13:58:34 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-11 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-12 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-14 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-19 Årsstämma 2024
2024-05-31 Halvårsutdelning EG7 0.22
2024-05-14 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-15 Extra Bolagsstämma 2024
2024-02-29 Halvårsutdelning EG7 0.23
2024-02-13 Bokslutskommuniké 2023
2023-12-13 Extra Bolagsstämma 2023
2023-11-14 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-15 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-16 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-05 Ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2023-02-17 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-17 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-23 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-21 Årsstämma 2022
2022-05-27 Ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2022-05-25 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-25 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-25 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-27 Ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2021-05-26 Årsstämma 2021
2021-05-25 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-25 Bokslutskommuniké 2020
2020-12-17 Extra Bolagsstämma 2020
2020-11-25 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-27 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-27 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-05-08 Ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2020-05-07 Årsstämma 2020
2020-02-27 Bokslutskommuniké 2019
2019-12-12 Extra Bolagsstämma 2019
2019-11-26 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-27 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-28 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-09 Årsstämma 2019
2019-04-11 Ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2019-04-10 Årsstämma 2019
2019-02-10 Bokslutskommuniké 2018
2018-07-10 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-04-10 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-01-31 Kvartalsrapport 2018-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorSällanköp
IndustriGaming
Enad Global 7 är en koncern inom spelindustrin som utvecklar, marknadsför, förlägger och distribuerar PC-, konsol- och mobilspel till den globala spelmarknaden. Bolaget utvecklar egna IP:n, samt är konsulter till andra bolag världen över genom spelutvecklingsdivisionerna Toadman Studios och Antimatter Games. Koncernens marknadsavdelning har bidragit till att släppa flera varumärken och förläggaravdelningen arbetar med både fysisk och digital förläggning. Huvudkontoret ligger i Stockholm.
2023-08-15 07:00:00

april – juni 2023 i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 482,9 (462,8) Mkr, vilket motsvarar en tillväxt på 4,3 procent.
  • EBITDA på 92,3 (88,3) Mkr.
  • Justerad EBITDA uppgick till 113,3 (84,3) Mkr, vilket motsvarar en tillväxt på 34,4 procent och 23,5 procents marginal. Justering för poster av engångskaraktär 21,0 Mkr avser främst nedläggningen av AntiMatter Games i kvartalet, 20,3 Mkr som påverkar EBITDA.
  • EBIT på 25,1 (-184,7) Mkr.
  • Justerad EBIT uppgick till 60,0 (32,9) Mkr.
  • Resultat före skatt på 15,5 (-195,6) Mkr.
  • Vinst per aktie på 0,02 (-14,34) SEK.
  • Justerat resultat per aktie om 0,33 (-0,47) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var 53,8 (63,5) Mkr.
  • Kassabehållning var 454,0 utan bankskuld på koncernnivå efter återbetalning under Q1.
  • En process för att stänga AntiMatter Games initierades under kvartalet. Processen är nu avslutad vilket resulterat i en årlig kostnadsbesparing om ungefär 50 Mkr.

Notera: Innova avyttrades i september 2022 och rapporterades som avvecklade verksamheter under Q2 2022.

Kommentar från Ji Ham, tillförordnad VD för EG7:

Vi är glada att kunna presentera ett stabilt resultat för årets andra kvartal med en nettoomsättning på 482,9 (462,8) Mkr, vilket motsvarar en tillväxt på 4,3 procent jämfört med samma period föregående år. Justerad EBITDA uppgick till 113,3 (84,3) Mkr, vilket ger en tillväxt på 34,4 procent mot föregående år och en marginal på 23,5 procent. Som kommunicerats tidigare är en nedgång från första till andra kvartalet normalt med anledning av verksamhetens säsongsmönster där det andra kvartalet typiskt sett representerar årets svagaste period.

Game-segmentet fortsatte sin starka utveckling och genererade en nettoomsättning på 369,3 (270,4) Mkr, vilket motsvarar en tillväxt på 36,6 procent jämfört med föregående år. Big Blue Bubble var återigen en viktig bidragsgivare med en nettoomsättning på 144,4 (43,2) Mkr och en justerad EBITDA på 85,8 (22,8) Mkr under perioden. My Singing Monsters fortsätter att se högre aktivitetsnivåer än förväntat, dock under toppen från december förra året.

Service-segmentets resultat kom in i underkant. Nettoomsättningen uppgick till 113,6 (192,4) Mkr i kvartalet, vilket motsvarar en minskning med 40,9 procent jämfört med föregående år. Den främsta orsaken till nedgången berodde på timing-effekten av nya produktsläpp. Under andra halvåret väntar vi oss ett starkare resultat till följd av en mer robust publiceringspipeline.

Sammantaget fortsätter koncernen att leverera ett starkt resultat, över förväntan. Där vi drar nytta av vår balanserade portfölj. För helåret upprepar vi tidigare kommunicerade resultatmål.