus på hållbarhet. Vi fick tidigt upp ögonen för bolaget och nu ser vi fram emot en lyckosam internationell expansion, säger Henrik Jerner, vd på CapSek.

Läs mer om avsiktsförklaringen med Arctic Space här https://capsek.se/capsek-avancerar-i-region-norr-med-investering-i-arctic-space-technologies/

Tidigare i september signerade CapSek också en avsiktsförklaring om en investering i RockSigma AB på 1,5 MSEK. RockSigma är ett SaaS-bolag verksamt inom gruvnäringen och erbjuder övervakning och analys av seismisk aktivitet. RockSigmas första kund är statligt ägda gruvjätten LKAB. Nu väntar en uppskalningsresa där CapSek utöver kapital kommer att bidra med nätverk och kunskap inom digital uppskalning och utrullning.

– Att vi på så kort tid nu på allvar etablerat oss i Region Norr tycker jag är ett stort styrkebesked från CapSeks sida. RockSigma är ett bolag som passar in perfekt i vår portfölj som ett höginnovativt bolag med en skalbar affärsmodell. Nu fortsätter vi arbetet med att gallra fram nya målbolag i Region Norr, samtidigt som vi aktivt förvaltar den befintliga portföljen i södra Sverige och ser med tillförsikt fram emot framtiden, säger Henrik Jerner.

Läs mer om avsiktsförklaringen med RockSigma här https://capsek.se/investering-i-rocksigma-satter-capsek-pa-kartan-i-region-norr/