13:37:46 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-11 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-12 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-14 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-19 Årsstämma 2024
2024-05-31 X-dag halvårsutdelning EG7 0.22
2024-05-14 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-15 Extra Bolagsstämma 2024
2024-02-29 X-dag halvårsutdelning EG7 0.23
2024-02-13 Bokslutskommuniké 2023
2023-12-13 Extra Bolagsstämma 2023
2023-11-14 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-15 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-16 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-05 X-dag ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2023-02-17 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-17 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-23 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-21 Årsstämma 2022
2022-05-27 X-dag ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2022-05-25 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-25 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-25 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-27 X-dag ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2021-05-26 Årsstämma 2021
2021-05-25 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-25 Bokslutskommuniké 2020
2020-12-17 Extra Bolagsstämma 2020
2020-11-25 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-27 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-27 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-05-08 X-dag ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2020-05-07 Årsstämma 2020
2020-02-27 Bokslutskommuniké 2019
2019-12-12 Extra Bolagsstämma 2019
2019-11-26 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-27 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-28 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-09 Årsstämma 2019
2019-04-11 X-dag ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2019-04-10 Årsstämma 2019
2019-02-10 Bokslutskommuniké 2018
2018-07-10 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-04-10 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-01-31 Kvartalsrapport 2018-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorSällanköp
IndustriGaming
Enad Global 7 är en koncern inom spelindustrin som utvecklar, marknadsför, förlägger och distribuerar PC-, konsol- och mobilspel till den globala spelmarknaden. Bolaget utvecklar egna IP:n, samt är konsulter till andra bolag världen över genom spelutvecklingsdivisionerna Toadman Studios och Antimatter Games. Koncernens marknadsavdelning har bidragit till att släppa flera varumärken och förläggaravdelningen arbetar med både fysisk och digital förläggning. Huvudkontoret ligger i Stockholm.
2024-05-14 07:00:00

januari – mars 2024 i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 381,7 (571,7) Mkr, vilket motsvarar en valutajusterad nedgång på 33,4 procent.
  • EBITDA på 86,6 (189,6) Mkr.
  • Justerad EBITDA uppgick till 61,7 (189,8) Mkr.
  • EBIT på 40,0 (138,8) Mkr.
  • Justerad EBIT uppgick till 15,2 (139,0) Mkr.
  • Resultat före skatt på 34,1 (129,2) Mkr.
  • Vinst per aktie på 0,17 (1,00) kr. Justerat resultat per aktie om -0,05 (1,00) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var -14,2 (170,6) Mkr.
  • Kassabehållning var 466,8 Mkr utan bankskuld på koncernnivå.

Kommentar från Ji Ham, Tf. VD för EG7:

EG7 levererade en nettoomsättning på 381,7 (571,7) Mkr, EBITDA uppgick till 86,6 (189,6) Mkr och justerad EBITDA 61,7 (189,8) Mkr för första kvartalet, motsvarande en justerad EBITDA-marginal på 16,2 (33,2) procent. Första kvartalet var stabilt och relativt lugn. Resultatet återspeglar ett kvartal utan större innehåll- eller produktsläpp, och utan bidragande från My Singing Monsters (MSM) virala uppsving. I relation till rekordkvartal förra året är vi ner, men sett till den tuffa marknaden är resultatet mer rimligt.

Sammantaget är koncernens finansiella ställning solid och våra utsikter på medel- till långsikt är fortsatt goda. Som tidigare kommunicerats kommer 2024 att vara ett övergångsår. Utöver resultatet från vår stabila portfölj av live-spel utgörs det viktigaste bidraget under 2024 av MechWarrior 5: Clans (MWC) som lanseras under senare delen av året. Det är den första AA-titeln från vår pipeline i mellanmarknadsskiktet. Fram till lanseringen räknar vi med ett lugnt och stabilt resultat. Efter MWC följer lanseringen av Cold Irons nya titel under 2025, som utgör en viktig del i att nå vårt publicerade mål för 2026.

Spelindustrin har ställts inför stora utmaningar de senaste kvartalen, något som vi förväntar oss kommer att hålla i sig under den närmaste framtiden. Vi förutsåg ett mer utmanande klimatet och har sedan en tid positionerat oss inför för en marknadskorrigering. Med resultatet att koncernen är väl positionerad i förhållande till många branschkollegor för att klara marknadsutmaningarna vi ser. Vår finansiella ställning är fortsatt stark, vi har god likviditet, stark balansräkning och en stabil underliggande portfölj som fortsätter att generera attraktiva kassaflöden. Vår finansiella styrka möjliggör fortsatt fokus och exekvering mot vårt långsiktiga mål och vi är trygga i gruppens långsiktiga strategi och de mål vi satt upp.

För helåret 2024 förväntar vi oss att nå vår kommunicerade guidning, om 1,8 Mdkr i nettoomsättning. Med anledning av den pågående marknadsoron har dock risken ökat på kort sikt, särskilt för våra serviceinriktade affärsenheter, och vi kommer att aktivt övervaka resultaten och korrigera ytterligare vid behov.