Söndag 4 Maj | 07:46:21 Europe / Stockholm

Prenumeration

2025-03-05 10:30:00

FasciaClinics International AB (publ) (“FasciaClinics” eller “Bolaget”) offentliggör härmed bokslutskommuniké för perioden januari - december 2024 samt delårsrapport för fjärde kvartalet 2024. Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på Bolagets webbplats (www.fasciaclinics.com/ir). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

Ökat internationellt intresse, rekordförsäljning i Sverige och fortsatt positivt rörelseresultat

Fjärde kvartalet (oktober - december) 2024 i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 5 908,6 (3 951,9) Tkr 
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 521,4 (1 722,6) Tkr

Helåret (januari - december) 2024 i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 20 442,5 (15 523) Tkr 
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 1 101,7 (2 032,2) Tkr

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Letter of intent tecknat med partner i Tyskland med avsikt att etablera FasciaClinics i Bremen och Hamburg
  • Fyra förköpsavtal för nya franchisetagare i Sverige signerade

VD har ordet - Ökat intresse under Q4: FasciaClinics kan bli ett av världens första noterade bolag inom fascia

Under Q4 2024 har intresset för fascia, fasciabehandling och FasciaClinics ökat såväl i Sverige som internationellt. Vi kan under 2025 bli ett av världens första noterade bolag med fokus på fascia och nu finns alla förutsättningar för internationell etablering och ett stort genomslag.

Förberedelser inför IPO på Nasdaq First North
I Q4 fortsatte förberedelserna inför FasciaClinics börsintroduktion. Tillsammans med Grant Thornton har koncernen granskats och redovisningsrutiner förfinats för att klara framtida kravställning. I samband med detta flyttades samtliga immateriella tillgångar från dotterbolaget till moderbolaget till bokfört värde, vilket medför en revidering av Q3. Trots påverkan på resultatet anser vi att lägre värderade tillgångar underlättar den framtida börsintroduktionen. I december anslöt Fredrik Ekblom, tidigare VD för Nordnet Pensionsförsäkring, som rådgivare i noteringsförberedelserna. Hans kompetens, nätverk och erfarenhet ger oss en strategisk fördel i processen.
Varför börsnotering 2025?

  1. PR/Uppmärksamhet: Ökad kännedom ger ökad försäljning på klinikerna & större intresse för att starta franchise
  2. Uppköp & konvertering av kliniker: Förenkla transaktion vid uppköp av befintliga behandlingskliniker med bra lägen som konverteras till Fasciakliniker. Strategi för snabb tillväxt och ökad marknadsandel l ex AniCura. 
  3. Ett av börsens första bolag inom fascia: Stort, växande internationellt intresse för fascia. Underlättar för internationella investerare.

Stort internationellt intresse för FasciaClinics
Den engelska versionen av Fasciaguidens dokumentär, där FasciaClinics medverkar, nådde över 630 000 visningar i Q4, med växande internationellt intresse för fascia och fasciabehandling. Konkret intresse har kommit från bl a Tyskland, Spanien, Indonesien och Sydkorea, och samtal om etablering i Tyskland och Spanien samt det strategiska arbetet med internationalisering har intensifierats.


Över 100 nya aktieägare i FasciaClinics
Inför noteringen behöver Fascia Innovation Sweden AB minska sitt innehav i bolaget och har därför erbjudit bl a kunder och partners att köpa secondaries till en värdering på 120 MSEK. Intresset har varit stort och över 100 personer köpte aktier för drygt 2,8 MSEK, vilket innebär att FasciaClinics nu har över 350 aktieägare. 


Massivt genomslag för Fascia-vårdguiden
I Q4 hade fasciaclinics.com 346 000 organiska besökare, jämfört med 180 000 i Q3 och 103 000 i Q2. Det omfattande arbetet med Fascia-vårdguiden gav resultat vid Googles stora uppdatering i september. Fasciaclinics.com ses nu som en ledande svensk auktoritet, vilket gynnar även oss internationellt.

Fascia i mainstream-media ökar genomslag
Den första artikeln om fascia i någon av de stora tidningarna publicerades den 4 november i SvD, en vecka efter att SVTs Fråga Doktorn tagit upp fascia. Senare i november skrev bl a Breakit och Hippson om moderbolaget Fascia Innovations köp av horsetech-bolaget Ridesum. Att det pratas om fascia i media förväntas stärka såväl legitimitet som kännedom, och är ett bra komplement till word of mouth och digital närvaro.

Resultat av en långsiktig strategi
Konceptet heter FasciaClinics av en anledning och i Q4 2024 börjar vi se resultatet av positioneringen som en ledande röst inom fascia, såväl i Sverige genom klinikerna som internationellt genom samarbetet med Fasciaguiden. Arbetet med Fascia-vårdguiden som inleddes 2022 hade som mål att öka kännedom och legitimitet, samtidigt som marknadsföringskostnader på sikt skulle minska. När fler och fler människor världen över börjar söka på fascia så är det hos oss de hamnar. Det internationella intresset att starta kliniker är organiskt. Frågan är vad som händer när vi lanserar siten på fler språk och öppnar för ansökningar. Våren 2022 hade sökordet fasciabehandling färre än 100 sökningar per månad – idag är det fler än 3000 per månad. Vi har bara börjat skörda frukten av Fascia-vårdguiden.

Försäljningsrekord, positiv trend och stort intresse för nya kliniker
Den positiva trenden från Q3 accelererade i Q4, med stigande omsättning varje månad. Omsättning per klinik, antal medlemmar, intäkter från tillskott och genomsnittligt pris per behandling nådde rekordnivåer. Arbetet som inleddes i Q3 med förenklad ekonomistyrning, säljcoaching och mer regelbunden uppföljning har gett resultat. När franchisetagare enkelt kan se vad som krävs för att nå sina mål ökar både omsättning och lönsamhet – samtidigt som det underlättar för nya kliniker.

Starkt kvartal för fasciashop.se
Försäljningen av näringstillskott ökade med 45 % jämfört med föregående kvartal. Den ökade efterfrågan var oväntad och ett flertal produkter sålde slut inför julkampanjerna. Intresset för Fasciashop är större än någonsin, och andelen återkommande kunder ökar. Den positiva trenden väntas fortsätta, och vid årsskiftet gjordes stora inköp för att säkra tillgången under Q1 2025.

Ökat intresse för att starta klinik i Sverige 
Efter att ha startat sex kliniker 2022 och 13 under 2023 var det en missräkning att endast öppna fyra nya 2024. Trenden vände i december, då fler ansökningar kom in på några veckor än under hela året. I början av Q1 har förköpsavtal tecknats med fyra nya kliniker. Under året har konceptet klarnat, och utmaningarna har tvingat såväl franchisetagare som franchisegivare att växla upp. 

Ändrad vision, prisjustering & medlemskap
I Q4 2023 togs tre strategiska beslut som förväntades ha stor påverkan på klinik-verksamheten och som skulle innebära ett omfattande förändringsarbete för hela kedjan.

  1. Att ändra visionen från att hjälpa de som har ont till att hjälpa de som vill må bra
  2. Justera pris från 980 kr till 1250 kr
  3. Införa medlemskap & stärka kundrelationer

Med facit i hand så har visionsändringen förenklat kommunikationen och lett till att antalet besök per kund per år har ökat – samtidigt har vi minskat risken att gå i konflikt med befintliga vårdgivare. Prisjusteringen öppnade upp för att ansluta Fasciaklinikerna till Benify, Epassi mfl utan att behöva tumma på franchisetagarnas marginaler. Medlemskapet innebär en återkommande intäkt för klinikerna och öppnar upp för framtida abonnemangstjänster.