14:48:40 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-11 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-12 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-14 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-19 Årsstämma 2024
2024-05-31 X-dag halvårsutdelning EG7 0.22
2024-05-14 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-15 Extra Bolagsstämma 2024
2024-02-29 X-dag halvårsutdelning EG7 0.23
2024-02-13 Bokslutskommuniké 2023
2023-12-13 Extra Bolagsstämma 2023
2023-11-14 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-15 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-16 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-05 X-dag ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2023-02-17 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-17 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-23 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-21 Årsstämma 2022
2022-05-27 X-dag ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2022-05-25 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-25 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-25 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-27 X-dag ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2021-05-26 Årsstämma 2021
2021-05-25 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-25 Bokslutskommuniké 2020
2020-12-17 Extra Bolagsstämma 2020
2020-11-25 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-27 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-27 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-05-08 X-dag ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2020-05-07 Årsstämma 2020
2020-02-27 Bokslutskommuniké 2019
2019-12-12 Extra Bolagsstämma 2019
2019-11-26 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-27 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-28 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-09 Årsstämma 2019
2019-04-11 X-dag ordinarie utdelning EG7 0.00 SEK
2019-04-10 Årsstämma 2019
2019-02-10 Bokslutskommuniké 2018
2018-07-10 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-04-10 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-01-31 Kvartalsrapport 2018-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorSällanköp
IndustriGaming
Enad Global 7 är en koncern inom spelindustrin som utvecklar, marknadsför, förlägger och distribuerar PC-, konsol- och mobilspel till den globala spelmarknaden. Bolaget utvecklar egna IP:n, samt är konsulter till andra bolag världen över genom spelutvecklingsdivisionerna Toadman Studios och Antimatter Games. Koncernens marknadsavdelning har bidragit till att släppa flera varumärken och förläggaravdelningen arbetar med både fysisk och digital förläggning. Huvudkontoret ligger i Stockholm.
2024-07-26 15:00:00

Enad Global 7 AB (publ) (“EG7”) tillkännager idag en omfattande kostnadsbesparingsplan för att säkerställa att alla affärsenheter har en långsiktig sund ekonomiskt drift. Kostnadsbesparingsplanen förväntas generera årliga besparingar på cirka 68 Mkr. Inklusive de 35 Mkr i kostnadsbesparingar som kommunicerades i maj uppgår den totala förväntade årliga besparingen till 103 Mkr. I samband med dessa åtgärder upprepar EG7 sin helårsprognos om en nettoomsättning på 1,8 Mdkr med justerad EBITDA-marginal som beräknad komma in i den lägre delen av spannet på 22–25%.

Ledningen prioriterar allokering av tillgängligt kapital till investeringar som väsentligt bidrar till nettoomsättningsmålet om 3 Mdkr 2026, och den långsiktig tillväxten därefter. Det senaste förvärvet av S6 och spelet Palia är exempel på den typen av prioritering. I linje med detta och som en åtgärd mot de fortsatta branschutmaningarna vi ser bland de serviceinriktade affärsenheterna har ledningen vidtagit åtgärder för att ytterligare effektivisera verksamheten.

Samtliga affärsenheter bidrar till kostnadsbesparingsplanen. De största justeringarna sker i icke-lönsamma verksamheter som inte har levererat enligt ledningens förväntningar.

Med de aviserade åtgärderna kommer Toadman nå omedelbar lönsamhet. Den årliga kostnadsbesparingen för Toadman är cirka 63 Mkr. Dessutom kommer Big Blue Bubble, Daybreak, Fireshine, Petrol och Piranha, tillsammans, att bidra med 39 Mkr i årliga besparingar, vilket tillsammans ger koncernen en total årliga besparing på 103 Mkr.

Preliminär finansiell information för Q2
För andra kvartalet genererade koncernen en nettoomsättning på 352,7 Mkr och en justerad EBITDA på 33,4 Mkr. Det andra kvartalet är vanligtvis koncernens säsongsmässigt svagaste och resultatet speglar detta. Som tidigare kommunicerades i samband med Q1-rapporten är resultatet för 2024 viktat mot andra halvåret. Med ett flertal större lanseringar under senare delen av Q3 och in i Q4, inklusive MechWarrior 5: Clans som förväntas bli den största intäktsdrivaren för i år. Baserat på förväntningarna för andra halvåret 2024 ligger koncernens kommunicerade nettoomsättningsmålet på 1,8 Mdkr kvar. Kostnadsbesparingsplan kommer att ge förbättrad fortlöpande lönsamhet, och koncernen räknar med att nå den lägre delen av det publicerade justerade EBITDA marginalintervallet på 22–25%. Marknadsutmaningarna kvarstår på kort sikt, vilket potentiellt kan pressa koncernens resultat. Ledningen är fortsatt fokuserad på att leverera mot sina kortsiktiga mål och efter förvärvet av S6 är den ännu mer trygg i att leverera mot sitt långsiktiga mål.

MkrAPR-JUN 2024
Nettoomsättning352,7


EBITDA23,6
Justerad EBITDA33,4
Justerad EBITDA marginal, %9,5%

 
EBIT-25,9
Justerad EBIT-16,1
Justerad EBIT marginal, %-4,6%

 
Resultat innan skatt-33,4
Resultat efter skatt-38,8