Lördag 28 December | 10:52:50 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-06-24 N/A Årsstämma
2025-02-14 09:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-26 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-11-15 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-30 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-25 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2024-06-24 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-27 - Bokslutskommuniké 2023
2023-08-31 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-26 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2023-06-21 - Årsstämma
2023-03-31 - Bokslutskommuniké 2022
2022-08-31 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-29 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-06-23 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2022-06-22 - Årsstämma
2022-03-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-08-31 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-24 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2021-06-23 - Årsstämma
2021-03-31 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-19 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-31 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-22 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2020-06-18 - Årsstämma
2020-03-31 - Bokslutskommuniké 2019
2019-08-31 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-20 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2019-06-19 - Årsstämma
2019-02-28 - Bokslutskommuniké 2018
2018-08-31 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-07-03 - Split HOTEL 50:1
2018-07-02 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2018-06-30 - Årsstämma
2018-02-28 - Bokslutskommuniké 2017
2017-08-31 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-06-21 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2017-06-20 - Årsstämma
2017-02-28 - Bokslutskommuniké 2016
2017-01-18 - Extra Bolagsstämma 2017
2016-12-08 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-11-30 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-31 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-06-26 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2016-06-21 - Årsstämma
2016-05-31 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-29 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-30 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-31 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-06-25 - Årsstämma
2015-05-29 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-05-18 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2015-02-27 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-28 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-29 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-15 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-05-05 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2014-05-02 - Årsstämma
2014-02-28 - Bokslutskommuniké 2013
2013-12-13 - Extra Bolagsstämma 2013
2013-11-29 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-30 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-16 - Årsstämma
2013-05-16 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-25 - Bokslutskommuniké 2012
2012-12-11 - Extra Bolagsstämma 2012
2012-11-30 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-11-01 - Split HOTEL 20:1
2012-08-31 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-17 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2012-05-16 - Årsstämma
2012-05-16 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-29 - Bokslutskommuniké 2011
2011-11-30 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-19 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-20 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2011-05-12 - Årsstämma
2011-05-12 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-25 - Bokslutskommuniké 2010
2010-12-03 - Split HOTEL 20:1
2010-11-19 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-12 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-20 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2010-05-19 - Årsstämma
2010-05-19 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2009-11-19 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-04-01 - Split HOTEL 100:1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorSällanköp
IndustriResor & Fritid
First Hotels är verksamt inom turism- och resesektorn. Bolaget tillhandahåller franchiserättigheter och driver och utvecklar hotell anslutna till ’First Hotels’ kedjan. En stor del av tjänsterna kan nås digitalt och används av både privatpersoner samt större företagskunder. Störst närvaro återfinns inom Norden. First Hotels har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-08-30 08:47:00
Kvartalets höjdpunkterHalvårets höjdpunkter
Beläggningen inom Hotel Planetstaden ökade med 35 % mot föregående år samma period vilket bidrog till att RevPAR ökade med 53 % under samma periodTotalt 161% ökning av koncernens nettoomsättning jämfört med föregående år samma period bl.a. drivet av egna driftintäkter till följd av förvärvet av Hotel Planetstaden
Inom First Hotels Franchise ökade First Member medlembas med 40 % nya medlemmar mot samma period föregående årBeläggningen ökade med 34% medan RevPAR ökade med 44% inom Hotel Planetstaden mot föregående år
Inom First Hotels Franchise utgör 76 % av omsättningen i egna kanaler bokningar från våra lojalitetsmedlemmarTack vare positiva faktorer som har beaktats i den externa värderingen bl.a. ökning i beläggning och RevPAR samt ytterligare utvecklingspotential av fastigheten justerades fastighetsvärdet för Hotel Planetstaden till 394 MSEK

En sammanfattning av perioden
Under andra kvartalet och första halvåret har koncernen fokuserat på strategiska områden som utveckling av värdeskapande tjänster och omstrukturering av franchiseverksamheten. Dessa insatser ska på sikt förbättra kundupplevelser, öka intäkter och stärka den operativa effektiviteten.
Inom Operation har koncernen investerat strategiskt i nya F&B-koncept för att stärka produktportföljen och skapa nya intäktsmöjligheter. Dessa investeringar syftar till att förbättra kundupplevelsen och differentiera erbjudandet på en konkurrensutsatt marknad.
Koncernen har infört marknadsspecifika initiativ anpassade efter lokala förhållanden, vilket har ökat marknadsandelen och stärkt konkurrenskraften. Detta har förbättrat marknadspositionen och lagt grunden för fortsatt tillväxt och lönsamhet.

Väsentliga händelser under perioden

  • Hotell Stockholm North tecknade avtal med First Hotels i maj 2024, och blev därmed kedjans sjätte hotell i Stockholmsregionen.
  • Hotel Amadeus by First i Halmstad blev i maj 2024 det senaste tillskottet till First Hotels portfölj.
  • Årsstämman i juni beslutade att nyvälja Johan Gate, Torje Gabrielsen, Pål Mörch och Kristian Lundkvist som ordinarie styrelseledamöter för tiden till slutet av nästa årsstämma. Till styrelsens ordförande valdes Johan Gate.

Väsentliga händelser efter perioden

  • First Hotels AB tecknar via sitt dotterbolag First Hotels International AS ett refinansieringsavtal. Avtalet innebär återbetalning av skuld till Host Hoteleiendom AS och utfärdande av två nya konvertibellån på totalt cirka 12 MSEK till Gate Group AB och Seljeli Invest AS.


Första halvåret 2024 i sammandrag för koncernen

TSEK2024
1apr-30jun
2023
1apr-30jun
∆%2024
1jan-30jun
2023
1jan-30jun
∆%
Nettoomsättning26 0159 021+188%44 47317 048+161%
Justerat EBITDA3 930262 3 7691 374 
(Justerat mot extraordinära kostnader)1 6012521 3 4725 041 
Rörelseresultat EBIT-3 018-2 726 -7 487-4 591 
Periodens resultat-9 006-3 343 -19 612-5 797 
Kassaflöde från löpande verksamhet12 185-6 411 12 519-7 481 
Fritt kassaflöde20 397-5 901 20 767-7 231 
Resultat per aktie (före utspädning), SEK-0,14-0,06 -0,29-0,10 
Resultat per aktie (efter utspädning), SEK-0,14-0,06 -0,29-0,10 

Kommentar av Thomas Gillespie, verkställande direktör
Jag är glad att kunna rapportera att First Hotels AB har fortsatt att leverera starka resultat under andra kvartalet 2024. Trots utmanande marknadsförhållanden i vissa regioner har vi uppnått betydande framsteg och förstärkt vår position på flera nyckelområden.

Vårt flaggskeppshotell, Planetstaden, har visat en anmärkningvärd ökning i RGI, vilket bekräftar vår framgång i att öka både vår konkurrenskraft och marknadsandel. Dessutom har vi utökat vår närvaro i Stockholm med ett nytt franchisehotell, och vi ser fram emot att snart kunna tillkännage ytterligare expansioner som ytterligare stärker vår position i marknaden.

Intäkterna inom First Operations har varit exceptionellt starka. Detta är ett tydligt kvitto på att vår strategiska satsning på driftsoptimering och gästattraktion ger konkreta resultat.

Inom First Hotels Franchise har vår lojalitetsbas, First Members, vuxit imponerade mot samma period 2023. Det är särskilt glädjande att notera att 76 % av våra intäkter från First Hotels egna kanaler nu genereras av våra lojala medlemmar, vilket visar styrkan och framgången i vårt lojalitetsprogram.

I det skandinaviska hotellsegmentet fortsätter First Hotels att befästa sin position som en ledande aktör, särskilt inom mellanklass-segmentet där vi erbjuder konkurrenskraftiga priser utan att kompromissa med kvaliteten.

Även om vi ser en övergripande ökning i beläggningsgraden i regionen, har Sverige upplevt en måttlig nedgång, främst på grund av en dämpad eventkalender i Göteborg och en ökad rumskapacitet. Samtidigt visar Norge och Danmark en stark uppgång, drivet av ökad turism och en återgång till fysiska evenemang.

Sammanfattningsvis står vi väl rustade för fortsatt tillväxt. Vi ser en stabil efterfrågan på våra tjänster på marknaden, vi fortsätter att fokusera på att leverera hög kvalitet och minnesvärda upplevelser för våra gäster, samtidigt som vi aktivt stärker våra operationer och expanderar vår närvaro i Skandinavien.
– Thomas Gillespie, VD

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.