Tisdag 26 November | 04:28:20 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-11 07:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-12 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-14 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-19 - Årsstämma
2024-05-31 - X-dag halvårsutdelning EG7 0.22
2024-05-14 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-15 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-02-29 - X-dag halvårsutdelning EG7 0.23
2024-02-13 - Bokslutskommuniké 2023
2023-12-13 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-11-14 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-15 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-16 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-17 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-23 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-21 - Årsstämma
2022-05-27 - X-dag ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2022-05-25 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-25 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-25 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-27 - X-dag ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2021-05-26 - Årsstämma
2021-05-25 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-25 - Bokslutskommuniké 2020
2020-12-17 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-11-25 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-27 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-27 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-05-08 - X-dag ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2020-05-07 - Årsstämma
2020-02-27 - Bokslutskommuniké 2019
2019-12-12 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-11-26 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-27 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-28 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-09 - Årsstämma
2019-04-11 - X-dag ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2019-04-10 - Årsstämma
2019-02-10 - Bokslutskommuniké 2018
2018-07-10 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-04-10 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-01-31 - Kvartalsrapport 2018-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorSällanköp
IndustriGaming
Enad Global 7 är en koncern inom spelindustrin som utvecklar, marknadsför, förlägger och distribuerar PC-, konsol- och mobilspel till den globala spelmarknaden. Bolaget utvecklar egna IP:n, samt är konsulter till andra bolag världen över genom spelutvecklingsdivisionerna Toadman Studios och Antimatter Games. Koncernens marknadsavdelning har bidragit till att släppa flera varumärken och förläggaravdelningen arbetar med både fysisk och digital förläggning. Huvudkontoret ligger i Stockholm.
2024-08-14 07:00:00

april – juni 2024 i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 352,7 (482,9) Mkr, vilket motsvarar en valutajusterad nedgång på 27,8 procent.
  • EBITDA på 23,6 (92,3) Mkr. Justerad EBITDA uppgick till 33,4 (113,3) Mkr.
  • EBIT på -25,9 (25,1) Mkr. Justerad EBIT uppgick till -16,1 (60,0) Mkr.
  • Resultat före skatt på -33,4 (15,5) Mkr.
  • Vinst per aktie på -0,44 (0,02) kr. Justerat resultat per aktie om -0,35 (0,33) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var -23,2 (53,8) Mkr.
  • Kassabehållning var 316,6 Mkr utan väsentlig utestående bankskuld.
  • Den 17 juni bytte EG7 sin noteringsplats till Nasdaq Stockholm från First North.


Kommentar från Ji Ham, VD för EG7:

Under andra kvartalet levererade EG7 en nettoomsättning på 352,7 (482,9) Mkr, EBITDA på 23,6 (92,3) Mkr och en justerad EBITDA på 33,4 (113,3) Mkr, vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 9,5 (23,5) procent. Resultatet återspeglar ett kvartal utan större innehåll eller produktlanseringar, där My Singing Monsters resultat nu ligger kring en ny normaliserad nivå.

Under perioden och därefter har omfattande kostnadsbesparings- och affärsoptimeringsinsatser genomförts med syftet att stärka verksamheten. Den totala förväntade årliga kostnadsbesparingen uppgår till 103 Mkr. De största justeringarna har gjorts i de underpresterande affärsenheterna för att hjälpa dom att nå lönsamhet. Som ett resultat av dessa ansträngningar minskar det negativa trycket på våra marginaler framgent.

Den 2 juli 2024 förvärvade Daybreak 100 procent av Singularity 6 (S6). S6 är utvecklaren bakom Palia, ett online multiplayer-livssimuleringsspel som för närvarande är tillgängligt i öppen beta på Nintendo Switch och PC. Utöver köpeskillingen kommer Daybreak att investera ytterligare i spelet inför Palias lansering på senaste generationen konsoler, med målet att nå en bredare global publik i samband med en full lansering 2025.

Marknadsturbulensen de senaste kvartalen har haft en negativ inverkan på våra servicefokuserade verksamheter. Med stöd från de senaste kostnadsbesparingsinsatserna och med större produktsläpp under senare delen av Q3 och Q4 upprepar vi vår helårsguidning på 1,8 Mdkr i nettoomsättning med en justerad EBITDA-marginal i den nedre delen av intervallet 22–25 procent. Vi ser fortsatt vissa marknadsutmaningar de närmaste kvartalen, vilket ökar den kortsiktiga risken, även om vi gör framsteg mot vårt långsiktiga mål med positiva tillskott, så som förvärvet av S6.