Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Sällanköp |
Industri | Resor & Fritid |
Kvartalets höjdpunkter | Halvårets höjdpunkter |
Beläggningen inom Hotel Planetstaden ökade med 35 % mot föregående år samma period vilket bidrog till att RevPAR ökade med 53 % under samma period | Totalt 161% ökning av koncernens nettoomsättning jämfört med föregående år samma period bl.a. drivet av egna driftintäkter till följd av förvärvet av Hotel Planetstaden |
Inom First Hotels Franchise ökade First Member medlembas med 40 % nya medlemmar mot samma period föregående år | Beläggningen ökade med 34% medan RevPAR ökade med 44% inom Hotel Planetstaden mot föregående år |
Inom First Hotels Franchise utgör 76 % av omsättningen i egna kanaler bokningar från våra lojalitetsmedlemmar | Tack vare positiva faktorer som har beaktats i den externa värderingen bl.a. ökning i beläggning och RevPAR samt ytterligare utvecklingspotential av fastigheten justerades fastighetsvärdet för Hotel Planetstaden till 394 MSEK |
En sammanfattning av perioden
Under andra kvartalet och första halvåret har koncernen fokuserat på strategiska områden som utveckling av värdeskapande tjänster och omstrukturering av franchiseverksamheten. Dessa insatser ska på sikt förbättra kundupplevelser, öka intäkter och stärka den operativa effektiviteten.
Inom Operation har koncernen investerat strategiskt i nya F&B-koncept för att stärka produktportföljen och skapa nya intäktsmöjligheter. Dessa investeringar syftar till att förbättra kundupplevelsen och differentiera erbjudandet på en konkurrensutsatt marknad.
Koncernen har infört marknadsspecifika initiativ anpassade efter lokala förhållanden, vilket har ökat marknadsandelen och stärkt konkurrenskraften. Detta har förbättrat marknadspositionen och lagt grunden för fortsatt tillväxt och lönsamhet.
Väsentliga händelser under perioden
- Hotell Stockholm North tecknade avtal med First Hotels i maj 2024, och blev därmed kedjans sjätte hotell i Stockholmsregionen.
- Hotel Amadeus by First i Halmstad blev i maj 2024 det senaste tillskottet till First Hotels portfölj.
- Årsstämman i juni beslutade att nyvälja Johan Gate, Torje Gabrielsen, Pål Mörch och Kristian Lundkvist som ordinarie styrelseledamöter för tiden till slutet av nästa årsstämma. Till styrelsens ordförande valdes Johan Gate.
Väsentliga händelser efter perioden
- First Hotels AB tecknar via sitt dotterbolag First Hotels International AS ett refinansieringsavtal. Avtalet innebär återbetalning av skuld till Host Hoteleiendom AS och utfärdande av två nya konvertibellån på totalt cirka 12 MSEK till Gate Group AB och Seljeli Invest AS.
Första halvåret 2024 i sammandrag för koncernen
TSEK | 2024 1apr-30jun | 2023 1apr-30jun | ∆% | 2024 1jan-30jun | 2023 1jan-30jun | ∆% |
Nettoomsättning | 26 015 | 9 021 | +188% | 44 473 | 17 048 | +161% |
Justerat EBITDA | 3 930 | 262 | 3 769 | 1 374 | ||
(Justerat mot extraordinära kostnader) | 1 601 | 2521 | 3 472 | 5 041 | ||
Rörelseresultat EBIT | -3 018 | -2 726 | -7 487 | -4 591 | ||
Periodens resultat | -9 006 | -3 343 | -19 612 | -5 797 | ||
Kassaflöde från löpande verksamhet | 12 185 | -6 411 | 12 519 | -7 481 | ||
Fritt kassaflöde | 20 397 | -5 901 | 20 767 | -7 231 | ||
Resultat per aktie (före utspädning), SEK | -0,14 | -0,06 | -0,29 | -0,10 | ||
Resultat per aktie (efter utspädning), SEK | -0,14 | -0,06 | -0,29 | -0,10 |
Kommentar av Thomas Gillespie, verkställande direktör
Jag är glad att kunna rapportera att First Hotels AB har fortsatt att leverera starka resultat under andra kvartalet 2024. Trots utmanande marknadsförhållanden i vissa regioner har vi uppnått betydande framsteg och förstärkt vår position på flera nyckelområden.
Vårt flaggskeppshotell, Planetstaden, har visat en anmärkningvärd ökning i RGI, vilket bekräftar vår framgång i att öka både vår konkurrenskraft och marknadsandel. Dessutom har vi utökat vår närvaro i Stockholm med ett nytt franchisehotell, och vi ser fram emot att snart kunna tillkännage ytterligare expansioner som ytterligare stärker vår position i marknaden.
Intäkterna inom First Operations har varit exceptionellt starka. Detta är ett tydligt kvitto på att vår strategiska satsning på driftsoptimering och gästattraktion ger konkreta resultat.
Inom First Hotels Franchise har vår lojalitetsbas, First Members, vuxit imponerade mot samma period 2023. Det är särskilt glädjande att notera att 76 % av våra intäkter från First Hotels egna kanaler nu genereras av våra lojala medlemmar, vilket visar styrkan och framgången i vårt lojalitetsprogram.
I det skandinaviska hotellsegmentet fortsätter First Hotels att befästa sin position som en ledande aktör, särskilt inom mellanklass-segmentet där vi erbjuder konkurrenskraftiga priser utan att kompromissa med kvaliteten.
Även om vi ser en övergripande ökning i beläggningsgraden i regionen, har Sverige upplevt en måttlig nedgång, främst på grund av en dämpad eventkalender i Göteborg och en ökad rumskapacitet. Samtidigt visar Norge och Danmark en stark uppgång, drivet av ökad turism och en återgång till fysiska evenemang.
Sammanfattningsvis står vi väl rustade för fortsatt tillväxt. Vi ser en stabil efterfrågan på våra tjänster på marknaden, vi fortsätter att fokusera på att leverera hög kvalitet och minnesvärda upplevelser för våra gäster, samtidigt som vi aktivt stärker våra operationer och expanderar vår närvaro i Skandinavien.
– Thomas Gillespie, VD
Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.